Voimavaraistava vanhemmuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa (7 op)
Toteutuksen tunnus: SU00CA46-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
03.09.2024 - 31.05.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Opettajat
- Paula Väliaho
- Marjo Ritmala
- Pia Nummila
- Ryhmät
-
USF424SUVoimavaraistava vanhemmuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, täydennyskoulutus, S24, Lohja
- Opintojakso
- SU00CA46
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- Käyttää ja soveltaa voimavarakeskeistä menetelmää vanhempien ja vanhemmuuden tukemisessa heidän tarpeitaan vastaavasti.
- Lisätä vanhempien osallisuutta lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa voimavaraistavan menetelmän avulla.
- Lisätä vanhempien pystyvyysuskoa ja kyvykkyyden kokemusta lapsen suotuisan kehityksen tukemisessa.
- Tuoda voimavarakeskeistä ajattelua toimintaympäristössä tapahtuvaan vuorovaikutukseen.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutta (täydennetään opinnon aikana mm. verkkomateriaalilla):
• De Jong, P & Kim Berg, I. 2018. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. 4. painos. Porvoo: Lyhytterapiainstituutti Oy.
• Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.
• Itkonen, J. 2023. Teoriani perheestä. Helsinki: Gummerrus.
• Kallio, M. 2020. Voimana toivo. Helsinki: WSOY.
• Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Otava.
• Mannström-Mäkelä, L. & Saukkola, K. 2009. Voimaannuttavan ohjaamisen käsikirja. Helsinki: Palmenia.
• Mattila, A.S. (2020). Ratkaisu: Ajattele toisin. Helsinki: WSOY.
• Mönkkönen, K. 2018.Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan
kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
• Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen (toim.)2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali-ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
• Ojanen, M. 2007. Positiivinen psykologia. Helsinki: Edita.
• Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
• Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima. Helsinki: Otava.
• Saukkola, K. 2013. Ratkaisukeskeinen toimintatapa asiakkaan
ohjauksessa.
Toteutustapa
Voimavaraistava vanhemmuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa (VoimaVa)-opinto toteutetaan verkko-opetuksena syksyllä 2024. Opinnon suorittaminen tapahtuu aikavälillä 3.9.-10.12.2024. Itsenäisesti opiskeltavan osuuden lisäksi opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa. Opinto sisältää ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opintojakso sisältää orientoivan moduulin, joka tulee suorittaa ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa, joka on 1.10.2024. Opinnon suorittaminen edellyttää itseohjautuvuutta ja siihen on aikataulutettu neljä aikaan sidottua läsnäolovelvollista opetuskertaa verkossa, joita ei tallenneta. Osallistuminen edellyttää toimivaa laitteistoa ja toivotaan myös kameran auki pitämistä lähiopetuksen aikana vuorovaikutuksellisuuden vahvistamiseksi. Kurssin sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas ja kaikki kurssiin liittyvä materiaali kootaan Canvakseen.
Opinto jakaantuu neljään sisällölliseen moduuliin.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opinnon toiseen ja kolmanteen moduuliin sisältyy osallistujan työpaikalla tehtävä menetelmän jalkauttamistehtävä. Tehtävä tulee toteuttaa oman työpaikan puitteissa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla: opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on pienryhmätapaaminen verkossa 17.9.2024
Johdanto opintoon. Orientaatiotehtävät suoritettu Canvaksessa viimeistään ennen 30.9.2024. Canvas avautuu 3.9.2024.
Pienryhmien aloitustapaaminen 17.9. klo 12-13.30
Moduuli 1. Verkkotapaaminen 1.10.2024. Klo 12-16. Voimavarakeskeinen menetelmä vanhempien ja vanhemmuuden tukemisessa.
Moduuli 2. Verkkotapaaminen 5.11 .2024. Klo 12-16. Vanhempien osallisuuden vahvistaminen lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Moduuli 3. Verkkotapaaminen 3.12.2024. Klo 12-16. Vanhempien pystyvyysuskon ja kyvykkyyden lisääminen.
Kooste työkalupakista palautetaan Canvasiin 10.12.2024 mennessä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Opinnon laajuus on 7 op, yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta vain 10,5 h. Opinnon suorittaminen vaatiikin itseohjautuvuutta ja tapahtuu pitkälti opiskelijan omassa aikataulussa.
Opinnon ensimmäinen moduuli, Orientaatio, suoritetaan verkko-oppimisalustalla ennen lähiopetuspäiviä ja sen laajuus on 1 op vastaten n. 27 h työtä. Orientaatioon sisältyy omaan pienryhmään tutustuminen Zoom -tapaamisessa.
Opinnon toinen moduuli, Voimavarakeskeisen työmenetelmän perusteet, on laajuudeltaan 2 op vastaten n. 54 h työtä. Se suoritetaan osallistumalla verkko-opetukseen sekä itsenäisesti opintojakson aikataulun puitteissa automatisoituna osiona.
Opinnon kolmannen moduulin, Voimavarakeskeinen työmenetelmä varhaiskasvatuksessa vanhemmuuden tukemisen välineenä, laajuus on 3 op vastaten n. 71 h työtä. Se suoritetaan osallistumalla verkko-opetukseen sekä itsenäisesti opintojakson aikataulun puitteissa automatisoituna osiona.
Opinnon neljännen moduulin, Voimavaraistavan työmenetelmän jalkauttaminen omaan toimintaympäristöön, laajuus on 1 op vastaten n. 27 h työtä. Se suoritetaan osallistumalla verkko-opetukseen sekä oppimispäiväkirjaan perustuen oman työkalupakin työstäminen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Johdanto opintoon.
Johdannon suoritettuaan opiskelija on saanut perustiedot koulutuksen sisällöstä ja ratkaisukeskeisen menetelmän perusteista sekä tutustunut muihin kurssin opiskelijoihin.
Orientaatiotehtävä, arviointi valmis/kesken. Palauttamalla tämän tehtävän annetussa aikataulussa opiskelija varmistaa oman paikkansa opinnolla.
Moduuli 1. Voimavarakeskeinen menetelmä vanhempien ja vanhemmuuden tukemisessa
Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa voimavarakeskeisen työmenetelmän lähtökohdat ja keskeiset käsitteet.
Hyväksyttävä suoritus edellyttää: verkko-opetukseen osallistuminen, pienryhmään liittyminen, harjoitukset pienryhmissä, webinaarien ja podcastien kuunteleminen sekä niiden pohjalta keskusteluun osallistuminen.
Moduuli 2. Vanhempien osallisuuden vahvistaminen lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa voimavarakeskeistä työmenetelmää vanhemmuuden tukemisessa omassa työssään ja hahmottaa voimavarakeskeisen työmenetelmän vaikutusta vanhemmuuteen, yhteistyöhön vanhempien ja varhaiskasvatuksen välillä sekä työyhteisössä.
Hyväksyttävä suoritus edellyttää: Ennakkotehtävän tekeminen, verkko-opetukseen osallistuminen ja työskentely pienryhmässä.
Moduuli 3. Voimavaraistavan työmenetelmän jalkauttaminen omaan toimintaympäristöön.
Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa voimavaraistavaa työmenetelmää ja hyödyntää kokoamaansa työkalupakkia omassa toimintaympäristössään
Hyväksyttävä suoritus edellyttää: verkko-opetukseen osallistuminen, työkalupakin kokoaminen ja jakaminen Canvasissa
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla keskitytään sisällöllisesti seuraaviin teemoihin: voimavaralähtöinen työskentely, vanhemmuuden tukeminen voimavaraistavin menetelmin sekä työyhteisön voimavarojen esiin nostaminen. Opintojakson aikana opiskelija myös havainnoi omien voimavarojensa lähteitä ja reflektoi omaa työskentelyään.
Opinnon tehtävien puitteissa opiskelijan on mahdollista laajentaa ja/tai syventää omaa näkemystään opinnon kattavista teemoista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.