Siirry suoraan sisältöön

Motivoiva keskustelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00CC73-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 22.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Sonja Holopainen
Marleena Lempiäinen
Vastuuopettaja
Sonja Holopainen
Ryhmät
TOS224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Opintojakso
TO00CC73

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa
- tukea asiakkaan muutokseen liittyvää prosessia tunnistaen siihen liittyvää muutospuhetta
- arvioida omaa työskentelyä muutokseen tähtäävässä vuorovaikutussuhteessa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. 2008. Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Miller, W.R. & Rollnick, S. 2013. Motivational interviewing: helping people change. Third edition. New York: Guilford Press.
Miller, W.R. & Rollnick, S. 2023. Motivational interviewing - helping people change and grow. Fourth edition. New York: The Guilford press.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Rakkolainen, M. 2017. Motivoivan haastattelun toteutuminen päihdehoidon alkutapaamisissa ja yhteys asiakkaan päihdehaittojen vähenemiseen. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/101802 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Stinson, J.D. & Clark, M.D. 2017. Motivational interviewing with offenders: engagement, rehabilitation, and reentry. New York: Guilford Press.

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on keskusteluharjoituksia pienryhmissä, joten se edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Lisäksi opintojaksoon kuuluu yksilölliset tehtävät. Poissaoloa voi olla enimmillään yksi päivä (75% läsnäolovelvoite) opintojakson suorittamiseksi. Poissaoloista tulee ilmoittaa etukäteen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ennakkotehtävä ennen lähiopetusta, jonka palautus viimeistään 16.2.2025 Canvasissa.
1.jakso: 26.-27.2.2025 klo 09:00 - 15:00 zoom
2.jakso: 2.-3.4.2025 klo 09:00 - 15:00 zoom
Oppimistehtävän palautus viimeistään 23.3.2025 Canvasiin.
Arvioitavan tehtävän palautus viimeistään 27.4.2025 Canvasiin.
Poissaolot on korvattava ja enimmillään opetuksesta voi olla poissa yhden (1) kokonaisen päivän. Uusinnasta sovitaan erikseen arvioinnista vastaavan opettajan Marleena Lempiäisen kanssa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Jos Motivoivan keskustelun peruskoulutus (3 op) on suoritettu, voidaan se todistusta vastaan hyväksyä aiemmin hankituksi osaamiseksi. Tällöin suoritettavaksi jää oppimistehtävän (2 op) osuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus 32 h
Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä, välitehtävä ja oppimistehtävä) 103 h
5 op = 135h (1 op = noin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä)

Sisältö ja sen jaksotus

Opetuksessa perehdytään motivoivan keskustelun periaatteisiin ja menetelmiin. Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- käyttää motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa
- tukea asiakkaan muutokseen liittyvää prosessia tunnistaen siihen liittyvää muutospuhetta
- arvioida omaa työskentelyä muutokseen tähtäävässä vuorovaikutussuhteessa.

Opetus tapahtuu zoomin kautta etäyhteydellä.
Opintokokonaisuuden rakenne:
Ennakkotehtävä (hyv/hyl)
Lähiopetus kaksi (2) päivää
Välitehtävä (hyv/hyl)
Lähiopetus kaksi (2) päivää
Oppimistehtävä (numeerinen arviointi)

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Siirry alkuun