Approaches and Methods of Counselling (5 cr)
Code: SL00BX94-3001
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 31.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
03.02.2025 - 15.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 4 cr
- RDI proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 45
- Degree programmes
- Kuntoutuksen ohjaajan koulutus (SLG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Kaijus Varjonen
- Katja Hämäläinen
- Teacher in charge
- Katja Hämäläinen
- Groups
-
SLG223SAKuntoutuksen ohjaajan koulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
- Study unit
- SL00BX94
Learning outcomes
The student is able to
- distinguish between communication, guidance, counselling, and service coordination
- define theoretical approaches to counselling and analyse the most typical theories in use in counselling
- evaluate their counselling competence and justify their actions when acting as a counsellor
- use the most typical counselling methods in individual, group and community rehabilitation
- select the contact and remote counselling methods suitable for each counselling situation and operating environment
- adapt the counselling methods they use when counselling rehabilitees in different operating environments.
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Opiskelija näkee aikataulutusta myös Outlook-kalenteristaan, että Tuudosta - jos on ottanut ne käyttöönsä.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Opintojakson keskeiset käsitteet ovat: Ohjaus, ohjausosaaminen, yksilöohjaus, ryhmäohjaus, yhteisöohjaus, ohjausmenetelmät
Opiskelija hyödyntää keskeisiä käsitteitä tehdessään tiedonhankintaa ja etsiessään opiimateriaalia ja soveltuvaa kirjallisuutta.
Oppimistehtävissä voi olla suoraan joitakin kohdennettuja oppimateriaaleja jotka löytyvät opintojakson Canvas oppimisalustalta.
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan valitsemassa paikassa, jossa hän toteuttaa opintojaksolla tehtävän oppimistehtävän
Exam schedules
LÄSNÄOLOVELVOLLISET opetukset ovat seuraavat:
(huom! Muista ennakkotehtävä jolla varmistat osallistumisesi, kts. tarkemmin alempaa)
04.02.2025 12.00 - 14.00 aloituswebinaari
17.03.2025 12.00 - 15.00 lähiopetus
18.03.2025 09.00 - 11.30 lähiopetus
07.04.2025 10.00 - 17.00 lähiopetus
09.04.2025 09.00 - 11.00 koontiwebinaari
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opintojaksolle hyväksytyn tulee vahvistaa osallistumisensa tekemällä ennakkotehtävä viimeistään 3.2.2025
Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumistaantällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.
International connections
Kansanvälisyys mahdollistetaan esim. jos opiskelija tekee opintojaan ulkomailta käsin tai omaa verkostot ulkomaille.
Mahdolliset KV-hankkeet huomioidaan - jos niiden aihepiirit istuvat opintojakson osaamistavoitteisiin.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta:
a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja
b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen).
Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija itse. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa.
Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen (TOPI) mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Jos sinulla on oppimisen haasteita, niin tuo ne heti esille opintojakson alkaessa opintojakson vastuuopettajlle. Kirjoittamisen haasteissa edellytetään käytettäväksi kirjoittamisen pajoja.
Content scheduling
Kuntoutuksen ohjaajaopiskelija hallitsee ohjauksen eri muodot ja osaa erottaa tiedottamisen, neuvonnan, ohjauksen ja palveluohjauksen toisistaan. Hänellä on vahva teoreettinen pohja ohjauksen lähestymistapoihin ja käytännön teorioihin, joita hän osaa arvioida ja soveltaa työssään. Opiskelija osaa reflektoida omaa ohjausosaamistaan ja toimia luontevasti ohjaajana erilaisissa tilanteissa.
Lisäksi opiskelija oppii käyttämään yksilö-, ryhmä- ja yhteisökuntoutuksen ohjausmenetelmiä sekä valitsee tilanteeseen sopivat lähi- ja etäohjaustavat. Hän osaa soveltaa näitä menetelmiä erilaisissa työpaikoissa työskennellessään ja osaa ohjata kuntoutujia heidän yksilölliset tarpeensa huomioiden.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Arviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.