Siirry suoraan sisältöön

Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BT07-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2025 - 31.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2.5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Anu Elorinne
Sanna Mikkola
Katja Laukkanen
Terhi Hautaviita
Vastuuopettaja
Sanna Mikkola
Ryhmät
SHB222SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
Opintojakso
SH00BT07

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia vakavasti sairaan ja palliatiivisen hoitotyön päätöksenteossa
- soveltaa tietojaan vakavista sairauksista tukiessaan potilaan toimintakykyä, kuntoutumista ja selviytymistä
- tunnistaa vuorovaikutukseen ja ohjaukseen liittyvät tarpeet ja erityispiirteet, kun potilas on vakavasti sairas
- kuvata kärsimyksen, elämänlaadun ja hoidon kokonaisvaltaisuuden merkityksen vakavasti sairaan ja palliatiivisessa hoitotyössä
- kuvata kuoleman toteamiseen liittyvät toimintatavat ja -periaatteet
- kuvata läheisten merkityksen vakavasti sairaan hoitotyössä ja läheisten tukemisen menetelmät
- toteuttaa vakavasti sairaan kuntoutumista ja selviytymistä tukevaa hoitotyötä osana moniammatillista verkostoa
- arvioida vakavasti sairaan saamaa tukea kuntoutumiseen ja selviytymiseen asiakaslähtöisyyden ja vaikuttavuuden näkökulmasta
- kuvata vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan lääkehoidon erityispiirteitä
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia vakavasti sairaan ja palliatiivisessa hoitotyössä
- analysoida elämän loppuvaiheeseen liittyviä arvojaan, eettisiä ja juridisia näkökulmia
- integroida osaamistaan sairaanhoitajan/terveydenhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Vakavasti sairaan potilaan hoitotyö:
materiaali on sähköisessä muodossa Terveysportissa ja Oppiportissa. Lisäksi voidaan hyödyntää muuta sähköistä materiaalia.

Palliatiivinen hoitotyö:
opetuksessa sekä verkkotehtävissä sovellettava materiaali on sähköisessä muodossa joko linkitettynä ja opettajan käyttämä materiaali tiedostoina.

MAPA:
Ota Mapaperusteet työkirjasi mukaan tunneille ja liikkumisen mahdollistavat mukavat vaatteet.

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta kampuksella tai etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

Opintojaksoon kuuluu lisäksi itsenäistä työskentelyä Canvasissa (tehtäviä ja verkkokurssien suorittamista), työpaja- tai simulaatiotyöskentelyä, MAPA-päivityskoulutus, sekä vakavasti sairaan potilaan hoitotyön seminaari.

Ensimmäisillä kontaktikerroilla (sekä vakavasti sairaan hoitotyön, että palliatiivisen hoitotyön), työpajoissa, simulaatioissa, seminaarissa ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvoite.

Moduulien 1-5 opinnot tulee olla suoritettuina.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijaluennot

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso koostuu:

Vakava sairastuminen sekä toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen 3op:
- Kirjallinen työ, seminaariesitys ja opponointi suullisesti ja kirjallisesti 1,5op
- Simulaatiot 0,5op
- Asiantuntijaluennot 0,5op
- MAPA-kertaus 0,5op

Palliatiivinen hoitotyö 2op

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

- Vakava sairaus, vakava sairastuminen, kuntoutuminen ja selviytyminen käsitteinä ja potilaan ja hänen läheistensä prosessina
- Vakava tai parantumaton pitkäaikaissairaus ja tapaturman aiheuttama vammautuminen
- Vakavasti sairaan hoitotyöhön liittyvät tutkimukset ja suositukset
- Fyysisen toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen
- Sairauden tai vamman mukaiset kliiniset tutkimukset, tukemisen, hoidon ja seurannan menetelmät
- Apuvälineet ja apuvälinepalvelut
- Psyykkisemotionaalisen toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen
- Suru, sureminen ja kriisi ilmiönä
- Vakavasti sairastuneen psyykkiset puolustusmekanismit
- Psyykkisen tilan arviointi, psyykkisen ja eksistentiaalisen tuen tarpeen tunnistaminen
- Ensitiedon antaminen. Vaikeiden asioiden puheeksi otto. Keskustelu vakavasta sairaudesta, hoidon tavoitteista ja elämälaadusta sekä kuoleman läheisyydestä potilaan ja hänen perheensä kanssa.
- Toivon ja uudelleensuuntaamisen menetelmät, kärsimyksen lievittäminen, eksistentiaalinen tukeminen
- Potilaan kommunikaatiotarpeiden ja muutosten tunnistaminen, avusteinen kommunikaatio
- Sosiaalinen toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen
- Läheis- ja perhetilanteen arviointi ja perheen osallisuuden tukeminen
- Kolmannen sektorin ja sosiaalietuuksiin liittyvät palvelut ja vertaistuen merkitys
- Moniammatillinen viestintä, roolit ja vastuut, tiimityö vakavasti sairaan hoitotyössä
- Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut palveluketjun eri vaiheissa
- Hoitotyön asiantuntijana työskentely moniammatillisessa tiimissä.
- Vaativa lääkehoito
- MAPA
- Palliatiivisen ja saattohoidon keskeinen käsitteistö
- Palliatiivisen hoidon periaatteet ja menetelmät
- Elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman laatiminen ja hoitotahto
- Hoidon tavoitteen ja elinajanennusteen kannalta turhien hoitojen tunnistaminen
- Nestehoidon ja ravitsemuksen linjaukset
- Palliatiivinen sedaatio
- ”Total pain” –käsite, kivun hoidon mittarit, kivun hoito ja arviointi
- Palliatiivisen potilaan oirehoito
- Palliatiivisen potilaan tehostettu suun hoito, menee oirehoidon alle
- Palliatiivisen hoidon palvelut, konsultaatioväylät ja niiden hyödyntäminen
- Kuoleman toteaminen
- Palliatiivisen lääkehoidon toteutus
- Lääkkeiden vaikutusmekanismit, seuranta, antomuodot ja –reitit palliatiivisessa hoidossa
- Opioidilääkehoidon merkitys palliatiivisessa hoidossa
- Syöpäkivun hoito
- Kuoleman ja kulttuurin suhde
- Palliatiivisen hoidon etiikka ja juridiikka
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyössä
- Eutanasia, kuolinapu, avustettu itsemurha
- Työnohjaus
- Valtakunnallinen ydinosaamisen koe

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Siirry alkuun