Skip to main content

Professional Development in Practice 1 (7 cr)

Code: SH00BY59-3022

General information


Enrollment
25.11.2024 - 18.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
7 cr
RDI proportion
7 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Lohja
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja (Finnish)
Teachers
Helena Santanen
Anja Mertanen
Teacher in charge
Helena Santanen
Groups
SHF225KAM
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K25, Lohja
Study unit
SH00BY59

Learning outcomes

The student is able to
- follow the values and ethical principles in nursing care and the work community and assess how well these are followed in practice
- work in a collegial and responsible manner as a part of the work community
- make observations on the client’s basic needs, functional capacity, and changes in vital functions
- support the patient's functional capacity diversely and respond to their basic needs
- prepare a care plan and evaluate the care received by the client, taking the client's resources into consideration
- implement the basic test and procedures required monitoring vital signs as part of patient care and update the care plan accordingly
- implement medication treatment via enteral and local routes and injections under supervision
- document data on patient record and report orally on the client's condition and care
- implement aseptic techniques
- apply methods related to patient and occupational safety and data protection in their work
- act appropriately in a dangerous situation
- describe the importance of a professional care relationship
- apply the principles of empowering presence and interactions in nurse-client communications
- assess their activities together with clients and develop their activities taking clients' experience into account
- assume responsibility for their learning during the placement
- analyse the development of their own competence during the placement and actively utilise feedback to support their development
- search for and present research data in a concise manner to support and develop patient care
- communicate their expertise in team and work communities in a convincing manner

Content

Theme: Responding to the patient's basic needs, patient and occupational safety.

LbD assignment during placement: Evidence-based nursing

- Searching for information targeted at a phenomenon or problem in nursing work and formulation of clinical research questions: For example, PICO/PICoa/PCC, mind map or other chosen method.
- Searching and summarising research data
- Feedback from the communication’s teacher.

Location and time

14.01.2025 klo 08.30 - 09.45 Harjoittelun 1.info Zoom
09.04.2025 klo 09.30 - 11.00 Harjoittelun toinen info Zoom

Harjoittelu ajoittuu n. viikoille 16-20

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Harjoittelun liittyy LbD-tehtävä: Eettiset kysymykset osana näyttöön perustuvaa hoitotyötä (LbD). Viestinnän opettaja Anna Mertanen tarkastaa tehtävän.

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu I - LbD -tehtävän tavoitteena on, että harjoittelun päätyttyä osaat:

- hakea ja esittää tiivistetysti tutkimustietoa potilashoidon tueksi ja kehittämiseksi.
- viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttasi tiimi- ja työyhteisökonteksteissa

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:


Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on info 14.1.

Infot:
14.01.2025 klo 08.30 - 09.45 Harjoittelun 1.info Zoom
09.04.2025 klo 09.30 - 11.00 Harjoittelun toinen info Zoom

Harjoittelu ajoittuu n. viikoille 16-20

Infojen tunnit (3h) ovat osa harkkatunteja.

Completion alternatives

Mikäli sinulla on lähihoitajan tutkinto ja työkokemus suuntautuen hoitotyön ympäristöihin, voit hakea sillä korvaavuutta 1.harjoittelusta yhdessä kirjoittamasi reflektion kanssa. Info kokoaa harkkaprosessin vaiheet ja selventää käytännettä, mikäli haet osaamisen tunnistamista. Infossa kerätään tiedot ketkä menevät harjoitteluun ja ketkä hakevat hyväksilukua.

TAI voit hakea osittaista osaamisen tunnistamista 3 op verran 1-mod harjoittelusta, kun työkokemus on muualta kuin perushoidon ympäristöstä, mutta kuitenkin hoitotyön ympäristöstä. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen (päiväkoti) ympäristöstä ei voi hakea osaamisen tunnustamista, koska se ei ole hoitotyön ympäristö, mutta mielenterveystyön tai kehitysvammapuolen asumispalveluyksikön tuomasta työkokemuksesta voi hakea osittaista osaamisen tunnistamista. Perushoitoon suuntautuvasta työkokemuksesta voi hakea koko harjoittelun osaamisen tunnistamista.

Prosessi käynnistyy omasta aloitteestasi. Vertaa osaamistasi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osaamisen näyttö koostuu 2-3 sivun kirjallisesta reflektiosta. Kuvaa työtehtäviesi sisällöt ja toimenkuva sekä toimintaympäristö (mm. toimintaympäristön toimintafilosofia, asiakasprofiili, henkilökuntarakenne). Reflektoi omaa osaamistasi ja sen kehittymistä suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Mitä lähihoitajan työ on esimerkiksi sinulle antanut?
Liitä reflektioon kopiot lähihoitajan tutkintotodistuksesta sekä muut mahdolliset dokumentit esim.työkokemus, joihin haluat vedota.
Toimita reflektio liitteineen Canvasiin 1. harkan työtilaan kohtaan "palauta näytön osaamisen dokumentti tänne" viimeistään syyskuun loppuun mennessä. Laita sähköposti, kun kaikki tarvittava on viety työtilaan niin opettaja Katja Laukkanen tietää käydä antamassa hyväksynnän. Tällöin osaamisesi vastaa opetussuunnitelmassa edellytettyä osaamista, jolloin saat suoritusmerkinnän 7op rekisteriisi.

Student workload

-Harjoittelun info 2h (sis. infon & itsenäinen tutustuminen harjoittelun Workseed-työtilan harjoittelun yleisiin ohjeisiin)
-Harjoittelu reflektio 3h (sisältää oman itsereflektion)
-Harjoittelun tehtävä 10h, tehtävään kuuluva havainnointi tapahtuu harjoittelupaikalla koko harjoittelujakson ajan.
-Harjoittelu kliinisessä hoitotyön ympäristössä 172h (n. 5 viikkoa).

Huomioi harjoittelun ajalle sattuvat arkipyhät, jolloin yksikön toiminta voi olla rajoittunutta.

Content scheduling

Kliininen harjoittelu ja Lbd tehtävä

Harjoittelun jälkeen opiskelija osaa:
toimia hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
toimia kollegiaalisesti ja vastuullisesti osana työyhteisöä
tehdä havaintoja asiakkaan perustarpeista, toimintakyvystä ja peruselintoimintojen muutoksista
tukea potilaan toimintakykyä monipuolisesti ja vastata hänen perustarpeisiinsa
laatia hoitosuunnitelman ja arvioida asiakkaan saamaa hoitoa huomioiden asiakkaan voimavarat
toteuttaa peruselintoimintojen tarkkailussa tarvittavat perustutkimukset ja toimenpiteet osana potilaan hoitoa ja tarkentaa sen perusteella hoitosuunnitelmaa
toteuttaa ohjattuna enteraalista, paikallista sekä injektioina annettavaa lääkehoitoa
dokumentoida potilasasiakirjoihin ja raportoida suullisesti potilaan voinnista ja hoidosta
toimia aseptisesti
soveltaa potilas- ja työturvallisuuteen sekä tietosuojaan liittyviä menetelmiä työskentelyssään
toimia välittömästi vaaratapahtuman ilmetessä
soveltaa voimaannuttavan läsnäolon ja vuorovaikutuksen periaatteita asiakasvuorovaikutuksessa
arvioida toimintaansa yhdessä asiakkaan kanssa ja kehittää toimintaansa asiakaskokemus huomioiden
kantaa vastuuta oppimisestaan harjoittelun aikana
analysoida oman osaamisensa kehittymistä ja hyödyntää aktiivisesti palautetta
hakea ja esittää tiivistetysti tutkimustietoa potilashoidon tueksi ja kehittämiseksi
viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttaan tiimi- ja työyhteisökonteksteissa

Evaluation scale

Approved/Failed

Qualifications

The student has actively participated in the study unit "Medication Treatment and Medication Calculations 1." and has passed the medication calculations prior to the clinical practice placement starts.

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Go back to top of page