Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 1 (7 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BY59-3022
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Helena Santanen
- Anja Mertanen
Vastuuopettaja
Helena Santanen
Ryhmät
-
SHF225KAMSairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K25, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
- toimia kollegiaalisesti ja vastuullisesti osana työyhteisöä
- tehdä havaintoja asiakkaan perustarpeista, toimintakyvystä ja peruselintoimintojen muutoksista
- tukea potilaan toimintakykyä monipuolisesti ja vastata hänen perustarpeisiinsa
- laatia hoitosuunnitelman ja arvioida asiakkaan saamaa hoitoa huomioiden asiakkaan voimavarat
- toteuttaa peruselintoimintojen tarkkailussa tarvittavat perustutkimukset ja toimenpiteet osana potilaan hoitoa ja tarkentaa sen perusteella hoitosuunnitelmaa
- toteuttaa ohjattuna enteraalista, paikallista sekä injektioina annettavaa lääkehoitoa
- dokumentoida potilasasiakirjoihin ja raportoida suullisesti potilaan voinnista ja hoidosta
toimia aseptisesti
- soveltaa potilas- ja työturvallisuuteen sekä tietosuojaan liittyviä menetelmiä työskentelyssään
- toimia välittömästi vaaratapahtuman ilmetessä
- kuvata ammatillisen hoitosuhteen merkityksen
- soveltaa voimaannuttavan läsnäolon ja vuorovaikutuksen periaatteita asiakasvuorovaikutuksessa
- arvioida toimintaansa yhdessä asiakkaan kanssa ja kehittää toimintaansa asiakaskokemus huomioiden
- kantaa vastuuta oppimisestaan harjoittelun aikana
- analysoida oman osaamisensa kehittymistä ja hyödyntää aktiivisesti palautetta
- hakea ja esittää tiivistetysti tutkimustietoa potilashoidon tueksi ja kehittämiseksi
- viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttaan tiimi- ja työyhteisökonteksteissa
Sisältö
Teema: Potilaan perustarpeisiin vastaaminen, potilas- ja työturvallisuus.
Harjoittelun LbD-tehtävä: Näyttöön perustuva hoitotyö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä.
- Tutkimustiedon haku ja tiivistäminen.
- Viestinnän opettajan palaute.
Toteutustapa
Ammattitaitoa edistävä 1.harjoittelu suoritetaan
hoiva- ja palvelutaloissa, terveyskeskusten/perusterveydenhuoltotasoisen sairaalan vuode- ja hoivaosastoilla sekä vammaispalveluiden yksiköissä.
Opiskelija varaa harjoittelupaikan itse Jobiili -järjestelmän kautta mahdollisimman pian opintojen alettua. Kliinisen harjoittelun vastuuopettaja Helena Santanen vahvistaa opiskelijan varauksen Jobiili -järjestelmän kautta.
Ensimmäisen harjoittelupaikan voi myös varata soittamalla kyseiseen hoivapaikkaan ja tiedustelemalla mahdollisuutta harjoitella siellä.
Opiskelijan tulee olla osallistunut aktiivisesti opintojaksoille kliinisen hoitotyön perusteet ja "Lääkehoito ja lääkelaskut 1" sekä tenttinyt lääkehoidon ja läpäissyt hyväksytysti lääkelaskut kaksi viikkoa ennen harjoittelun alkamista. Kliinisen hoitotyön perusteet -opintojakson työpajat ja simulaatiot pitää olla pääsääntöisesti käytynä.Mikäli jokin työpajoista jää käymättä, pitää opiskelijan keskustella opintojakson opettajan kanssa kyseisen työpajan tärkeyden merkityksestä suhteessa harjoitteluun menemiseen.Tietyt kliinisen hoitotyön työpajat pitää olla suoritettuna ennen harjoitteluun menemistä.
Mikäli ei pysty esimerkiksi sairastumisen vuoksi osallistumaan työpajaan, voi tiedustella muilta Laurean kampuksilta, olisiko heillä vielä kyseinen työpaja käymättä ja mahtuuko heidän ryhmiinsä suorittamaan sen.
Aika ja paikka
14.01.2025 klo 08.30 - 09.45 Harjoittelun 1.info Zoom
09.04.2025 klo 09.30 - 11.00 Harjoittelun toinen info Zoom
Harjoittelu ajoittuu n. viikoille 16-20
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli sinulla on lähihoitajan tutkinto ja työkokemus suuntautuen hoitotyön ympäristöihin, voit hakea sillä korvaavuutta 1.harjoittelusta yhdessä kirjoittamasi reflektion kanssa. Info kokoaa harkkaprosessin vaiheet ja selventää käytännettä, mikäli haet osaamisen tunnistamista. Infossa kerätään tiedot ketkä menevät harjoitteluun ja ketkä hakevat hyväksilukua.
TAI voit hakea osittaista osaamisen tunnistamista 3 op verran 1-mod harjoittelusta, kun työkokemus on muualta kuin perushoidon ympäristöstä, mutta kuitenkin hoitotyön ympäristöstä. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen (päiväkoti) ympäristöstä ei voi hakea osaamisen tunnustamista, koska se ei ole hoitotyön ympäristö, mutta mielenterveystyön tai kehitysvammapuolen asumispalveluyksikön tuomasta työkokemuksesta voi hakea osittaista osaamisen tunnistamista. Perushoitoon suuntautuvasta työkokemuksesta voi hakea koko harjoittelun osaamisen tunnistamista.
Prosessi käynnistyy omasta aloitteestasi. Vertaa osaamistasi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osaamisen näyttö koostuu 2-3 sivun kirjallisesta reflektiosta. Kuvaa työtehtäviesi sisällöt ja toimenkuva sekä toimintaympäristö (mm. toimintaympäristön toimintafilosofia, asiakasprofiili, henkilökuntarakenne). Reflektoi omaa osaamistasi ja sen kehittymistä suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Mitä lähihoitajan työ on esimerkiksi sinulle antanut?
Liitä reflektioon kopiot lähihoitajan tutkintotodistuksesta sekä muut mahdolliset dokumentit esim.työkokemus, joihin haluat vedota.
Toimita reflektio liitteineen Canvasiin 1. harkan työtilaan kohtaan "palauta näytön osaamisen dokumentti tänne" viimeistään syyskuun loppuun mennessä. Laita sähköposti, kun kaikki tarvittava on viety työtilaan niin opettaja Katja Laukkanen tietää käydä antamassa hyväksynnän. Tällöin osaamisesi vastaa opetussuunnitelmassa edellytettyä osaamista, jolloin saat suoritusmerkinnän 7op rekisteriisi.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelun liittyy LbD-tehtävä: Eettiset kysymykset osana näyttöön perustuvaa hoitotyötä (LbD). Viestinnän opettaja Anna Mertanen tarkastaa tehtävän.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu I - LbD -tehtävän tavoitteena on, että harjoittelun päätyttyä osaat:
- hakea ja esittää tiivistetysti tutkimustietoa potilashoidon tueksi ja kehittämiseksi.
- viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttasi tiimi- ja työyhteisökonteksteissa
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on info 14.1.
Infot:
14.01.2025 klo 08.30 - 09.45 Harjoittelun 1.info Zoom
09.04.2025 klo 09.30 - 11.00 Harjoittelun toinen info Zoom
Harjoittelu ajoittuu n. viikoille 16-20
Infojen tunnit (3h) ovat osa harkkatunteja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-Harjoittelun info 2h (sis. infon & itsenäinen tutustuminen harjoittelun Workseed-työtilan harjoittelun yleisiin ohjeisiin)
-Harjoittelu reflektio 3h (sisältää oman itsereflektion)
-Harjoittelun tehtävä 10h, tehtävään kuuluva havainnointi tapahtuu harjoittelupaikalla koko harjoittelujakson ajan.
-Harjoittelu kliinisessä hoitotyön ympäristössä 172h (n. 5 viikkoa).
Huomioi harjoittelun ajalle sattuvat arkipyhät, jolloin yksikön toiminta voi olla rajoittunutta.
Sisältö ja sen jaksotus
Kliininen harjoittelu ja Lbd tehtävä
Harjoittelun jälkeen opiskelija osaa:
toimia hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
toimia kollegiaalisesti ja vastuullisesti osana työyhteisöä
tehdä havaintoja asiakkaan perustarpeista, toimintakyvystä ja peruselintoimintojen muutoksista
tukea potilaan toimintakykyä monipuolisesti ja vastata hänen perustarpeisiinsa
laatia hoitosuunnitelman ja arvioida asiakkaan saamaa hoitoa huomioiden asiakkaan voimavarat
toteuttaa peruselintoimintojen tarkkailussa tarvittavat perustutkimukset ja toimenpiteet osana potilaan hoitoa ja tarkentaa sen perusteella hoitosuunnitelmaa
toteuttaa ohjattuna enteraalista, paikallista sekä injektioina annettavaa lääkehoitoa
dokumentoida potilasasiakirjoihin ja raportoida suullisesti potilaan voinnista ja hoidosta
toimia aseptisesti
soveltaa potilas- ja työturvallisuuteen sekä tietosuojaan liittyviä menetelmiä työskentelyssään
toimia välittömästi vaaratapahtuman ilmetessä
soveltaa voimaannuttavan läsnäolon ja vuorovaikutuksen periaatteita asiakasvuorovaikutuksessa
arvioida toimintaansa yhdessä asiakkaan kanssa ja kehittää toimintaansa asiakaskokemus huomioiden
kantaa vastuuta oppimisestaan harjoittelun aikana
analysoida oman osaamisensa kehittymistä ja hyödyntää aktiivisesti palautetta
hakea ja esittää tiivistetysti tutkimustietoa potilashoidon tueksi ja kehittämiseksi
viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttaan tiimi- ja työyhteisökonteksteissa
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lbd tehtävä hyväksytty/hylätty täydennettävä.
Harjoittelu hyväksytty/hylätty.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein.
Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.
Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta esim. seuraavista syistä: sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.
Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.
Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa(Ammattikorkeakoululaki 33 §).
On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviinkäytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §). Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikäopiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla
Harjoittelua ei voida kirjata hyväksytyksi, mikäli opiskelija laiminlyö harjoittelusitoumuksessa sovittuja käytänteitä tai opiskelija on jättänyt palauttamatta harjoitteluun liittyviä asiakirjoja (työvuorotaulukko, harjoittelun arviointitiedot) ja/tai tehtävän.
Esitietovaatimukset
Opiskelijan tulee olla osallistunut aktiivisesti opintojaksolle "Lääkehoito ja lääkelaskut 1" ja läpäissyt hyväksytysti lääkelaskut ennen harjoittelun alkamista.