Siirry suoraan sisältöön

Myynti ja asiakkuuksien johtaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BL02-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

15.01.2025 - 20.04.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, liko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Opettaja

  • Johanna Lunkka
  • Veera Lassila

Vastuuopettaja

Veera Lassila

Ryhmät

  • TOH224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakasstrategian ja –tavoitteiden merkityksen osana liiketoimintaa
- osaa hyödyntää asiakastietoa myyntityössä
- osaa myynnin johtamisen prosessin
- osaa valita myynnin ja markkinoinnin operatiiviset toimenpiteet asiakkaan ostoprosessissa
- osaa asettaa mittarit asiakkuuksien ja myynnin seuraamiseen

Toteutustapa

Lähiopetustotetuts Leppävaaran kampuksella.
Tapaamisissa monipuolisesti vierailijaluentoja.
Opintojaksolla tehdään itsenäisiä tehtäviä Canvas-työtilassa. Olemalla läsnä yhteisissä tapaamisissa itsenäiset tehtävät ovat suppeampia.
Lisäksi opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan työpaja tiimeissä. Samoissa tiimeissä tehdään myös yritysesimerkkitehtävä, jossa tutustutaan tiimin itse valitseman yrityksen myyntiin ja asiakkuksien johtamiseen.
Tapaamisista pakollinen osallistuminen Työpajakertoihin ja Yritysesimerkin purkutilaisuuteen.
Opetusjaksosta on verkkototeutus kesän ja syksyn 2025 opintotarjonnassa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti aiheeseen sopivaa kirjallisuutta, jotka ilmoitetaan Canvas-työtilassa tarkemmin. Opiskelijat pääsevät myös valitsemaan lähdeaineistoa itsenäisesti.
Keskeisiä kirjalähteitä ovat:
Kurvinen, J. ja Seppä, M. B2B markkinoinnin ja myynnin pelikirja. Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin.
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Luku 6.
Muu myöhemmin ilmoitettava materiaali ja luennot.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opiskelijatiimi perehtyy valitsemansa case-yrityksen myyntiin ja asiakkuuksien johtamisen toimintatapaan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tarkistathan että aikataulun mukaiset tapaamiset sopivat aikatauluusi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät on jaksotettu tasaisesti opintojakson ajalle, ja aikataulun noudattaminen tasoittaa tehtävien kuormitusta.
Kolme laajaa arvioitavaa tehtäväkokonasuutta yksin ja tiimissä.

Sisältö ja sen jaksotus

Tarkemmat tiedot ja tehtävien aikataulutus Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäiset tehtävät arvioidaan asteikolla 1-5 (60% opintojakson arvosanasta, yksilötyö)
Yrityscase arvioidaan asteikolla 1-5. (40% opintojakson arvosanasta, tiimityö)
Tiimissä tehtävä työpaja arvioidaan hyväksytty/hylätty, tiimityö
Itse- ja vertaisarviointi arvioidaan hyväksytty/hylätty, yksilö- tai parityö
Hyväksytyn arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää kaikkien osatehtävien suorittamista.
Myöhässä tapahtuneet palautukset vaikuttavat automaattisesti tehtävien arviointiin.

Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tason arviointikriteerejä vaativuustasolla 2.
Jokaisen tehtävän kohdalla on mainittu erikseen muut arviointiin liittyvät perusteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä