Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijuuden kehittäminen kliinisessä hoitotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SY00BW90-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2.5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettajat
Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
SYV825SJ
Hoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S25, Tikkurila
Opintojakso
SY00BW90

Tavoitteet

Opiskelija osaa:

• Kehittää ja arvioida jatkuvasti omaa asiantuntijuuttaan ja valmiuksiaan oppia uutta
• Soveltaa opetus-, ohjaus- ja arviointimenetelmiä henkilöstön osaamisen kehittämisessä ja varmistamisessa
• Tukea henkilöstöä sitoutumaan jatkuvaan hoitotyön ja osaamisen kehittämiseen sekä näyttöön perustuvaan toimintaan
• Toimia ohjaajana, mentorina ja valmentajana moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa
• Käyttää tehokkaita vuorovaikutusmenetelmiä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa tapahtuvassa viestinnässä

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Lemmetty & Collin (toim.) 2022. Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Jyväskylän yliopisto. SoPhi_150 1.pdf
- Saaranen ym. 2018. Terveysalan opettajan käsikirja (uusi painos tulossa)

Lisäksi Canvas-työtilassa jaettava aineisto, kuten artikkelit ja raportit.

Toteutustapa

Opintojakso sisältää ennakko-opiskelua verkossa ja kaksi lähiopetuspäivää. Ennakkotehtävinä toteutetaan omien oppimiskokemusten reflektio ja artikkelitehtävä. Harjoitustehtävänä laaditaan osaamisen kehittämisen suunnitelma omaan työyksikköön.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Harjoitustehtävä tehdään työelämäyhteistyössä omaan työyksikköön.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

[Kerro esim. toteutuksen tehtävien palautuksesta, tenttien ja uusintamahdollisuuksien ajankohdista. Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

[Jätä yllä oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen.

Sisältö ja sen jaksotus

- Osaamisen varmistamisen ja kehittämisen viitekehys
- Oppimisen lähtökohtia
- Työelämäpedagogiikkaa
- Opetus- ja ohjausmenetelmät
- Osaamisen arviointi

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Siirry alkuun