Introduction to Marketing (10cr)
Code: HL00BQ78-3071
General information
- Enrollment
- 25.11.2024 - 01.12.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 17.01.2025 - 09.05.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Teachers
- Leena Ukko
- Laura Salmi
- Teacher in charge
- Anne Martola
- Groups
-
HLA225KALiiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K25, Leppävaara
- Study unit
- HL00BQ78
Learning outcomes
The student is able to
- use the basic terms of marketing
- define the goals and metrics for marketing and sales
- apply the marketing mix framework to an organization responsibly*
- acquire customer information, define target groups, and describe the customer journey
- act and communicate in a customer-oriented manner in sales situations
- carry out a marketing development project**
**The addition 'responsibly' comes into effect on August 1, 2024.
** The translation has been corrected and modified to exclude teamwork from the learning outcome. The change comes into effect on August 1, 2024.
Teaching methods
Monimuotototeutuksessa edellytys on, että opiskelija osallistuu ryhmälle suunniteltuihin yhteisiin opetustilaisuuksiin Leppävaaran kampuksella seuraavasti:
Alla olevien opetusaikojen lisäksi opiskelijatiimeillä on erikseen sovittuja ohjausaikoja lehtoreiden kanssa.
17.01.2025 12.45 - 15.00
07.02.2025 09.00 - 11.30
8.02.2025 12.30 - 15.00
06.03.2025 15.15 - 17.45
08.03.2025 09.00 - 11.30
04.04.2025 09.00 - 11.30
09.05.2025 15.15 - 17.45
Huomioitavaa on, että opiskelu monimuotototeutuksessa edellyttää opiskelijalta erityistä itseohjautuvuutta, erityisesti aikataulutuksen osalta. Mahdollisen työn, yksityiselämän ja opiskelun yhdistäminen on vaativaa. Kannustamme erityisesti oman ryhmän/tiimin vertaistukeen.
Learning materials and recommended literature
Markkinoinnin kirjallisuus:
Bergström & Leppänen, 2021: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Komulainen, 2023: Menesty digimarkkinoinnilla
Korkiakoski, 2023: Huomisen asiakas
Oheismateriaali:
Kotler. 2017: Marketing 4.0 moving from traditional to digital
Aminoff, J. & Rubanovitsch M.2015: Ostovallankumous
Marko Filenius, Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa
Kehittämistyöhön liittyvät materiaalit:
Ojasalo, Moilanen, Ritalahti: Kehittämistyön menetelmät (WSOYpro).
Muita hyviä yleisteoksia ovat esim.
Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus (Edita)
Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill: Research Methods for Business Students (Prentice Hall)
Ranjit Kumar: Research Methodology - A step-by-step guide for beginners (Sage)
Alternative completion methods of implementation
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Co-operation with working life and/or RDI
Opintojakso toteutetaan Laureassa käytössä olevan pedagogisen mallin Learn by Developing (LbD) mukaisesti. Opintojakson tietopohja nivotaan ja sovelletaan opiskelijoiden valitsemaan yritykseen. Opiskelijat hankkivat tietoa yrityksestä julkisista lähteistä, havainnoimalla markkinoita ja haastattelemalla yrityksen markkinoinnin edustajaa. Lopputuotos on kirjallinen raportti, joka sisältää yrityksen markkinoinnin nykytila-analyysin ja markkinoinnin kehittämiseen suuntaavan työn. Raportin voi antaa yrityksen käyttöön.
Important dates
Jokainen opetustilaisuus on tärkeä (kts opetuspäivät) .
Opintojakson aloituspäivämääränä opiskelijan on tutkintosäännön mukaisesti oltava paikalla.
Opetustilaisuuksien lisäksi tiimi sopii yhteisistä tapaamisajoista. Tiimin jäsenten keskinäinen vuorovaikutus, kasvotusten kohtaaminen ja yhdessä luodut pelisäännöt ovat perusta opinnoissa menestymiseen.
Student workload
Opintojakso on 10 pistettä, joka tarkoittaa n. 270 opiskelijan työtuntia.
Content and scheduling
Opintojakso koostuu kolmesta teemasta. Teemat ohjaavat opetusta ja sisältöjä, joita on avattu Canvasin työtilassa Moduuleissa 1-3.
1. Markkinoinnin ja myynnin käsitteet, asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen
2. Markkinoinnin kilpailukeinoanalyysi
3. Markkinoinnin kehittämisprojekti
Evaluation scale
H-5