Siirry suoraan sisältöön

Hoitava viestintä – menetelmä vaikuttavaan asiakaskohtaamiseen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BQ45-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 30.06.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 - 5
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Hannamari Talasma
Heli Kulomaa
Pirjo Tiirikainen
Mikko Kinnunen
Vastuuopettaja
Hannamari Talasma
Ajoitusryhmät
Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Koko: 200 . Avoin AMK : 200.)
Pienryhmät
Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään
Opintojakso
TO00BQ45

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- pohtia ja reflektoida omia kokemuksiaan asiakaskohtaamistilanteissa ja tunnistaa omia kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia omassa työssään.
- nimetä onnistuneen asiakaskohtaamisen keskeisiä tekijöitä sekä perustella / selittää motivoinnin merkityksen osana vaikuttavaa asiakaskohtaamista.
- selittää hoitavan viestinnän menetelmän periaatteen ja nimetä sen eri vaiheet.
- soveltaa hoitavan viestinnän menetelmää sekä reflektoida ja arvioida omaa toimintaansa ja menetelmän käyttöä asiakaskohtaamistilanteissa ja jakaa osaamistaan muille.
- pohtia/reflektoida kohtaamiaan haastavia asiakaskohtaamistilanteita ja tunnistaa ja löytää erilaisia ratkaisuja haastaviin tilanteisiin.
- ottaa käyttöön hoitavan viestinnän menetelmän omassa työssään ja soveltaa sitä asiakaskohtaamisissa asiakkaiden tukemiseen ohjaustilanteissa.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tieto oppimateriaaleista löytyy opintojakson Canvas-työtilasta. Kaikki materiaalit ovat sähköisessä muodossa.

Toteutustapa

Opinnot toteutuvat verkossa Canvas-oppimisalustalla. Mikäli olet avoimen AMK:n tai toisen amk:n opiskelija, saat kirjautumisohjeet sähköpostiisi.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti monipuolisten tehtävien ja aineistojen avulla. Opintoihin ei kuulu luentoja, eivätkä opettajat käy aktiivisesti kommentoimassa palautettuja tehtäviä.

Opintojakson Orientaatio-moduuliin (1 op) ja Hoitava viestintä menetelmänä -moduuliin (2 op) sisältyy sekä numeerisesti arvioitava testi että ei-arvioitavia tehtäviä, kuten keskusteluihin osallistumista, materiaaleihin tutustumista, pohdintatehtäviä ja oppimispäiväkirjan kirjoittamista. Sovella hoitava viestintä -menetelmää työssäsi -moduulissa (2 op) harjoittelet Hoitava viestintä -menetelmän soveltamista käytännössä omassa työssäsi ja reflektoit sen käyttöä suhteessa omiin kokemuksiisi.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Sinulla on mahdollisuus suorittaa opinnot 01.01.2024 - 30.6.2023.

Opinnot arvioidaan ja arvosana kirjataan opintosuoritusrekisteriin kolmen viikon sisällä kurssin suorittamisesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikki oppimisympäristön tehtävät on palautettu ja pakolliset kurssiosiot on käyty läpi kurssin suorituspäivämäärien puitteissa.

Sisältö ja sen jaksotus

1) ORIENTAATIO-moduulissa (1 op) tutustut toisiin opiskelijoihin, opettelet työskentelemään Canvas-oppimisalustalla ja saat kokonaiskuvan opintojaksosta tavoitteineen. Orientaation pohdintatehtävä johdattelee sinut miettimään omia taitojasi ja vahvuuksiasi suhteessa niihin taitoihin, joita tarvitaan sosiaali- ja terveysalalla tapahtuvissa asiakaskohtaamisissa.

2) ONNISTUNUT ASIAKASKOHTAAMINEN –moduulissa (2 op) keskityt onnistuneen asiakaskohtaamisen ulottuvuuksiin keskustelun kuuden teeman avulla. Lisäksi perehdyt Hoitava viestintä -menetelmän perusteisiin ja vaiheisiin. Harjoittelet hoitava viestintä-menetelmän käyttöä ja reflektoit omaa kehittymistäsi konkreettisten harjoittelutehtävien kautta. Moduulin lopussa testaat taitosi Hoitava viestintä -menetelmään liittyen. Testi auttaa sinua hahmottamaan, millä tasolla olet oivaltanut opeteltavan menetelmän idean.

3) OTA HOITAVA VIESTINTÄ MENETELMÄ KÄYTTÖÖN –moduulissa (2 op) keskityt haastavien asiakastilanteiden tarkasteluun mallin avulla ja opit muutaman konkreettisen tavan edetä vuorovaikutuksellisesti haastavissakin tilanteissa. Tämän lisäksi pääset soveltamaan menetelmää työssäsi/harjoittelussasi tai omien verkostojesi kanssa. Moduulin lopussa testaat taitosi Hoitava viestintä -menetelmän käyttöön liittyen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opintoihin liittyvät kysymykset voi lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Siirry alkuun