Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3067

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
22.08.2025 - 07.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Opettajat
Katriina Reponen
Oskari Vesterinen
Vastuuopettaja
Oskari Vesterinen
Ryhmät
HLF225SA
Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, S25, Lohja
Opintojakso
HL00BQ78

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**

*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
[Älä toista tässä toteutuksen aikatauluja]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla hyödynnetään mm. seuraavia kirjoja
Yrityksen asiakasmarkkinointi. Bergström & Leppänen. 2021
Huomisen asiakas. Korkiakoski. 2023.
Menesty digimarkkinoinnilla 2.0. Komulainen. 2023.

Opintojaksolla saattaa olla käytössä myös muuta materiaalia, jotka ilmoitetaan opintojakson työtilassa.

Toteutustapa

Markkinoinnin perusteet opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena Canvasissa (oppimisympäristö).

Ensimmäinen tapaaminen on Lohjan kampuksella 22.8.2025 klo 9:00-11.30. Aloitustapaamiseen osallistuminen pakollista.
Orientaatiotehtävä tehdään Ensimmäisellä tunnilla. Jos et pääse ensimmäiselle luennolle, sinun tulee ilmoittaa siitä opettajille ja tehdä orientaatiotehtävän ennen 22.8.2025. Näin varmistat paikkasi kurssilla. Canvasin orientaatiotehtävä aukeaa viikkoa ennen kurssia 15.8.2025.
Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opinto toteutetaan osittain verkkototeutuksena ja edellyttää Kampukselle tuloa ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Opintojaksolla on yksilö- ja ryhmätehtäviä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun sekä tiimityöhön. Olet ensisijaisesti vastuussa omalle tiimillesi. Toissijaisesti ohjaajille.

Tiimeistä: Opiskelijat voivat muodostaa oman tiimin Canvasissa 31.8.25 asti. Tämän jälkeen lehtorit sijoittavat loput opiskelijat tiimeihin ensimmäiseen luentoon mennessä.

Lopputehtävää 7.1. (Tehdään tiimissä) on hyvä alkaa tekemään hyvissä ajoin. Vaikka DL on vasta kurssin loppupuolella, suositeltavaa on, että tiimi tutustuu tehtävän antoon jo kurssin alkupuolella.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailijaluennoitsijoita opintojakson aiheista.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä ja viimeisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 22.8.2025 ja viimeinen 22.11.2025 Lohjan Kampuksella.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Siirry alkuun