Siirry suoraan sisältöön

Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BT01-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 13.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Pirkko Rimpilä-Vanninen
  • Katja Laukkanen

Vastuuopettaja

Pirkko Rimpilä-Vanninen

Ryhmät

  • SHB222KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K22, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata luotettavan hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet hoitajan vastaanotolla
- kuvata ja perustella kliinisen tutkimisen ja tiedonkeruun menetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- kuvata jatkohoidon ohjaukseen liittyvät periaatteet, jotta potilas saa avun oikea-aikaisesti ja sujuvasti
- soveltaa tietojaan avoterveydenhuollon pientoimenpiteiden turvallisesta toteuttamisesta
- arvioida ja vertailla sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisuiden soveltuvuutta eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
- käyttää ja hyödyntää sähköisiä palveluita, digitaalisia ratkaisuita ja etäteknologiaa asiakkaan hoidossa ja päätöksenteon tukena
- suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus- ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä
- ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan ja muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia työssään hoitajavastaanotolla

Toteutustapa

Etäopetusta Canvas -oppimisympäristössä
Lähiopetusta kampuksella
Lähityöskentelyä työelämän kanssa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Canvas -työtilan oppimateriaali
Opettajan (Rimpilä-Vanninen) tuottama oppimateriaali luennoilla ja työpajassa
Ryhmäohjaus -tehtävässä käytetyn kirjallisuuden opiskelija hankkii itse


Kirjat
Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi.
Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin.

Artikkelit
Jalanko, H. 2017. Kuume lapsella. Lääkärikirja Duodecim.
Jalanko, H. 2019. Korvatulehdus lapsella.
Valviran artikkeli hoidon tarpeen arvioinnista

Käypähoito-ohjeet:
-Virtsatieinfektiot
(ks. erityisesti Akuutin kystiitin puhelinhaastattelu-lomake)
-Nielutulehdus
-Välikorvatulehdus
-Alaselkäkipu
-Astma

Hoidon.perusteet.fi -palvelu
Oirekyselyt
THL:n päivittyvät korona-ohjeet
Duodecimin lääketietokanta
Hoitotyön tietokannat Terveysportissa: Sairaanhoitajan käsikirja, Sairaanhoitajan vastaanoton ohjeet

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

OPETUKSEN ALOITUSTUNTI
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.Seuraavat päivämäärät ja opetuksen sisällöt ovat läsnäolovelvoitteisia. Katso kellonajat Lukkarista.

9.1. Opintojakson aloitus

9.1. Hoidon tarpeen arvioiminen (HTA) puhelimessa ja chatissa. Arvioimisen prosessi. Lasten hoidon tarpeen arvioimisen erityispiirteet ja harjoitukset mm. hoidonperusteet.fi -palvelussa. Orientaatio HTA -näyttöön.

16.1. Asiakaslähtöisen ohjausprosessin ja ohjausmenetelmien sekä ryhmäohjauksen teoriaa ja Ryhmäohjaus -tehtävän suunnittelun käynnistäminen

5.2. Työpaja: Sairaanhoitajan vastaanotto /SVO

klo 8.30-11.45 Ryhmä 2
klo 12.30-15.45 Ryhmä 1

Aiheina: Chat -harjoitukset, KNK - tautia sairastavan tutkiminen, vierasesineen poisto silmästä, rokotustilanne, Ryhmäohjaus -tehtävän ohjausmahdollisuus ym.

6.2. klo 8.15-11.45 Vierailevat luennoitsijat zoomissa /ei pakollinen osallistuminen
Terveystalon lääkäri Johannes Kallio ja sh Nora Lavola: hoidon tarpeen arviointi lähi-ja etätyössä.
DigiFinlandin Saga Kärki ja Taru Tukiainen: Omaolosta ja Hoidonperusteet.fi -palveluista.
Linkki tulee sähköpostitse (Otaniemi vastaa tästä)

13.2. Mahdollisuus/ei pakollinen Ryhmäohjaus -tehtävän tai muiden opintojaksojen suoritusten ohjaukseen.

26.2. Ryhmäohjaus -työpaja
Klo 8.30-11.45 Ryhmä 1 (A,B,C,D),
Klo 12.30-15.45 Ryhmä 2 (E,F,G,H)

2.-3.4. Valtakunnallinen YleSH näyttökoe: Hoidon tarpeen arvioiminen ( HTA) puhelimessa ja chatissa, Jokainen opiskelija on näytössä 4 tuntia. Tehdään kahdeksassa pienryhmässä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 4 op, joka on opiskelijan työnä 106, 8 eli 107 h (1 op = 26,7 h)

-Luennot 16 h
-Työpajat 8 h
-Valtakunnallinen HTA -näyttö 4 h
-Ryhmäohjaus -tehtävä, Canvas -tehtävät ja muu opiskelu 79 h

Sisältö ja sen jaksotus

Hoidon tarpeen arviointi ja sen mukainen hoito sairaanhoitajan vastaanotolla, puhelimessa ja sähköisiä menetelmiä hyödyntäen​
-Hoidon tarpeen arvioimisen prosessi ja sen menetelmät
-Potilaan kliininen tutkiminen, esim. KNK -sairaudet, ABI-mittaus​
- Selkäkipuinen, VTI, korkeakuumeinen lapsi, pitkittynyt flunssa, pitkäaikaissairaan hoitotasapainon arviointi, mielialan lasku​ ym.
-Tavallisimmat pientoimenpiteet
-Suositusten, tutkimustiedon ja muun näytön mukainen toiminta

Potilaan ohjaus, (omahoidon ohjaus ja palveluohjaus vastaanotolla​) sekä ryhmäohjaus
-Ryhmän rakenteet, prosessi ja dynamiikka ​
-Ohjausmenetelmien potilaslähtöinen ja monipuolinen käyttö​
-Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys ​

Sähköinen asiointi ja digitaaliset ratkaisut
-Esim. hoidon tarpeen arviointi, potilaan seuranta, konsultointi ja moniammatillinen yhteistyö, hoidon koordinointi
-Hyvinvointi- ja terveysteknologialaitteet, niiden soveltuvuuden käyttäjälähtöinen arviointi ja asiakkaan ohjaus ​
-Digitaalisten palvelujen käytettävyys ja soveltuvuus sekä niiden arvioiminen

Näytön ja tutkimustiedon integrointi kliiniseen käytäntöön hoidon tarpeen arvioinnissa ja sähköisten palveluiden hyödyntämisessä​

Verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen haasteet ja eettiset näkökulmat 

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmäohjaus suunnitelman, toteutus ja arvioiminen
-Arvioidaan täydentyvä/hyväksytty

Valtakunnallinen HTA -näyttö ( Hoidon tarpeen arvioiminen puhelimessa ja chatissa
-Arvioidaan hylätty/hyväksytty

Canvas -tehtävät
-tehdään Canvas -oppimisympäristön ohjeiden mukaisesti
-Tentit arvioidaan hyl - K5