Health Promotion, Support for Self-care and Guidance in Nursing (4 cr)
Code: SH00BS83-3049
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 05.02.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.02.2025 - 30.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Porvoo
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo (Finnish)
- Teachers
- Jenni-Maria Jaakola
- Taina Heinonen
- Anu Sinisalo
- Ann-Marie Suvisaari
- Teacher in charge
- Jenni-Maria Jaakola
- Groups
-
SHP224SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Porvoo
- Study unit
- SH00BS83
Learning outcomes
The student is able to
- analyse the health risks and threats to the populations’ health on community and individual level
- apply recommendations and research information related to the prevention of chronic illnesses when planning and implementing guidance on healthy lifestyles for patients and their families
- plan and implement interventions to promote health and functional capacity for individuals and significant others in utilising multiprofessional cooperation and networks
- plan, implement and evaluate resource-based guidance and online guidance that supports individual self-management with varying pedagogical methods and with ethical justifications
- describe guidance and information related to the prevention and control of infectious diseases
Materials
Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim Oppiportti.
Routasalo, P., Airaksinen, M., Mäntyranta, T. & Pitkälä, K. 2009. Potilaan omahoidon tukeminen. Lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim 125(21), 2351-2359. https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2009/21/duo98401
Routasalo, P. & Pitkälä, K. 2009. Omahoidon tukeminen: opas terveydenhuollon ammattihenkilöille. Suomalainen lääkäriseura Duodecim.
Suositeltavaa materiaalia
Eri Käypä hoito -suositukset ja muu materiaali, joita on esitelty Canvasissa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Aikataulu:
- 7.2.2025 Orientaatio/Läsnäolovelvoite (Kampuksella)
- 21.2.2025 Opetus/Keskeiset käsitteet (Zoom)
- 26.2.2025 Opetus/Ohjausmenetelmät (Zoom)
- 27.3.2025 Työpaja/Simulaatio (Läsnäolovelvoite), poissaolo korvattava (Kampuksella)
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Hyväksiluvuissa ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on neljä (4) opintopistettä, joka tarkoittaa keskimäärin 108 opiskeluun käytettyä tuntia.
Content scheduling
Terveyden edistäminen, omahoidon tuki ja ohjaus hoitotyössä -työtila koostuu orientaatiomoduulista ja neljästä teoreettisesta moduulista:
Moduuli 1: Terveyden edistämisen keskeisiä käsitteitä 1 op
- Terveys, terveydenlukutaito ja hyvinvointi
- Testaa tietosi: Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet
Moduuli 2: Väestön terveyteen ja terveyskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät 1 op
- Väestön hyvinvointi, terveys ja kansantaudit
- Hyvinvointi ja terveyserot
- Testaa tietosi: Terveyden edistämisen lähtökohdat hoitotyössä
- Kansalliset suositukset asiakkaan elämäntapaohjauksen tukena
- Testaa tietosi: Elintavat eli terveyskäyttäytyminen
Moduuli 3: Ohjausmenetelmäosaaminen 1 op
- Valmentava asiakaslähtöinen ohjaus
- Motivoiva keskustelu -verkkokurssi
- Muutosvaihemalli
- Muutosvaihemalli palapeli
Moduuli 4: Tartuntataudit 1 op
- Yleisvaaralliset tartuntataudit ja keskeinen lainsäädäntö
- Tietotesti: Tartuntataudit
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa I.