Luova työhyvinvoinnin tuotteistaminen (2 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BY65-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.07.2023 - 20.12.2023
Ajoitus
17.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Avoin amk, sosiaali- ja terveysalan koulutus
Opettaja
- Anne Suvitie
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Anne Suvitie
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata erilaisia luovan ja taidevälitteisen toiminnan mahdollisuuksia työhyvinvoinnin edistämiseksi
- ideoida oman osaamisen soveltamista työhyvinvointipalveluksi.
- kuvata asiakaslähtöisyyden periaatteita ja tulevaisuusnäkymiä oman palvelun tai toimintamallin kehittämistyössä
- hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman luovan osaamisen tuotteistamiseksi.
Toteutustapa
Opinto sopii kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti määräaikaan mennessä Canvas -oppimisympäristössä.
Opinto edellyttää itseohjautuvuutta.
Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä.
Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kaikki materiaali löytyy Canvasista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tällä toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kurssin avulla osallistuja pääsee tunnistamaan, sanoittamaan ja muotoilemaan omaa luovan alan osaamistaan sekä tuotteistamaan siitä palvelua palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja hyödyntämällä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyttä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Koulutus auttaa ymmärtämään työhyvinvointia ja sosiaalista pääomaa työyhteisön voimavarana sekä oman luovan osaamisen mahdollisuuksia työhyvinvointipalvelujen tuottamisessa.
Kurssin tavoitteena on auttaa tunnistamaan omaa luovaa tai taiteellista osaamistaan sekä sen hyödyntämisen mahdollisuuksia työhyvinvointiosaamisen kentällä.
Kurssin avulla osallistuja pääsee tunnistamaan, sanoittamaan ja muotoilemaan omaa luovan alan osaamistaan sekä tuotteistamaan siitä palvelua palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja hyödyntämällä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Kuvata erilaisia luovan ja taidevälitteisen toiminnan mahdollisuuksia työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Ideoida oman osaamisen soveltamista työhyvinvointipalveluksi.
Kuvaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja tulevaisuusnäkymiä oman palvelun tai toimintamallin kehittämistyössä.
Hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman luovan osaamisen tuotteistamiseksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on tarjolla Avoimen AMK:n tarjonnassa.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä , tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYV-HYL / Arviointiasteikko I
Opintokokonaisuudelle on myös olemassa Open Badge Passport (digitaalinen osaamismerkki) Luova työhyvinvoinnin tuotteistaja, jonka opiskelija voi tilata suoritettuaan opinnon loppuun.