Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3071

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2025 - 09.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Leena Ukko
Laura Salmi
Vastuuopettaja
Anne Martola
Ryhmät
HLA225KA
Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K25, Leppävaara
Opintojakso
HL00BQ78

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**

*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Markkinoinnin kirjallisuus:

Bergström & Leppänen, 2021: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Komulainen, 2023: Menesty digimarkkinoinnilla
Korkiakoski, 2023: Huomisen asiakas

Oheismateriaali:

Kotler. 2017: Marketing 4.0 moving from traditional to digital
Aminoff, J. & Rubanovitsch M.2015: Ostovallankumous
Marko Filenius, Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa

Kehittämistyöhön liittyvät materiaalit:

Ojasalo, Moilanen, Ritalahti: Kehittämistyön menetelmät (WSOYpro).

Muita hyviä yleisteoksia ovat esim.

Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus (Edita)
Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill: Research Methods for Business Students (Prentice Hall)
Ranjit Kumar: Research Methodology - A step-by-step guide for beginners (Sage)

Toteutustapa

Monimuotototeutuksessa edellytys on, että opiskelija osallistuu ryhmälle suunniteltuihin yhteisiin opetustilaisuuksiin Leppävaaran kampuksella seuraavasti:
Alla olevien opetusaikojen lisäksi opiskelijatiimeillä on erikseen sovittuja ohjausaikoja lehtoreiden kanssa.

17.01.2025 12.45 - 15.00
07.02.2025 09.00 - 11.30
8.02.2025 12.30 - 15.00
06.03.2025 15.15 - 17.45
08.03.2025 09.00 - 11.30
04.04.2025 09.00 - 11.30
09.05.2025 15.15 - 17.45

Huomioitavaa on, että opiskelu monimuotototeutuksessa edellyttää opiskelijalta erityistä itseohjautuvuutta, erityisesti aikataulutuksen osalta. Mahdollisen työn, yksityiselämän ja opiskelun yhdistäminen on vaativaa. Kannustamme erityisesti oman ryhmän/tiimin vertaistukeen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso toteutetaan Laureassa käytössä olevan pedagogisen mallin Learn by Developing (LbD) mukaisesti. Opintojakson tietopohja nivotaan ja sovelletaan opiskelijoiden valitsemaan yritykseen. Opiskelijat hankkivat tietoa yrityksestä julkisista lähteistä, havainnoimalla markkinoita ja haastattelemalla yrityksen markkinoinnin edustajaa. Lopputuotos on kirjallinen raportti, joka sisältää yrityksen markkinoinnin nykytila-analyysin ja markkinoinnin kehittämiseen suuntaavan työn. Raportin voi antaa yrityksen käyttöön.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Jokainen opetustilaisuus on tärkeä (kts opetuspäivät) .
Opintojakson aloituspäivämääränä opiskelijan on tutkintosäännön mukaisesti oltava paikalla.
Opetustilaisuuksien lisäksi tiimi sopii yhteisistä tapaamisajoista. Tiimin jäsenten keskinäinen vuorovaikutus, kasvotusten kohtaaminen ja yhdessä luodut pelisäännöt ovat perusta opinnoissa menestymiseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 10 pistettä, joka tarkoittaa n. 270 opiskelijan työtuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kolmesta teemasta. Teemat ohjaavat opetusta ja sisältöjä, joita on avattu Canvasin työtilassa Moduuleissa 1-3.

1. Markkinoinnin ja myynnin käsitteet, asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen

2. Markkinoinnin kilpailukeinoanalyysi

3. Markkinoinnin kehittämisprojekti

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun