Siirry suoraan sisältöön

Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS97-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
1.5 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Katja Laukkanen
Vastuuopettaja
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Ryhmät
SHB223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
Opintojakso
SH00BS97

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus hankitaan itse
Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus

Toteutustapa

Opetus toteutetaan on aikataulutettuina luentoina, seminaareina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Verkkoyhteydellä tapahtuvaa opetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvas -oppimisympäristö.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

ALOITUS
-14. 8..2024 klo 8.30-14 aikavälillä. Lukkarissa on tarkka ajankohta. Opintojakson aloituksessa käsitellään osaamistavoitteet, opintojakson sisältö ja suoritukset, aikataulu ja arviointikriteerit. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

CANVAS -työtilan tehtävät

-Orientoiva keskustelu 19.8. mennessä


PAKOLLISET LUENNOT ovat osa työpajaa.
-19.8.2024 Kommunikaatiovaikeudet ym. (Lehtori Katja Laukkanen) työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle
- 26.8. 2024 Näkö- ja kuulovammat sekä niiden seulontamenetelmät (Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen), työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle


TYÖPAJAN ENNAKKOTEHTÄVÄ (Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen)
- Korvan tutkimus ja huuhtelu -tehtävä
- palautus 6.9. klo 8.00 mennessä

TYÖPAJA (Lehtorit Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen) pakollinen

10.9.2024
klo 8.30-11.45 Ryhmä 1
klo 12.30-15.45 Ryhmä 2

Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)

HARVINAISET SAIRAUDET SEMINAARI
-seminaariin kuuluu pakollinen ennakkotehtävä, jonka palautus viimeistään 4.9.
-5.9. klo 12-15.30 Seminaari zoom yhteydellä tai Tikkurilan kampuksella
-seminaariohjelma tulee seminaariin mennessä elokuussa 2024

MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ pakollinen

-monialaisen palveluohjauspäivän ennakkotehtävä: Lasten ja nuorten sekä ikääntyvien palvelujärjestelmä ja sosiaaliset etuudet, palautus 9.9. mennessä
-10.10. 2024 ryhmä 1 /Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen + sosionomikoulutuksen opettaja
-11.10. 2024 ryhmä 2 /Lehtori Katja Laukkanen + sosionomikoulutuksen opettaja

BLOGI
- Blogin ohjaavat /arvioivat opettajat: Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen
-Sisältö: Haavoittuvat asiakasryhmät ja palvelujen integraatio
-Tehdään 2-3 hengen ryhmissä
-Blogin palautus 4.11. 2024
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista viimeistään 11.11. 2024
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä sen viimeisestä suorituspäivämäärästä (4.11.) eli arviointi on valmis 4.12.2024 ellei opettajan työjärjestyksestä muuta johdu
-Mikäli blogi vaatii täydennystä, niin täydennyksen aikataulu sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.

TYÖN OPINNOLLISTAMINEN
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.

MIKÄLI OPISKELIJAA HALUAA SUORITTAA OPINTOJAKSON EDELLÄMAINITULLA TAVALLA, OPISKELIJAN TULEE OLLA YHTEYDESSÄ OPETTAJAAN ILMOITTAUTUMISEN YHTEYDESSÄ (KEVÄT 2024). TÄMÄ ILMOITTAUTUMINEN ON TARPEEN VAIN SIINÄ TAPAUKSESSA, JOS ET OLE AIKAISEMMIN KEVÄÄLLÄ 2024 ILMOITTAUTUNUT VASTUUOPETTAJLLE.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 opintopisteen työaika (79,2 h) jakaantuu näin

-Luennot 12 h (opettajien luennot + Harvinaiset sairaudet -seminaari 4 h)
-Työpaja 4 h
-Monialainen palveluohjaus -päivä 6 h
-Itsenäiset oppimistehtävät ja blogikirjoitus 57,2 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus vastaa arviointikriteeri T1 tasoa.

Sisältö ja sen jaksotus

OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset (kuulo- ja näkövammaisuus)
-Kommunikaatiovaikeudet
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet

OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut erilaisissa haavoittuvissa tilanteissa
-Palveluohjaus

OSA 3. TYÖPAJA: Aisti-ja kommunikaatiovaikeudet ja niiden varhainen tunnistaminen
-Kuulon tutkiminen audiometrillä, kauko- ja lähinäön seulonta, korvan tutkiminen
-Kuvakommunikaatio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Siirry alkuun