Siirry suoraan sisältöön

Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS97-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Pirkko Rimpilä-Vanninen
  • Katja Laukkanen

Vastuuopettaja

Pirkko Rimpilä-Vanninen

Ryhmät

  • SHB223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä

Toteutustapa

Opetus toteutetaan on aikataulutettuina luentoina, seminaareina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Verkkoyhteydellä tapahtuvaa opetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvas -oppimisympäristö.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus hankitaan itse
Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.

TYÖN OPINNOLLISTAMINEN
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.

MIKÄLI OPISKELIJAA HALUAA SUORITTAA OPINTOJAKSON EDELLÄMAINITULLA TAVALLA, OPISKELIJAN TULEE OLLA YHTEYDESSÄ OPETTAJAAN ILMOITTAUTUMISEN YHTEYDESSÄ (KEVÄT 2024). TÄMÄ ILMOITTAUTUMINEN ON TARPEEN VAIN SIINÄ TAPAUKSESSA, JOS ET OLE AIKAISEMMIN KEVÄÄLLÄ 2024 ILMOITTAUTUNUT VASTUUOPETTAJLLE.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

ALOITUS
-14. 8..2024 klo 8.30-14 aikavälillä. Lukkarissa on tarkka ajankohta. Opintojakson aloituksessa käsitellään osaamistavoitteet, opintojakson sisältö ja suoritukset, aikataulu ja arviointikriteerit. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

CANVAS -työtilan tehtävät

-Orientoiva keskustelu 19.8. mennessä


PAKOLLISET LUENNOT ovat osa työpajaa.
-19.8.2024 Kommunikaatiovaikeudet ym. (Lehtori Katja Laukkanen) työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle
- 26.8. 2024 Näkö- ja kuulovammat sekä niiden seulontamenetelmät (Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen), työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle


TYÖPAJAN ENNAKKOTEHTÄVÄ (Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen)
- Korvan tutkimus ja huuhtelu -tehtävä
- palautus 6.9. klo 8.00 mennessä

TYÖPAJA (Lehtorit Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen) pakollinen

10.9.2024
klo 8.30-11.45 Ryhmä 1
klo 12.30-15.45 Ryhmä 2

Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)

HARVINAISET SAIRAUDET SEMINAARI
-seminaariin kuuluu pakollinen ennakkotehtävä, jonka palautus viimeistään 4.9.
-5.9. klo 12-15.30 Seminaari zoom yhteydellä tai Tikkurilan kampuksella
-seminaariohjelma tulee seminaariin mennessä elokuussa 2024

MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ pakollinen

-monialaisen palveluohjauspäivän ennakkotehtävä: Lasten ja nuorten sekä ikääntyvien palvelujärjestelmä ja sosiaaliset etuudet, palautus 9.9. mennessä
-10.10. 2024 ryhmä 1 /Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen + sosionomikoulutuksen opettaja
-11.10. 2024 ryhmä 2 /Lehtori Katja Laukkanen + sosionomikoulutuksen opettaja

BLOGI
- Blogin ohjaavat /arvioivat opettajat: Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen
-Sisältö: Haavoittuvat asiakasryhmät ja palvelujen integraatio
-Tehdään 2-3 hengen ryhmissä
-Blogin palautus 4.11. 2024
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista viimeistään 11.11. 2024
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä sen viimeisestä suorituspäivämäärästä (4.11.) eli arviointi on valmis 4.12.2024 ellei opettajan työjärjestyksestä muuta johdu
-Mikäli blogi vaatii täydennystä, niin täydennyksen aikataulu sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 opintopisteen työaika (79,2 h) jakaantuu näin

-Luennot 12 h (opettajien luennot + Harvinaiset sairaudet -seminaari 4 h)
-Työpaja 4 h
-Monialainen palveluohjaus -päivä 6 h
-Itsenäiset oppimistehtävät ja blogikirjoitus 57,2 h

Sisältö ja sen jaksotus

OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset (kuulo- ja näkövammaisuus)
-Kommunikaatiovaikeudet
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet

OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut erilaisissa haavoittuvissa tilanteissa
-Palveluohjaus

OSA 3. TYÖPAJA: Aisti-ja kommunikaatiovaikeudet ja niiden varhainen tunnistaminen
-Kuulon tutkiminen audiometrillä, kauko- ja lähinäön seulonta, korvan tutkiminen
-Kuvakommunikaatio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1. HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op

-Luennot, pakollinen, hyväksytty/täydennettävä//hylätty
-Työpaja ja ennakkotehtävä pakollinen, hyväksytty/täydennettävä/hylätty
-Blogi hyväksytty/täydennettävä/hylätty, arviointikriteerit ovat Canvas -työtilassa, blogin läpäistävä plagiointitarkastus ja sen lähteisiin on viitattava asianmukaisesti hyvien tieteellisten käytänteiden mukaisesti (=Laurean lähteiden merkitsemisohjeet)
-Henkilökohtainen arvio toisen blogista hyväksytty/täydennettävä/hylätty,
-Harvinaissairaudet -seminaari ja sen ennakkotehtävä, pakollinen, hyväksytty/täydennettävä/hylätty,

Blogin arviointikriteerit hyväksytyssä blogissa on
-käsitelty 3-4 opintojakson teemaa
-teoriaa ja omaa reflektoivaa pohdintaa jokaisesta teemasta
-pohdittu, miten valitut teemat näkyvät sairaanhoitajan työssä
-pohdittu, miten sairaanhoitaja voisi edistää haavoittuvuien asiakkaiden terveyttä, hyvinvointia ja palvelujen tasavertaista tarjontaa
-käytetty vähintään 2-3 lähdettä/teema eli yhteensä 6-9 -12lähdettä
-tehty lähdeviittaus- ja lähdemerkinnät Laurean lähdemerkintäsohjeiden mukaisesti , blogi tulee täydentää, mikäli siinä on lähdemerkintävirheitä
-sujuvaa, reflektoivaa ja omin sanoin kirjoitettua
-rakennettu tyyliin: aloitus, asioiden käsittely, lopetus
-kiteytetty, mitä asioita on oppinut ja oivaltanut.


OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op

-Hyväksytty: Monialainen palveluohjaus -päivässä läsnäolo ja päivän tehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty
-Poissaolo korvataan erillisellä tehtävällä


OPINTOJAKSON TOTEUTUKSEN AIKAISET SUORITUKSET ja OPINTOJAKSON KOKONAISARVOSANA
Opintojakson toteutuksen aikana tehtävät suoritukset arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluttua suorituksesta (4.11. blogin palautus). Edellisen tulee kuitenkin mahdollistaa se, että vastuuopettaja kirjaa opintojakson kokonaisarvosanat opintosuoritusrekisteriin viimeistään kolmen viikon kuluttua toteutuksen päättymisestä ellei opettajan työaikajärjestelyistä muuta johdu. Opettajan ilmoittaa opiskelijoille vapaajaksostaan tai muusta työaikajärjestelystä, jos ne vaikuttavat arviointiaikaan. (Laurean tutkintosääntö 2024)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus vastaa arviointikriteeri T1 tasoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä


RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Englanniksi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden