Evaluating the Need for Treatment and Utilising Digital Services at a Nurse's Reception (4 cr)
Code: SH00BT01-3032
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 13.12.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Katja Laukkanen
- Teacher in charge
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Groups
-
SHB222KASairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K22, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BT01
Learning outcomes
The student is able to
- describe the principles of reliably assessing the need for care at a nurse's reception
- describe and justify clinical research and data collection methods in assessing the care needs of clients of different ages
- describe the principles of recommending further treatment so that the patient can receive help in a timely and effortless manner
- apply their knowledge of the safe implementation of minor procedures in an out-patient clinic
- assess and compare the suitability of electronic services and digital solutions from the perspective of different user groups
- use and utilise electronic services, digital solutions and remote technology in client care and to support decision-making
- plan successful online interactions and service situations and digital care paths using different applications and environments
- guide clients with self-care and as users of digital services, as producers and holders of their health data
- plan, implement and evaluate group guidance together with clients and other operators
- utilise evidence-based information and recommendations in their work at a nurse’s reception
Materials
Canvas -työtilan oppimateriaali
Opettajan (Rimpilä-Vanninen) tuottama oppimateriaali luennoilla ja työpajassa
Ryhmäohjaus -tehtävässä käytetyn kirjallisuuden opiskelija hankkii itse
Kirjat
Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi.
Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin.
Artikkelit
Jalanko, H. 2017. Kuume lapsella. Lääkärikirja Duodecim.
Jalanko, H. 2019. Korvatulehdus lapsella.
Valviran artikkeli hoidon tarpeen arvioinnista
Käypähoito-ohjeet:
-Virtsatieinfektiot
(ks. erityisesti Akuutin kystiitin puhelinhaastattelu-lomake)
-Nielutulehdus
-Välikorvatulehdus
-Alaselkäkipu
-Astma
Hoidon.perusteet.fi -palvelu
Oirekyselyt
THL:n päivittyvät korona-ohjeet
Duodecimin lääketietokanta
Hoitotyön tietokannat Terveysportissa: Sairaanhoitajan käsikirja, Sairaanhoitajan vastaanoton ohjeet
Teaching methods
Etäopetusta Canvas -oppimisympäristössä
Lähiopetusta kampuksella
Lähityöskentelyä työelämän kanssa
Exam schedules
OPETUKSEN ALOITUSTUNTI
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.Seuraavat päivämäärät ja opetuksen sisällöt ovat läsnäolovelvoitteisia. Katso kellonajat Lukkarista.
9.1. Opintojakson aloitus
9.1. Hoidon tarpeen arvioiminen (HTA) puhelimessa ja chatissa. Arvioimisen prosessi. Lasten hoidon tarpeen arvioimisen erityispiirteet ja harjoitukset mm. hoidonperusteet.fi -palvelussa. Orientaatio HTA -näyttöön.
16.1. Asiakaslähtöisen ohjausprosessin ja ohjausmenetelmien sekä ryhmäohjauksen teoriaa ja Ryhmäohjaus -tehtävän suunnittelun käynnistäminen
5.2. Työpaja: Sairaanhoitajan vastaanotto /SVO
klo 8.30-11.45 Ryhmä 2
klo 12.30-15.45 Ryhmä 1
Aiheina: Chat -harjoitukset, KNK - tautia sairastavan tutkiminen, vierasesineen poisto silmästä, rokotustilanne, Ryhmäohjaus -tehtävän ohjausmahdollisuus ym.
6.2. klo 8.15-11.45 Vierailevat luennoitsijat zoomissa /ei pakollinen osallistuminen
Terveystalon lääkäri Johannes Kallio ja sh Nora Lavola: hoidon tarpeen arviointi lähi-ja etätyössä.
DigiFinlandin Saga Kärki ja Taru Tukiainen: Omaolosta ja Hoidonperusteet.fi -palveluista.
Linkki tulee sähköpostitse (Otaniemi vastaa tästä)
13.2. Mahdollisuus/ei pakollinen Ryhmäohjaus -tehtävän tai muiden opintojaksojen suoritusten ohjaukseen.
26.2. Ryhmäohjaus -työpaja
Klo 8.30-11.45 Ryhmä 1 (A,B,C,D),
Klo 12.30-15.45 Ryhmä 2 (E,F,G,H)
2.-3.4. Valtakunnallinen YleSH näyttökoe: Hoidon tarpeen arvioiminen ( HTA) puhelimessa ja chatissa, Jokainen opiskelija on näytössä 4 tuntia. Tehdään kahdeksassa pienryhmässä.
Student workload
Opintojakson laajuus on 4 op, joka on opiskelijan työnä 106, 8 eli 107 h (1 op = 26,7 h)
-Luennot 16 h
-Työpajat 8 h
-Valtakunnallinen HTA -näyttö 4 h
-Ryhmäohjaus -tehtävä, Canvas -tehtävät ja muu opiskelu 79 h
Content scheduling
Hoidon tarpeen arviointi ja sen mukainen hoito sairaanhoitajan vastaanotolla, puhelimessa ja sähköisiä menetelmiä hyödyntäen
-Hoidon tarpeen arvioimisen prosessi ja sen menetelmät
-Potilaan kliininen tutkiminen, esim. KNK -sairaudet, ABI-mittaus
- Selkäkipuinen, VTI, korkeakuumeinen lapsi, pitkittynyt flunssa, pitkäaikaissairaan hoitotasapainon arviointi, mielialan lasku ym.
-Tavallisimmat pientoimenpiteet
-Suositusten, tutkimustiedon ja muun näytön mukainen toiminta
Potilaan ohjaus, (omahoidon ohjaus ja palveluohjaus vastaanotolla) sekä ryhmäohjaus
-Ryhmän rakenteet, prosessi ja dynamiikka
-Ohjausmenetelmien potilaslähtöinen ja monipuolinen käyttö
-Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys
Sähköinen asiointi ja digitaaliset ratkaisut
-Esim. hoidon tarpeen arviointi, potilaan seuranta, konsultointi ja moniammatillinen yhteistyö, hoidon koordinointi
-Hyvinvointi- ja terveysteknologialaitteet, niiden soveltuvuuden käyttäjälähtöinen arviointi ja asiakkaan ohjaus
-Digitaalisten palvelujen käytettävyys ja soveltuvuus sekä niiden arvioiminen
Näytön ja tutkimustiedon integrointi kliiniseen käytäntöön hoidon tarpeen arvioinnissa ja sähköisten palveluiden hyödyntämisessä
Verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen haasteet ja eettiset näkökulmat
Evaluation scale
H-5