Terveyden edistäminen, omahoidon tuki ja ohjaus hoitotyössä (4 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS83-3049
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 05.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.02.2025 - 30.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Porvoo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
- Opettajat
- Jenni-Maria Jaakola
- Taina Heinonen
- Anu Sinisalo
- Ann-Marie Suvisaari
- Vastuuopettaja
- Jenni-Maria Jaakola
- Ryhmät
-
SHP224SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Porvoo
- Opintojakso
- SH00BS83
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida väestössä ilmeneviä, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä terveyden riskitekijöitä ja terveysuhkia
- soveltaa kansansairauksien ehkäisyyn liittyviä suosituksia ja tutkittua tietoa suunnitellessaan ja toteuttaessaan kansansairauksia sairastavan potilaan ja hänen läheistensä ohjausta terveellisiin elämäntapoihin
- suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja perheille moniammatillista yhteistyötä ja –verkostoa hyödyntäen
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön omahoitoa tukevaa voimavaralähtöistä ohjausta kasvokkain ja verkossa monipuolisia pedagogisia menetelmiä hyödyntäen ja eettisesti perustellen
- kuvata tartuntatautien ehkäisyyn ja kontrollointiin liittyvän ohjauksen ja tiedotuksen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim Oppiportti.
Routasalo, P., Airaksinen, M., Mäntyranta, T. & Pitkälä, K. 2009. Potilaan omahoidon tukeminen. Lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim 125(21), 2351-2359. https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2009/21/duo98401
Routasalo, P. & Pitkälä, K. 2009. Omahoidon tukeminen: opas terveydenhuollon ammattihenkilöille. Suomalainen lääkäriseura Duodecim.
Suositeltavaa materiaalia
Eri Käypä hoito -suositukset ja muu materiaali, joita on esitelty Canvasissa.
Toteutustapa
Lähitapaamiset, verkkotehtävät, reflektiopäiväkirja, työpajatyöskentely ja simulaatioharjoitukset.
Oppimisympäristönä käytetään Canvas-työtilaa, jonne on keskitetty opintojakson ohjaus.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aikataulu:
- 7.2.2025 Orientaatio/Läsnäolovelvoite (Kampuksella)
- 21.2.2025 Opetus/Keskeiset käsitteet (Zoom)
- 26.2.2025 Opetus/Ohjausmenetelmät (Zoom)
- 27.3.2025 Työpaja/Simulaatio (Läsnäolovelvoite), poissaolo korvattava (Kampuksella)
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Hyväksiluvuissa ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on neljä (4) opintopistettä, joka tarkoittaa keskimäärin 108 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Terveyden edistäminen, omahoidon tuki ja ohjaus hoitotyössä -työtila koostuu orientaatiomoduulista ja neljästä teoreettisesta moduulista:
Moduuli 1: Terveyden edistämisen keskeisiä käsitteitä 1 op
- Terveys, terveydenlukutaito ja hyvinvointi
- Testaa tietosi: Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet
Moduuli 2: Väestön terveyteen ja terveyskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät 1 op
- Väestön hyvinvointi, terveys ja kansantaudit
- Hyvinvointi ja terveyserot
- Testaa tietosi: Terveyden edistämisen lähtökohdat hoitotyössä
- Kansalliset suositukset asiakkaan elämäntapaohjauksen tukena
- Testaa tietosi: Elintavat eli terveyskäyttäytyminen
Moduuli 3: Ohjausmenetelmäosaaminen 1 op
- Valmentava asiakaslähtöinen ohjaus
- Motivoiva keskustelu -verkkokurssi
- Muutosvaihemalli
- Muutosvaihemalli palapeli
Moduuli 4: Tartuntataudit 1 op
- Yleisvaaralliset tartuntataudit ja keskeinen lainsäädäntö
- Tietotesti: Tartuntataudit
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa I.