Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YY00CA29-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Kirsi Ronkainen
Marja Vellonen
Vastuuopettaja
Kirsi Ronkainen
Ryhmät
SHV223SN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila
Opintojakso
YY00CA29

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tarkoituksenmukaiset tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä aineistoa tutkimuksellisen kehittämistyön pohjaksi ja analysoida sen
- tulkita tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tehdä tutkimuksellista kehittämistyötä tietosuojalainsäädännön, hyvän tieteellisen käytännön ja aineistonhallinnan toimintamallien mukaisesti
- toimia tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä

Aika ja paikka

Katso huolellisesti opintojakson aikataulut ja merkitse ne kalenteriisi jo ilmoittautuessasi opintoihin.

14.08.2025 12.30 - 15.45 B306 Marja, Orientaatio moduuleihin 1 ja 3 (pakollinen) ja ohjeistus ko. moduulien tehtäviin, Tutkimuksellinen kehittäminen, tietoperustan laatiminen
18.08.2025 12.30 - 15.45 B306 Monika, Tiedonhankinta
19.08.2025 12.30 - 15.45 B402 Marja, Opinnäytetyöprosessi,määrällinen tutkimus: tutkimusprosessi, analyysimenetelmät
21.08.2025 08.15 - 11.30 B402 Marja, Määrällinen tutkimus: tutkimusprosessi, analyysimenetelmät
26.08.2025 12.30 - 15.45 B310 Marja, pienryhmä A, Määrällinen tutkimus: SPSS-harjoitukset, analyysimenetelmät
28.08.2025 08.15 - 11.30 B310 Marja, pienryhmä B, Määrällinen tutkimus: SPSS-harjoitukset, analyysimenetelmät

---

ma 25.08 8.15-11.30 Orientaatio, tietoperustan rakentaminen
ma 01.09.2025 12.30 - 15.45 B402 Kirsi, tiimien työskentely ja ohjaus
pe 05.09.2025 12.30 - 15.45 B401 Kirsi, aineiston hankinta
ti 09.09.2025 12.30 - 15.45 B307 Kirsi, aineiston analyysi
pe 12.09.2025 08.30 - 11.45 B306 Kirsi, tiimien työskentelyä
ma 15.09.2025 12.30 - 15.45 B402 Kirsi, kehittämistehtävä opinnäytetyönä
to 18.09.2025 08.15 - 11.30 Kirsi, tiimien työskentely, valmistautuminen akvaariokeskusteluun
pe 19.09.2025 08.15 - 14.00 B406 Kirsi, akvaariokeskustelu tutkimusetiikasta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Määrällinen tutkimus
Heikkilä, T. 2012. Tilastollinen tutkimus. (kaikki painokset käyvät) http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Muu tunneilla käsiteltävä materiaali

Laadullinen tutkimus.Esim.
Pauli Juuti (toimittaja); Anu Puusa (toimittaja) Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät
Jari Eskola; Juha Suoranta. Johdatus laadulliseen tutkimukseen
Sirkka Hirsjärvi; Helena Hurme. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Jari Kylmä; Taru Juvakka Laadullinen terveystutkimus

Kehittämistehtävä opinnäytetyönä
Kostamo, P, Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi: opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House Oy.
Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Tutkimusetiikka, tietosuoja ja aineiston hallinta
Kuula, Arja. Tutkimusetiikka: Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys

Toteutustapa

Toteutustapa on lähiopetukseen ja ohjaukseen perustuva (ei verkko toteutus). Oleellista on läsnäolo ja aktiivinen työskentely lähiopetuksen aikana.

1) Moduuli: Tutkimuksellinen kehittäminen. Oppimistehtävä (tiimi)
2) Moduuli: Laadulliset menetelmät. 2 oppimistehtävää. (yksilö ja tiimi)
3) Moduuli: Määrälliset menetelmät. Tietotesti (yksilö) ja oppimistehtävä (tiimi).
4) Moduuli: Kehittämistehtävä opinnäytetyönä. Tunnilla tehtävä oppimistehtävä (tiimi).
5) Moduuli: Tutkimusetiikka, tietosuoja ja aineiston hallinta. Suullinen osaamisen näyttö akvaariokeskustelussa (yksilö).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ei TKI-yhteistyötä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kirsi Ronkainen

Moduulit: Laadullinen tutkimus. Kehittämistehtävä opinnäytetyönä. Tutkimusetiikka.

- Ensimmäisellä orientaatiokerralla 1.9. pakollinen läsnäolovelvollisuus (katso tutkintosääntö).
- Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, jotta omaksut teoriatiedon, jota sovelletaan oppimistehtävissä. Jokaisella lähiopetuskerralla aloitetaan työskentely ko. aihealueen tehtävien parissa.

Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, suosittelemme hakeutumaan joustavampiin verkkomuotoisiin tutke-opintoihin.

Mikäli poissaoloja tulee paljon, voi opettaja kehoittaa opiskelijaa siirtymään verkkomuotoisiin opintoihin.

Marja Vellonen
Moduulit: Määrällinen tutkimus. Tutkimuksellinen kehittäminen.

Orientaatiossa 14.8.25 läsnäolovelvollisuus. Vahva suositus opetukseen ja työpajoihin osallistumiseen.
Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, suosittelemme hakeutumaan joustavampiin verkkomuotoisiin tutke-opintoihin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä


Moduuli 1: Tutkimuksellinen kehittäminen. Laajuus 1,5 opintopistettä. 1 tehtävä. Tehtävään on varattu 20 h opiskelijan työaikaa ja maksimisivumäärä tehtävässä 5 sivua.

Moduuli 2: Laadulliset menetelmät. Laajuus 1,25 opintopistettä. Kaksi tehtävää. Ensimmäiseen tehtävään on varattu aikaa 7 tuntia ja maksimisivumäärä tehtävässä on 4 sivua. Toiseen tehtävään on varattu aikaa 10 tuntia ja maksimisivumäärä tehtävässä on 3+1 sivua.

Moduulissa on lisäksi yksi testaa tietosi testi, joka ei vaikuta kurssin arvosanaan.

Moduuli 3: Määrälliset menetelmät. Laajuus 1,25 opintopistettä. Yksi tehtävä ja yksi testaa tietosi testi. Tehtävään on varattu 14 h aikaa. Maksimipituus on 5 sivua.

Moduuli 4: Kehittämistehtävä opinnäytetyönä. Laajuus 0,5 opintopistettä. Yksi tehtävä. Voi korvata opinnäytetyön aiheanalyysin opiskelijan niin halutessa.

Moduuli 5: Tutkimusetiikka, tietosuoja ja aineistonhallinta. Laajuus 0,5 opintopistettä. Yksi tehtävä. Tehtävään on varattu 6- 7 h aikaa.

Sisältö ja sen jaksotus

Ks. ohjelman kuvaus edellä.

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun