Skip to main content

Introduction to Marketing (10 cr)

Code: HL00BQ78-3071

General information


Enrollment
25.11.2024 - 01.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.01.2025 - 09.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
5 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Leena Ukko
Laura Salmi
Teacher in charge
Anne Martola
Groups
HLA225KA
Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K25, Leppävaara
Study unit
HL00BQ78

Learning outcomes

The student is able to
- use the basic terms of marketing
- define the goals and metrics for marketing and sales
- apply the marketing mix framework to an organization responsibly*
- acquire customer information, define target groups, and describe the customer journey
- act and communicate in a customer-oriented manner in sales situations
- carry out a marketing development project**

**The addition 'responsibly' comes into effect on August 1, 2024.
** The translation has been corrected and modified to exclude teamwork from the learning outcome. The change comes into effect on August 1, 2024.

Materials

Markkinoinnin kirjallisuus:

Bergström & Leppänen, 2021: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Komulainen, 2023: Menesty digimarkkinoinnilla
Korkiakoski, 2023: Huomisen asiakas

Oheismateriaali:

Kotler. 2017: Marketing 4.0 moving from traditional to digital
Aminoff, J. & Rubanovitsch M.2015: Ostovallankumous
Marko Filenius, Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa

Kehittämistyöhön liittyvät materiaalit:

Ojasalo, Moilanen, Ritalahti: Kehittämistyön menetelmät (WSOYpro).

Muita hyviä yleisteoksia ovat esim.

Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus (Edita)
Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill: Research Methods for Business Students (Prentice Hall)
Ranjit Kumar: Research Methodology - A step-by-step guide for beginners (Sage)

Teaching methods

Monimuotototeutuksessa edellytys on, että opiskelija osallistuu ryhmälle suunniteltuihin yhteisiin opetustilaisuuksiin Leppävaaran kampuksella seuraavasti:
Alla olevien opetusaikojen lisäksi opiskelijatiimeillä on erikseen sovittuja ohjausaikoja lehtoreiden kanssa.

17.01.2025 12.45 - 15.00
07.02.2025 09.00 - 11.30
8.02.2025 12.30 - 15.00
06.03.2025 15.15 - 17.45
08.03.2025 09.00 - 11.30
04.04.2025 09.00 - 11.30
09.05.2025 15.15 - 17.45

Huomioitavaa on, että opiskelu monimuotototeutuksessa edellyttää opiskelijalta erityistä itseohjautuvuutta, erityisesti aikataulutuksen osalta. Mahdollisen työn, yksityiselämän ja opiskelun yhdistäminen on vaativaa. Kannustamme erityisesti oman ryhmän/tiimin vertaistukeen.

Employer connections

Opintojakso toteutetaan Laureassa käytössä olevan pedagogisen mallin Learn by Developing (LbD) mukaisesti. Opintojakson tietopohja nivotaan ja sovelletaan opiskelijoiden valitsemaan yritykseen. Opiskelijat hankkivat tietoa yrityksestä julkisista lähteistä, havainnoimalla markkinoita ja haastattelemalla yrityksen markkinoinnin edustajaa. Lopputuotos on kirjallinen raportti, joka sisältää yrityksen markkinoinnin nykytila-analyysin ja markkinoinnin kehittämiseen suuntaavan työn. Raportin voi antaa yrityksen käyttöön.

Exam schedules

Jokainen opetustilaisuus on tärkeä (kts opetuspäivät) .
Opintojakson aloituspäivämääränä opiskelijan on tutkintosäännön mukaisesti oltava paikalla.
Opetustilaisuuksien lisäksi tiimi sopii yhteisistä tapaamisajoista. Tiimin jäsenten keskinäinen vuorovaikutus, kasvotusten kohtaaminen ja yhdessä luodut pelisäännöt ovat perusta opinnoissa menestymiseen.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Opintojakso on 10 pistettä, joka tarkoittaa n. 270 opiskelijan työtuntia.

Content scheduling

Opintojakso koostuu kolmesta teemasta. Teemat ohjaavat opetusta ja sisältöjä, joita on avattu Canvasin työtilassa Moduuleissa 1-3.

1. Markkinoinnin ja myynnin käsitteet, asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen

2. Markkinoinnin kilpailukeinoanalyysi

3. Markkinoinnin kehittämisprojekti

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page