Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projekti: Suomen lasimuseon yleisötutkimuksen markkinointi ja viestintä - etätyöpainotteinen (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BU32-3057

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 25.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2024 - 18.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
7 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 7
Koulutus
Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Tero Uusitalo
Vastuuopettaja
Tero Uusitalo
Ryhmät
HLB224KA
Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
HLB224KA2
Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
Opintojakso
HL00BU32

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä ja kestäviä liiketoimintamalleja ja –prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.

Toteutustapa

Riihimäellä kaunissa miljöössä sijaitseva Suomen lasimuseo on toteuttanut vuosittain yhteistyössä oppilaitosten kanssa yleisötyön tutkimuksia. Tänä syksynä yleisötutkimuksen aiheena on lasimuseon markkinointi ja viestintä.

ETÄTYÖPAINOTTEINEN PROJEKTI: Projekti aloitetaan lähipäivällä 6.9.2024 klo 8:30-15:00. Tämän jälkeen työskentely verkossa. Toimeksianto voi edellyttää käyntiä Riihimäen lasimuseolla. Briiffi: 12.9.2024. klo 12.30 - 14:30 Lasimuseolla

Projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa P2P-oppimisympäristössä. Kumppani on Suomen lasimuseon yleisötyön amanuenssi Saana Palamaa.

Tälle toteutukselle ilmoittautuvat opiskelijat kehittävät projektissa tämän opinnon mukaista osaamista.

Lisäksi opiskelijat hankkivat ”Johtaminen ja johtajuus” - opinnon mukaisen osaamisen. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.

Projektin ohjaus- ja työskentelyajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.

Tekoälyn käyttäminen:
Projektityöskentelyssä noudatetaan opettajan ohjeita tekoälyn käyttämisessä. Opettaja antaa ohjeita siitä, miten tekoälyä tulisi käyttää, ja opiskelijoiden tulee noudattaa näitä ohjeita. On tärkeää huomioida, että opettaja voi myös kieltää tekoälyn käytön yksittäisissä tehtävissä.

Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu, ja raportti itsearvioinnista löytyy projektin Teams-työtilasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projektin toimeksiantaja on Suomen Lasimuseo ja yleisötyön amanuenssi Saana Palamaa.
www.suomenlasimuseo.fi

Projektia ohjaa liiketalouden lehtori Mervi Talonen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Projektin kick-off pidetään keskiviikkona 4. syyskuuta klo 12-14 Hyvinkään kampuksella, 3. krs, tila 3-13. Tähän on pakollinen osallistuminen. Kick-offiin osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa. Projektiimi ja ohjaaja tapaavat klo 12-13 ja toimeksiantaja antaa projektityöryhmälle briiffien eli toimeksiannon klo 13-14.

Projektia ohjataan viikoittain. Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.

Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Projekti on 10 opintopistettä ja 5 opintopistettä menee Johtaminen ja johtajuus -osioon, johon on oma Canvas-tila.

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin tavoitteet ja sisältö:

Taustaa:
Lasimuseossa halutaan tietää, miten hyvin on onnistuttu markkinoinnissa ja viestinnässä kotimaisten asiakkaiden näkökulmasta ja millaisiin toimenpiteisiin siellä olisi hyvä keskittyä jatkossa; mikä on tuloksellista ja mikä ei. Lasimuseon itsensä tekemä yleisötutkimus keskittyy kotimaisiin asiakkaisiin (kyselylomakkeen kielinä suomi ja ruotsi), jotka vierailevat Suomen lasimuseolla. Yleisötutkimus toteutetaan aiempien kokemusten pohjalta ainoastaan paperisena. Kyselyn vastaukset kerätään touko-elokuussa, jolloin kotimaisten matkailijoiden liikkuvuus on suurta ja museo tavoittaa asiakkaita ympäri Suomea.

Yleisötutkimuksen tavoitteena on saada tietoa siitä, miten museon markkinointi ja viestintä on tavoittanut kotimaisia asiakkaita, onko markkinointi ja viestintä ollut onnistunutta sekä miten niitä voisi jatkossa kehittää ja kohdistaa tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö ja tavoitteet projektityöryhmälle:
Kyselyn sulkeuduttua opiskelijoiden työ alkaa. Projektityöryhmällä on käytössään Suomen lasimuseon yleisötutkimuksen tutkimusaineisto sen yksityiskohtaisempaa analysointia varten. Opiskelijat tekevät aineistosta diaesityksen ja laativat johtopäätökset sekä kehitysehdotukset. Näiden perusteella Suomen lasimuseolle tehdään pienimuotoinen markkinointisuunnitelma.

Projektityöryhmä esittelee tulokset ja markkinointisuunnitelman kehitystyötä varten Suomen lasimuseon johdolle ja henkilöstölle.

Suomen lasimuseo huolehtii yleisötutkimuksen tiedottamisesta ja tuloksista Riihimäen kaupungin eri toimielimille.

Avainsanat: asiakastutkimus, tutkimusaineiston analysointi, viestintä, markkinointi, markkinointisuunnitelma

Tervetuloa mukaan projektityöhön!

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P.n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.

Siirry alkuun