Skip to main content

Motivational Discussion (5 cr)

Code: TO00CC73-3001

General information


Enrollment
25.11.2024 - 22.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 31.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Sonja Holopainen
Marleena Lempiäinen
Teacher in charge
Sonja Holopainen
Groups
TOS224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Study unit
TO00CC73

Learning outcomes

The student is able to
- use the methods of motivational discussion in rehabilitative client work and in the offender's rehabilitation process
- support the customer's process related to change, recognizing the related change speech
- evaluate one's own work in an interaction relationship aimed at change

Materials

Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. 2008. Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Miller, W.R. & Rollnick, S. 2013. Motivational interviewing: helping people change. Third edition. New York: Guilford Press.
Miller, W.R. & Rollnick, S. 2023. Motivational interviewing - helping people change and grow. Fourth edition. New York: The Guilford press.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Rakkolainen, M. 2017. Motivoivan haastattelun toteutuminen päihdehoidon alkutapaamisissa ja yhteys asiakkaan päihdehaittojen vähenemiseen. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/101802 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Stinson, J.D. & Clark, M.D. 2017. Motivational interviewing with offenders: engagement, rehabilitation, and reentry. New York: Guilford Press.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Ennakkotehtävä ennen lähiopetusta, jonka palautus viimeistään 16.2.2025 Canvasissa.
1.jakso: 26.-27.2.2025 klo 09:00 - 15:00 zoom
2.jakso: 2.-3.4.2025 klo 09:00 - 15:00 zoom
Oppimistehtävän palautus viimeistään 23.3.2025 Canvasiin.
Arvioitavan tehtävän palautus viimeistään 27.4.2025 Canvasiin.
Poissaolot on korvattava ja enimmillään opetuksesta voi olla poissa yhden (1) kokonaisen päivän. Uusinnasta sovitaan erikseen arvioinnista vastaavan opettajan Marleena Lempiäisen kanssa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Jos Motivoivan keskustelun peruskoulutus (3 op) on suoritettu, voidaan se todistusta vastaan hyväksyä aiemmin hankituksi osaamiseksi. Tällöin suoritettavaksi jää oppimistehtävän (2 op) osuus.

Student workload

Opetus 32 h
Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä, välitehtävä ja oppimistehtävä) 103 h
5 op = 135h (1 op = noin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä)

Content scheduling

Opetuksessa perehdytään motivoivan keskustelun periaatteisiin ja menetelmiin. Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- käyttää motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa
- tukea asiakkaan muutokseen liittyvää prosessia tunnistaen siihen liittyvää muutospuhetta
- arvioida omaa työskentelyä muutokseen tähtäävässä vuorovaikutussuhteessa.

Opetus tapahtuu zoomin kautta etäyhteydellä.
Opintokokonaisuuden rakenne:
Ennakkotehtävä (hyv/hyl)
Lähiopetus kaksi (2) päivää
Välitehtävä (hyv/hyl)
Lähiopetus kaksi (2) päivää
Oppimistehtävä (numeerinen arviointi)

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Go back to top of page