Skip to main content

Vulnerable Client Groups and Integration of Services (3 cr)

Code: SH00BS97-3034

General information


Enrollment
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
1.5 cr
Virtual proportion
1.5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Katja Laukkanen
Teacher in charge
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Groups
SHB223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
Study unit
SH00BS97

Learning outcomes

The student is able to
- identify and analyse factors that increase vulnerability, the related support needs and their significance in nursing
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social and health care
- encounter vulnerable clients in nursing and service situations in a sensitive manner
- promote participation, inclusion and rehabilitation of vulnerable clients and their significant others as part of nursing care
- describe the service network of vulnerable client groups and the tasks of different operators as part of the care and service chain and to consult other experts
- critically assess service processes in the social and health care sector from the perspective of vulnerable client groups and implement service guidance
- utilise evidence-based information and recommendations in the guidance and nursing care of clients in a vulnerable position and clients with an immigrant background
- analyse their own and other people's myths, beliefs and prejudices against vulnerable client groups and promote the development of positive attitudes

Materials

Kirjallisuus hankitaan itse
Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus

Teaching methods

Opetus toteutetaan on aikataulutettuina luentoina, seminaareina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Verkkoyhteydellä tapahtuvaa opetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvas -oppimisympäristö.

Exam schedules

ALOITUS
-14. 8..2024 klo 8.30-14 aikavälillä. Lukkarissa on tarkka ajankohta. Opintojakson aloituksessa käsitellään osaamistavoitteet, opintojakson sisältö ja suoritukset, aikataulu ja arviointikriteerit. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

CANVAS -työtilan tehtävät

-Orientoiva keskustelu 19.8. mennessä


PAKOLLISET LUENNOT ovat osa työpajaa.
-19.8.2024 Kommunikaatiovaikeudet ym. (Lehtori Katja Laukkanen) työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle
- 26.8. 2024 Näkö- ja kuulovammat sekä niiden seulontamenetelmät (Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen), työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle


TYÖPAJAN ENNAKKOTEHTÄVÄ (Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen)
- Korvan tutkimus ja huuhtelu -tehtävä
- palautus 6.9. klo 8.00 mennessä

TYÖPAJA (Lehtorit Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen) pakollinen

10.9.2024
klo 8.30-11.45 Ryhmä 1
klo 12.30-15.45 Ryhmä 2

Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)

HARVINAISET SAIRAUDET SEMINAARI
-seminaariin kuuluu pakollinen ennakkotehtävä, jonka palautus viimeistään 4.9.
-5.9. klo 12-15.30 Seminaari zoom yhteydellä tai Tikkurilan kampuksella
-seminaariohjelma tulee seminaariin mennessä elokuussa 2024

MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ pakollinen

-monialaisen palveluohjauspäivän ennakkotehtävä: Lasten ja nuorten sekä ikääntyvien palvelujärjestelmä ja sosiaaliset etuudet, palautus 9.9. mennessä
-10.10. 2024 ryhmä 1 /Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen + sosionomikoulutuksen opettaja
-11.10. 2024 ryhmä 2 /Lehtori Katja Laukkanen + sosionomikoulutuksen opettaja

BLOGI
- Blogin ohjaavat /arvioivat opettajat: Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen
-Sisältö: Haavoittuvat asiakasryhmät ja palvelujen integraatio
-Tehdään 2-3 hengen ryhmissä
-Blogin palautus 4.11. 2024
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista viimeistään 11.11. 2024
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä sen viimeisestä suorituspäivämäärästä (4.11.) eli arviointi on valmis 4.12.2024 ellei opettajan työjärjestyksestä muuta johdu
-Mikäli blogi vaatii täydennystä, niin täydennyksen aikataulu sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Completion alternatives

OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.

TYÖN OPINNOLLISTAMINEN
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.

MIKÄLI OPISKELIJAA HALUAA SUORITTAA OPINTOJAKSON EDELLÄMAINITULLA TAVALLA, OPISKELIJAN TULEE OLLA YHTEYDESSÄ OPETTAJAAN ILMOITTAUTUMISEN YHTEYDESSÄ (KEVÄT 2024). TÄMÄ ILMOITTAUTUMINEN ON TARPEEN VAIN SIINÄ TAPAUKSESSA, JOS ET OLE AIKAISEMMIN KEVÄÄLLÄ 2024 ILMOITTAUTUNUT VASTUUOPETTAJLLE.

Student workload

3 opintopisteen työaika (79,2 h) jakaantuu näin

-Luennot 12 h (opettajien luennot + Harvinaiset sairaudet -seminaari 4 h)
-Työpaja 4 h
-Monialainen palveluohjaus -päivä 6 h
-Itsenäiset oppimistehtävät ja blogikirjoitus 57,2 h

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty suoritus vastaa arviointikriteeri T1 tasoa.

Content scheduling

OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset (kuulo- ja näkövammaisuus)
-Kommunikaatiovaikeudet
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet

OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut erilaisissa haavoittuvissa tilanteissa
-Palveluohjaus

OSA 3. TYÖPAJA: Aisti-ja kommunikaatiovaikeudet ja niiden varhainen tunnistaminen
-Kuulon tutkiminen audiometrillä, kauko- ja lähinäön seulonta, korvan tutkiminen
-Kuvakommunikaatio

Evaluation scale

Approved/Failed

Go back to top of page