Skip to main content

Empowering parental support in early childhood education and preschool education (7 cr)

Code: SU00CA46-3004

General information


Timing
03.09.2024 - 31.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
7 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Teachers
Paula Väliaho
Marjo Ritmala
Pia Nummila
Study unit
SU00CA46

Learning outcomes

The student can:
- Support parents and their parenting needs effectively by using a practical and an empowering approach.
- Increase parental participation in facilitating a child's growth and development using an empowering approach.
- Increase parents' self-efficacy and sense of competence in promoting positive child development.
- Bring a practical and an empowering mindset to interactions within their work environment.

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Kirjallisuutta (täydennetään opinnon aikana mm. verkkomateriaalilla):

• De Jong, P & Kim Berg, I. 2018. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. 4. painos. Porvoo: Lyhytterapiainstituutti Oy.
• Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.
• Itkonen, J. 2023. Teoriani perheestä. Helsinki: Gummerrus.
• Kallio, M. 2020. Voimana toivo. Helsinki: WSOY.
• Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Otava.
• Mannström-Mäkelä, L. & Saukkola, K. 2009. Voimaannuttavan ohjaamisen käsikirja. Helsinki: Palmenia.
• Mattila, A.S. (2020). Ratkaisu: Ajattele toisin. Helsinki: WSOY.
• Mönkkönen, K. 2018.Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan
kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
• Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen (toim.)2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali-ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
• Ojanen, M. 2007. Positiivinen psykologia. Helsinki: Edita.
• Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
• Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima. Helsinki: Otava.
• Saukkola, K. 2013. Ratkaisukeskeinen toimintatapa asiakkaan
ohjauksessa.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opinnon toiseen ja kolmanteen moduuliin sisältyy osallistujan työpaikalla tehtävä menetelmän jalkauttamistehtävä. Tehtävä tulee toteuttaa oman työpaikan puitteissa.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla: opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on pienryhmätapaaminen verkossa 17.9.2024

Johdanto opintoon. Orientaatiotehtävät suoritettu Canvaksessa viimeistään ennen 30.9.2024. Canvas avautuu 3.9.2024.

Pienryhmien aloitustapaaminen 17.9. klo 12-13.30

Moduuli 1. Verkkotapaaminen 1.10.2024. Klo 12-16. Voimavarakeskeinen menetelmä vanhempien ja vanhemmuuden tukemisessa.

Moduuli 2. Verkkotapaaminen 5.11 .2024. Klo 12-16. Vanhempien osallisuuden vahvistaminen lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa.

Moduuli 3. Verkkotapaaminen 3.12.2024. Klo 12-16. Vanhempien pystyvyysuskon ja kyvykkyyden lisääminen.

Kooste työkalupakista palautetaan Canvasiin 10.12.2024 mennessä

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Opinnon laajuus on 7 op, yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta vain 10,5 h. Opinnon suorittaminen vaatiikin itseohjautuvuutta ja tapahtuu pitkälti opiskelijan omassa aikataulussa.

Opinnon ensimmäinen moduuli, Orientaatio, suoritetaan verkko-oppimisalustalla ennen lähiopetuspäiviä ja sen laajuus on 1 op vastaten n. 27 h työtä. Orientaatioon sisältyy omaan pienryhmään tutustuminen Zoom -tapaamisessa.

Opinnon toinen moduuli, Voimavarakeskeisen työmenetelmän perusteet, on laajuudeltaan 2 op vastaten n. 54 h työtä. Se suoritetaan osallistumalla verkko-opetukseen sekä itsenäisesti opintojakson aikataulun puitteissa automatisoituna osiona.
Opinnon kolmannen moduulin, Voimavarakeskeinen työmenetelmä varhaiskasvatuksessa vanhemmuuden tukemisen välineenä, laajuus on 3 op vastaten n. 71 h työtä. Se suoritetaan osallistumalla verkko-opetukseen sekä itsenäisesti opintojakson aikataulun puitteissa automatisoituna osiona.

Opinnon neljännen moduulin, Voimavaraistavan työmenetelmän jalkauttaminen omaan toimintaympäristöön, laajuus on 1 op vastaten n. 27 h työtä. Se suoritetaan osallistumalla verkko-opetukseen sekä oppimispäiväkirjaan perustuen oman työkalupakin työstäminen.

Assessment criteria, approved/failed

Johdanto opintoon.
Johdannon suoritettuaan opiskelija on saanut perustiedot koulutuksen sisällöstä ja ratkaisukeskeisen menetelmän perusteista sekä tutustunut muihin kurssin opiskelijoihin.
Orientaatiotehtävä, arviointi valmis/kesken. Palauttamalla tämän tehtävän annetussa aikataulussa opiskelija varmistaa oman paikkansa opinnolla.

Moduuli 1. Voimavarakeskeinen menetelmä vanhempien ja vanhemmuuden tukemisessa
Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa voimavarakeskeisen työmenetelmän lähtökohdat ja keskeiset käsitteet.
Hyväksyttävä suoritus edellyttää: verkko-opetukseen osallistuminen, pienryhmään liittyminen, harjoitukset pienryhmissä, webinaarien ja podcastien kuunteleminen sekä niiden pohjalta keskusteluun osallistuminen.

Moduuli 2. Vanhempien osallisuuden vahvistaminen lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa voimavarakeskeistä työmenetelmää vanhemmuuden tukemisessa omassa työssään ja hahmottaa voimavarakeskeisen työmenetelmän vaikutusta vanhemmuuteen, yhteistyöhön vanhempien ja varhaiskasvatuksen välillä sekä työyhteisössä.

Hyväksyttävä suoritus edellyttää: Ennakkotehtävän tekeminen, verkko-opetukseen osallistuminen ja työskentely pienryhmässä.

Moduuli 3. Voimavaraistavan työmenetelmän jalkauttaminen omaan toimintaympäristöön.
Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa voimavaraistavaa työmenetelmää ja hyödyntää kokoamaansa työkalupakkia omassa toimintaympäristössään

Hyväksyttävä suoritus edellyttää: verkko-opetukseen osallistuminen, työkalupakin kokoaminen ja jakaminen Canvasissa

Content scheduling

Opintojaksolla keskitytään sisällöllisesti seuraaviin teemoihin: voimavaralähtöinen työskentely, vanhemmuuden tukeminen voimavaraistavin menetelmin sekä työyhteisön voimavarojen esiin nostaminen. Opintojakson aikana opiskelija myös havainnoi omien voimavarojensa lähteitä ja reflektoi omaa työskentelyään.
Opinnon tehtävien puitteissa opiskelijan on mahdollista laajentaa ja/tai syventää omaa näkemystään opinnon kattavista teemoista.

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.

Go back to top of page