Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT07-3038
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
10.01.2025 - 17.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Anu Elorinne
- Sanna Mikkola
- Katja Laukkanen
- Terhi Hautaviita
Vastuuopettaja
Sanna Mikkola
Ryhmät
-
SHB222SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia vakavasti sairaan ja palliatiivisen hoitotyön päätöksenteossa
- soveltaa tietojaan vakavista sairauksista tukiessaan potilaan toimintakykyä, kuntoutumista ja selviytymistä
- tunnistaa vuorovaikutukseen ja ohjaukseen liittyvät tarpeet ja erityispiirteet, kun potilas on vakavasti sairas
- kuvata kärsimyksen, elämänlaadun ja hoidon kokonaisvaltaisuuden merkityksen vakavasti sairaan ja palliatiivisessa hoitotyössä
- kuvata kuoleman toteamiseen liittyvät toimintatavat ja -periaatteet
- kuvata läheisten merkityksen vakavasti sairaan hoitotyössä ja läheisten tukemisen menetelmät
- toteuttaa vakavasti sairaan kuntoutumista ja selviytymistä tukevaa hoitotyötä osana moniammatillista verkostoa
- arvioida vakavasti sairaan saamaa tukea kuntoutumiseen ja selviytymiseen asiakaslähtöisyyden ja vaikuttavuuden näkökulmasta
- kuvata vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan lääkehoidon erityispiirteitä
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia vakavasti sairaan ja palliatiivisessa hoitotyössä
- analysoida elämän loppuvaiheeseen liittyviä arvojaan, eettisiä ja juridisia näkökulmia
- integroida osaamistaan sairaanhoitajan/terveydenhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta kampuksella tai etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.
Opintojaksoon kuuluu lisäksi itsenäistä työskentelyä Canvasissa (tehtäviä ja verkkokurssien suorittamista), työpaja- tai simulaatiotyöskentelyä, MAPA-päivityskoulutus, sekä vakavasti sairaan potilaan hoitotyön seminaari.
Ensimmäisillä kontaktikerroilla (sekä vakavasti sairaan hoitotyön, että palliatiivisen hoitotyön), työpajoissa, simulaatioissa, seminaarissa ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvoite.
Moduulien 1-5 opinnot tulee olla suoritettuina.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyö:
materiaali on sähköisessä muodossa Terveysportissa ja Oppiportissa. Lisäksi voidaan hyödyntää muuta sähköistä materiaalia.
Palliatiivinen hoitotyö:
opetuksessa sekä verkkotehtävissä sovellettava materiaali on sähköisessä muodossa joko linkitettynä ja opettajan käyttämä materiaali tiedostoina.
MAPA:
Ota Mapaperusteet työkirjasi mukaan tunneille ja liikkumisen mahdollistavat mukavat vaatteet.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Asiantuntijaluennot
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu:
Vakava sairastuminen sekä toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen 3op:
- Kirjallinen työ, seminaariesitys ja opponointi suullisesti ja kirjallisesti 1,5op
- Simulaatiot 0,5op
- Asiantuntijaluennot 0,5op
- MAPA-kertaus 0,5op
Palliatiivinen hoitotyö 2op
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
- Vakava sairaus, vakava sairastuminen, kuntoutuminen ja selviytyminen käsitteinä ja potilaan ja hänen läheistensä prosessina
- Vakava tai parantumaton pitkäaikaissairaus ja tapaturman aiheuttama vammautuminen
- Vakavasti sairaan hoitotyöhön liittyvät tutkimukset ja suositukset
- Fyysisen toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen
- Sairauden tai vamman mukaiset kliiniset tutkimukset, tukemisen, hoidon ja seurannan menetelmät
- Apuvälineet ja apuvälinepalvelut
- Psyykkisemotionaalisen toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen
- Suru, sureminen ja kriisi ilmiönä
- Vakavasti sairastuneen psyykkiset puolustusmekanismit
- Psyykkisen tilan arviointi, psyykkisen ja eksistentiaalisen tuen tarpeen tunnistaminen
- Ensitiedon antaminen. Vaikeiden asioiden puheeksi otto. Keskustelu vakavasta sairaudesta, hoidon tavoitteista ja elämälaadusta sekä kuoleman läheisyydestä potilaan ja hänen perheensä kanssa.
- Toivon ja uudelleensuuntaamisen menetelmät, kärsimyksen lievittäminen, eksistentiaalinen tukeminen
- Potilaan kommunikaatiotarpeiden ja muutosten tunnistaminen, avusteinen kommunikaatio
- Sosiaalinen toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen
- Läheis- ja perhetilanteen arviointi ja perheen osallisuuden tukeminen
- Kolmannen sektorin ja sosiaalietuuksiin liittyvät palvelut ja vertaistuen merkitys
- Moniammatillinen viestintä, roolit ja vastuut, tiimityö vakavasti sairaan hoitotyössä
- Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut palveluketjun eri vaiheissa
- Hoitotyön asiantuntijana työskentely moniammatillisessa tiimissä.
- Vaativa lääkehoito
- MAPA
- Palliatiivisen ja saattohoidon keskeinen käsitteistö
- Palliatiivisen hoidon periaatteet ja menetelmät
- Elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman laatiminen ja hoitotahto
- Hoidon tavoitteen ja elinajanennusteen kannalta turhien hoitojen tunnistaminen
- Nestehoidon ja ravitsemuksen linjaukset
- Palliatiivinen sedaatio
- ”Total pain” –käsite, kivun hoidon mittarit, kivun hoito ja arviointi
- Palliatiivisen potilaan oirehoito
- Palliatiivisen potilaan tehostettu suun hoito, menee oirehoidon alle
- Palliatiivisen hoidon palvelut, konsultaatioväylät ja niiden hyödyntäminen
- Kuoleman toteaminen
- Palliatiivisen lääkehoidon toteutus
- Lääkkeiden vaikutusmekanismit, seuranta, antomuodot ja –reitit palliatiivisessa hoidossa
- Opioidilääkehoidon merkitys palliatiivisessa hoidossa
- Syöpäkivun hoito
- Kuoleman ja kulttuurin suhde
- Palliatiivisen hoidon etiikka ja juridiikka
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyössä
- Eutanasia, kuolinapu, avustettu itsemurha
- Työnohjaus
- Valtakunnallinen ydinosaamisen koe
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Vakavasti sairaan hoitotyö: arviointi 1-5
Palliatiivinen hoitotyö: arviointi 1-5
MAPA: hyväksytty/hylätty
Simulaatio: hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
[Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.]