Alter Finland Oy Kertotaulupeli (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BU31-3076
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
17.01.2024 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, liko
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 8
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Marjaana Marmo
- Aapo Hollanti
Vastuuopettaja
Aapo Hollanti
Ryhmät
-
HLB224KALiiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
-
HLB224KA2Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
opiskelija osaa
- toteuttaa markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti
Toteutustapa
Projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa P2P-oppimisympäristössä. Kumppani on Alter Finland Oy
Tälle toteutukselle ilmoittautuvat opiskelijat kehittävät projektissa tämän opinnon mukaista osaamista.
Lisäksi opiskelijat hankkivat”Johtaminen ja johtajuus” - opinnon mukaisen osaamisen. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.
Tällä toteutussuunnitelmalla kuvatussa projektissa voi toimia myös täydentävää osaamista kartuttava opiskelija (huom. ilmoittautuminen täydentävän osaamisen projektiin).
Projektin ohjaus- ja työskentelyajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.
Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Projektin toimeksiantaja: Alter Finland Oy
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. … Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa (pre-briiffi). Pre briiffi pidetään 17.1.24 klo 10-11. Tässä tutustumme toisiimme, jaamme projektin vastuualueita, ja tutkimme toimeksiantajaa sekä projektin tehtäviä.
Projektin briiffi 24.1. 24 klo 10-11
Sekä pre-Briiffi että Briiffi ovat läsnäololtaan pakollisia.
Projektisuunnitelma tehdään projektille heti briiffin jälkeisellä viikolla. Projektisuunnitelman esittely ohjaajalle 31.1.23, jonka jälkeen projektia lähdetään systemaattisesti toteuttamaan suunnitelman pohjalta. Suunnitelma saa ja sen pitääkin elää tilanteiden mukaan. Päivityksen projektiexceliin viikottain.
Projektia ohjataan viikoittain. Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija käyttää 15 opintopisteen projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa.
Sisältö ja sen jaksotus
Projektin tavoitteet:
Markkinointi ja brändäys kertotaulu pelille. Jatkojalostaminen mobiiliversioksi.
Yhden pelaajan nappula = kolme vuorikiipeilijää. Nopassa luvut 4-9. Jos saa esim. 5:n --> voi liikkua yhdellä kolmesta nappulasta mihin tahansa 5:llä jaolliseen koloon. (siis 5,10,15 jne). Pelissä pitää lisäksi pohtia strategisesti liikkuminen, että naru ei mene liian kireälle, mikä estää seuraavat siirrot. Se, kuka on ensimmäisenä huipulla - voittaa.
B2B markkinointia: Kohderyhmien määrittely ja kontaktointi. Esim. Opettajaliitto oli kiinnostunut tästä. Oppilaat jääneet välitunnilla pelaamaan tätä ja loistavia tuloksia.
Tuotteen Suojaus: (Marjaana Marmo opettajana tässä). Hyödyllisyyssuoja ja siihen lakiteksti, joka estää esim. pienet muunnokset.
Projektin lopputuotokset
1) Tuotteen suojaus (esitys, mtkä vaihtoehdot olemassa: Patentti, tavaramerkki, hyödyllisyyssuoja)
--> lakiteksti, miten suojata
2) Brändääminen ja brändityökirja --> konkreettiset ideat brändin luomiseksi (ja mahdolliset toteutukset)
3) MArkkinoinnin kilpailukeinojen kautta mietitty markkinointi (7P malli)
Esim: Product a) Tuote: Miten kehittää, millainen pakkaus --> miten tehdään tästä ns. Kimble eli klassikko brändi /peli
4) Asiakasrekisterin kerääminen (Hubspot tai excel) sekä kontaktointi (myös esittelymateriaalin teko powerpointilla ta Canvalla)
5) Nettisivut ja SoMe kanavat (Somessa myös Laurean tai jonkun koulun opiskelijat/ oppilaat testaavat peliä ja haastattelevat pelaajia ja pohtia oppimista.. )
6) Myynti eri alustoilla kuten Amazon, Ebay
7) Artikkeli esim. opettajalehteen. Eri järjestöjen kontaktointi, projektin esittely ja sitä kautta artikkelin kirjoitus.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P.n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa I. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Lisätiedot
Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksolla HL00BQ78 Markkinoinnin perusteet, joten molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää tutkintoon.