Siirry suoraan sisältöön

Kotihoitoa nykyteknologiaa hyödyntäen (3 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BX43-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 07.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Kirsi Leinonen
Vastuuopettaja
Kirsi Leinonen
Opintojakso
TO00BX43

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata kotihoidon teknologiaan liittyviä keskeisiä ammattikäsitteitä
- perustella kotihoidon teknologian merkitystä kotihoidon asiakkaan ohjaamisessa
- ottaa kotihoidon asiakkaan teknologiaan liittyviä eettiset näkökohdat huomioon asiakkaalle palveluita suunniteltaessa
- soveltaa kotihoidon teknologisia palveluita ja ratkaisuja kotihoidon asiakkaan kotona selviytymisen tukemiseksi
- reflektoida omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään kotihoidon nykyteknologian käytössä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alastalo, K. 2014. Viisi toivomusta teknologian kehittäjille. Käkete-projekti. 5_toivomusta_käytettävyydestä.pdf Download 5_toivomusta_käytettävyydestä.pdf

Arjen älykkäät välineet. Arjen älykkäät välineet_opas-1.pdf Download Arjen älykkäät välineet_opas-1.pdf

Hämäläinen, Kojo, Lanne, Rytkönen, Reisbacka, 2013. Ikäihmisen tulevaisuuden asuminen. VTT ja TTS. https://www.vttresearch.com/sites/default/files/pdf/technology/2013/T79.pdf.

Leikas, J. 2008. Ikääntyneet, teknologia ja etiikka. Vtt. https://www.vttresearch.com/sites/default/files/pdf/workingpapers/2008/W110.pdf

Millaisilla teknologisilla ratkaisuilla voidaan vaikuttaa ikääntyneiden yksinäisyyteen, sosiaaliseen eristyneisyyteen ja fyysiseen aktiivisuuteen? Hoitotyön tutkimussäätiö 2020. Hotus näyttövinkki 09/2020. https://www.hotus.fi/wp-content/uploads/2020/06/nayttovinkki-9-2020.pdf .

Mitä on käytettävyys? Papunet 2022. https://papunet.net/saavutettavuus/mita-on-kaytettavyys .

Sairaanhoitajien digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden strategia: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2021/05/E-health-1.pdf

Toivonen, M. & Vainionpää, J. 2019. Työkaverina robotti – robotiikan mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalalla. SeAMK. B148_Toivonen_Vainionpaa.pdf (theseus.fi)

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena Canvas-verkkoympäristössä eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinto suoritetaan itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden ja määräaikaan mennessä. Opinnossa on ryhmäkeskustelua. Palautteen antaminen perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen, vertaispalautteen antamiseen ja saamiseen sekä opettajan antamaan tehtäväkohtaiseen yhteispalautteeseen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opinnolla ei ole työelämäyhteistyötä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Vahvista osallistumisesi kirjautumalla Canvas-oppimisympäristöön 6.5.2024 mennessä.

1. Orientaatiotehtävä 15.5..2024 mennessä.
2. Kotihoidon teknologian keskeiset käsitteet 10.6..2024 mennessä.
3. Teknologisia palveluja ja ratkaisuja 31.7.2024 mennessä.
4. Teknologian eettiset kysymykset kotihoidossa 31.7.2024 mennessä.
5. Teknologia ja kotihoidon tulevaisuus 31.7.2024 mennessä.
6. Reflektiotehtävä 10.8. 2024 mennessä.

Jos palautat kaikki tehtävät 10.6. mennessä, saat arvosanan opinnosta kesäkuussa. Sen jälkeen palautetut tehtävät arvioidaan elokuun aikana. Mahdolliset täydennykset 31.8. mennessä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi". Tällä opintojaksolla vahvistamismenettelynä toimii Canvas-oppimisympäristöön kirjautuminen 6.5.2024 mennessä.
"Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää yhteensä kuusi tehtävää, alkaen orientoivalla tehtävällä ja päättyen reflektoivaan tehtävään. Tehtävien pääsisällöt ja ajankäyttö on kuvattu alla. Opintojaksolla tarvitset tietokoneen ja internetyhteyden sekä tekstinkäsittelyohjelman (word).

1. Orientaatiotehtävä (4h)
Opintojakso alkaa orientoivalla tehtävällä. Tehtävässä jaat muiden opiskelijoiden kanssa ajatuksiasi ja kokemuksiasi teknologian käytöstä.
- yksilö/ ryhmätehtävä

2. Kotihoidon teknologian keskeiset käsitteet (18h)
Tässä moduulissa opit tunnistamaan kotihoidon teknologiaan liittyviä keskeisiä käsitteitä. Moduulissa annetaan sinulle valmis oppimateriaali, jonka avulla sinulla on mahdollisuus tutustua opintojakson keskeisiin käsitteisiin. Moduulin päätteeksi pääset testaamaan tietosi ja osaamisesi sähköisen tietotestin muodossa.
- Sähköinen tietotesti teknologian käsitteistä
- Yksilötehtävä

3. Teknologiasia palveluja ja ratkaisuja (20h)
Tässä moduulissa opit soveltamaan teknologisia palveluja ja ratkaisuja ikääntyneen asiakkaan kotona selviytymisen tueksi. Tutustut Miljan tarinaan ja suunnittelet hänelle sopivia kotona asumisen mahdollistavia teknologisia ratkaisuja.
- Yksilötehtävä, sisältäen yhteistä keskustelua ja vertaisarviointia

4. Teknologian eettiset kysymykset kotihoidossa (17h)
Tässä moduulissa tarkastellaan kotihoidon asiakkaan teknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä, kun palveluihin integroidaan teknologisia palveluja. Lähestyt eettisesti kestävien toimintapojen toteutumista sekä edistävistä että haasteita tuottavista näkökulmista ja laadit tarkastelusi pohjalta käsitekartan yhteiselle keskustelualueelle.
- Yksilötehtävä, sisältäen yhteistä keskustelua ja vertaisarviointia

5. Teknologia ja kotihoidon tulevaisuus (17h)
Tässä moduulissa opit visioimaan mahdollisia tulevaisuuden teknologisia ratkaisuja ikääntyneen asiakkaan kotona selviytymisen tueksi sekä pohdit teknologian käytettävyyteen liittyviä seikkoja.
- Yksilötehtävä

6. Reflektiotehtävä (4h)
Tässä moduulissa reflektoit opintojaksolla oppimaasi ja kokemaasi. Tehtävässä pohditaan oman ajattelun ja osaamisen kehittymistä opintojakson aikana.
- Yksilötehtävä

Osa tehtävistä arvoidaan hyväksytty/hylätty/täydennettävä ja osa arvosanoin T1-T5/täydennettävä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n ja 3AMK:n opiskelijoille.

Siirry alkuun