Kotihoitoa nykyteknologiaa hyödyntäen (3 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BX43-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 07.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Kirsi Leinonen
Vastuuopettaja
Kirsi Leinonen
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata kotihoidon teknologiaan liittyviä keskeisiä ammattikäsitteitä
- perustella kotihoidon teknologian merkitystä kotihoidon asiakkaan ohjaamisessa
- ottaa kotihoidon asiakkaan teknologiaan liittyviä eettiset näkökohdat huomioon asiakkaalle palveluita suunniteltaessa
- soveltaa kotihoidon teknologisia palveluita ja ratkaisuja kotihoidon asiakkaan kotona selviytymisen tukemiseksi
- reflektoida omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään kotihoidon nykyteknologian käytössä
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena Canvas-verkkoympäristössä eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinto suoritetaan itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden ja määräaikaan mennessä. Opinnossa on ryhmäkeskustelua. Palautteen antaminen perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen, vertaispalautteen antamiseen ja saamiseen sekä opettajan antamaan tehtäväkohtaiseen yhteispalautteeseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alastalo, K. 2014. Viisi toivomusta teknologian kehittäjille. Käkete-projekti. 5_toivomusta_käytettävyydestä.pdf Download 5_toivomusta_käytettävyydestä.pdf
Arjen älykkäät välineet. Arjen älykkäät välineet_opas-1.pdf Download Arjen älykkäät välineet_opas-1.pdf
Hämäläinen, Kojo, Lanne, Rytkönen, Reisbacka, 2013. Ikäihmisen tulevaisuuden asuminen. VTT ja TTS. https://www.vttresearch.com/sites/default/files/pdf/technology/2013/T79.pdf.
Leikas, J. 2008. Ikääntyneet, teknologia ja etiikka. Vtt. https://www.vttresearch.com/sites/default/files/pdf/workingpapers/2008/W110.pdf
Millaisilla teknologisilla ratkaisuilla voidaan vaikuttaa ikääntyneiden yksinäisyyteen, sosiaaliseen eristyneisyyteen ja fyysiseen aktiivisuuteen? Hoitotyön tutkimussäätiö 2020. Hotus näyttövinkki 09/2020. https://www.hotus.fi/wp-content/uploads/2020/06/nayttovinkki-9-2020.pdf .
Mitä on käytettävyys? Papunet 2022. https://papunet.net/saavutettavuus/mita-on-kaytettavyys .
Sairaanhoitajien digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden strategia: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2021/05/E-health-1.pdf
Toivonen, M. & Vainionpää, J. 2019. Työkaverina robotti – robotiikan mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalalla. SeAMK. B148_Toivonen_Vainionpaa.pdf (theseus.fi)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opinnolla ei ole työelämäyhteistyötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Vahvista osallistumisesi kirjautumalla Canvas-oppimisympäristöön 6.5.2024 mennessä.
1. Orientaatiotehtävä 15.5..2024 mennessä.
2. Kotihoidon teknologian keskeiset käsitteet 10.6..2024 mennessä.
3. Teknologisia palveluja ja ratkaisuja 31.7.2024 mennessä.
4. Teknologian eettiset kysymykset kotihoidossa 31.7.2024 mennessä.
5. Teknologia ja kotihoidon tulevaisuus 31.7.2024 mennessä.
6. Reflektiotehtävä 10.8. 2024 mennessä.
Jos palautat kaikki tehtävät 10.6. mennessä, saat arvosanan opinnosta kesäkuussa. Sen jälkeen palautetut tehtävät arvioidaan elokuun aikana. Mahdolliset täydennykset 31.8. mennessä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi". Tällä opintojaksolla vahvistamismenettelynä toimii Canvas-oppimisympäristöön kirjautuminen 6.5.2024 mennessä.
"Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää yhteensä kuusi tehtävää, alkaen orientoivalla tehtävällä ja päättyen reflektoivaan tehtävään. Tehtävien pääsisällöt ja ajankäyttö on kuvattu alla. Opintojaksolla tarvitset tietokoneen ja internetyhteyden sekä tekstinkäsittelyohjelman (word).
1. Orientaatiotehtävä (4h)
Opintojakso alkaa orientoivalla tehtävällä. Tehtävässä jaat muiden opiskelijoiden kanssa ajatuksiasi ja kokemuksiasi teknologian käytöstä.
- yksilö/ ryhmätehtävä
2. Kotihoidon teknologian keskeiset käsitteet (18h)
Tässä moduulissa opit tunnistamaan kotihoidon teknologiaan liittyviä keskeisiä käsitteitä. Moduulissa annetaan sinulle valmis oppimateriaali, jonka avulla sinulla on mahdollisuus tutustua opintojakson keskeisiin käsitteisiin. Moduulin päätteeksi pääset testaamaan tietosi ja osaamisesi sähköisen tietotestin muodossa.
- Sähköinen tietotesti teknologian käsitteistä
- Yksilötehtävä
3. Teknologiasia palveluja ja ratkaisuja (20h)
Tässä moduulissa opit soveltamaan teknologisia palveluja ja ratkaisuja ikääntyneen asiakkaan kotona selviytymisen tueksi. Tutustut Miljan tarinaan ja suunnittelet hänelle sopivia kotona asumisen mahdollistavia teknologisia ratkaisuja.
- Yksilötehtävä, sisältäen yhteistä keskustelua ja vertaisarviointia
4. Teknologian eettiset kysymykset kotihoidossa (17h)
Tässä moduulissa tarkastellaan kotihoidon asiakkaan teknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä, kun palveluihin integroidaan teknologisia palveluja. Lähestyt eettisesti kestävien toimintapojen toteutumista sekä edistävistä että haasteita tuottavista näkökulmista ja laadit tarkastelusi pohjalta käsitekartan yhteiselle keskustelualueelle.
- Yksilötehtävä, sisältäen yhteistä keskustelua ja vertaisarviointia
5. Teknologia ja kotihoidon tulevaisuus (17h)
Tässä moduulissa opit visioimaan mahdollisia tulevaisuuden teknologisia ratkaisuja ikääntyneen asiakkaan kotona selviytymisen tueksi sekä pohdit teknologian käytettävyyteen liittyviä seikkoja.
- Yksilötehtävä
6. Reflektiotehtävä (4h)
Tässä moduulissa reflektoit opintojaksolla oppimaasi ja kokemaasi. Tehtävässä pohditaan oman ajattelun ja osaamisen kehittymistä opintojakson aikana.
- Yksilötehtävä
Osa tehtävistä arvoidaan hyväksytty/hylätty/täydennettävä ja osa arvosanoin T1-T5/täydennettävä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n ja 3AMK:n opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvoidaan T1-K5/täydennettävä.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opinnolle asetettuja tavoitteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTIArvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
Lisätiedot
Vastaa opintojaksoa aiemmin tarjonnassa ollutta opintojaksoa TO00BT75 Geroteknologia ikääntyneen asiakkaan tukena.