Vulnerable Client Groups and Integration of Services (3 cr)
Code: SH00BS97-3034
General information
- Enrollment
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 1.5 cr
- Virtual proportion
- 1.5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Katja Laukkanen
- Teacher in charge
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Groups
-
SHB223KASairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BS97
Learning outcomes
The student is able to
- identify and analyse factors that increase vulnerability, the related support needs and their significance in nursing
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social and health care
- encounter vulnerable clients in nursing and service situations in a sensitive manner
- promote participation, inclusion and rehabilitation of vulnerable clients and their significant others as part of nursing care
- describe the service network of vulnerable client groups and the tasks of different operators as part of the care and service chain and to consult other experts
- critically assess service processes in the social and health care sector from the perspective of vulnerable client groups and implement service guidance
- utilise evidence-based information and recommendations in the guidance and nursing care of clients in a vulnerable position and clients with an immigrant background
- analyse their own and other people's myths, beliefs and prejudices against vulnerable client groups and promote the development of positive attitudes
Materials
Kirjallisuus hankitaan itse
Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus
Teaching methods
Opetus toteutetaan on aikataulutettuina luentoina, seminaareina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Verkkoyhteydellä tapahtuvaa opetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvas -oppimisympäristö.
Exam schedules
ALOITUS
-14. 8..2024 klo 8.30-14 aikavälillä. Lukkarissa on tarkka ajankohta. Opintojakson aloituksessa käsitellään osaamistavoitteet, opintojakson sisältö ja suoritukset, aikataulu ja arviointikriteerit. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
CANVAS -työtilan tehtävät
-Orientoiva keskustelu 19.8. mennessä
PAKOLLISET LUENNOT ovat osa työpajaa.
-19.8.2024 Kommunikaatiovaikeudet ym. (Lehtori Katja Laukkanen) työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle
- 26.8. 2024 Näkö- ja kuulovammat sekä niiden seulontamenetelmät (Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen), työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle
TYÖPAJAN ENNAKKOTEHTÄVÄ (Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen)
- Korvan tutkimus ja huuhtelu -tehtävä
- palautus 6.9. klo 8.00 mennessä
TYÖPAJA (Lehtorit Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen) pakollinen
10.9.2024
klo 8.30-11.45 Ryhmä 1
klo 12.30-15.45 Ryhmä 2
Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)
HARVINAISET SAIRAUDET SEMINAARI
-seminaariin kuuluu pakollinen ennakkotehtävä, jonka palautus viimeistään 4.9.
-5.9. klo 12-15.30 Seminaari zoom yhteydellä tai Tikkurilan kampuksella
-seminaariohjelma tulee seminaariin mennessä elokuussa 2024
MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ pakollinen
-monialaisen palveluohjauspäivän ennakkotehtävä: Lasten ja nuorten sekä ikääntyvien palvelujärjestelmä ja sosiaaliset etuudet, palautus 9.9. mennessä
-10.10. 2024 ryhmä 1 /Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen + sosionomikoulutuksen opettaja
-11.10. 2024 ryhmä 2 /Lehtori Katja Laukkanen + sosionomikoulutuksen opettaja
BLOGI
- Blogin ohjaavat /arvioivat opettajat: Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen
-Sisältö: Haavoittuvat asiakasryhmät ja palvelujen integraatio
-Tehdään 2-3 hengen ryhmissä
-Blogin palautus 4.11. 2024
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista viimeistään 11.11. 2024
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä sen viimeisestä suorituspäivämäärästä (4.11.) eli arviointi on valmis 4.12.2024 ellei opettajan työjärjestyksestä muuta johdu
-Mikäli blogi vaatii täydennystä, niin täydennyksen aikataulu sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.
Completion alternatives
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.
TYÖN OPINNOLLISTAMINEN
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.
MIKÄLI OPISKELIJAA HALUAA SUORITTAA OPINTOJAKSON EDELLÄMAINITULLA TAVALLA, OPISKELIJAN TULEE OLLA YHTEYDESSÄ OPETTAJAAN ILMOITTAUTUMISEN YHTEYDESSÄ (KEVÄT 2024). TÄMÄ ILMOITTAUTUMINEN ON TARPEEN VAIN SIINÄ TAPAUKSESSA, JOS ET OLE AIKAISEMMIN KEVÄÄLLÄ 2024 ILMOITTAUTUNUT VASTUUOPETTAJLLE.
Student workload
3 opintopisteen työaika (79,2 h) jakaantuu näin
-Luennot 12 h (opettajien luennot + Harvinaiset sairaudet -seminaari 4 h)
-Työpaja 4 h
-Monialainen palveluohjaus -päivä 6 h
-Itsenäiset oppimistehtävät ja blogikirjoitus 57,2 h
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty suoritus vastaa arviointikriteeri T1 tasoa.
Content scheduling
OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset (kuulo- ja näkövammaisuus)
-Kommunikaatiovaikeudet
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet
OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut erilaisissa haavoittuvissa tilanteissa
-Palveluohjaus
OSA 3. TYÖPAJA: Aisti-ja kommunikaatiovaikeudet ja niiden varhainen tunnistaminen
-Kuulon tutkiminen audiometrillä, kauko- ja lähinäön seulonta, korvan tutkiminen
-Kuvakommunikaatio
Evaluation scale
Approved/Failed