Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: SY00BR40-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Kristiina Helminen

Vastuuopettaja

Kristiina Helminen

Ryhmät

  • SYV424KJ
    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tutkimuksellisia menetelmiä kehittämisprosesseissa
- suunnitella tutkimuksellisen kehittämisprosessin työelämässä
- varmistaa eettisesti kestävän toiminnan tutkimuksellisessa kehittämisessä
- rakentaa opinnäytetyön kehittämisasetelman

Toteutustapa

Opintojakso sisältää kaksi opetuspäivää, jotka toteutetaan verkossa Zoom-yhteydellä. Opintojakson aikana opiskelijat työstävät laajaa oppimistehtävää (yksilötehtävä), johon liittyviin kysymyksiin voi saada opettajalta ohjausta ryhmän yhteisissä ohjaustapaamisissa. Myös nämä ohjaustapaamiset järjetetään Zoom-yhteydellä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tässä suositeltavia lähteitä, joiden lisäksi opiskelijat etsivät itsenäisesti lisälähteitä:
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas avautuu perjantaina 8.12.2023 klo 12.
Canvasissa on ohjeet opintojakson ennakkotehtävän tekemiseen ja ennakkotehtävä tulee olla palautettuna viimeistään sunnuntaina 11.2.2024 eli jo ennen ensimmäistä tapaamistamme Zoomissa (torstaina 15.2. klo 9-15). Aloita tehtävän tekeminen hyvissä ajoin!
Ennen toista lähiopetuspäivää opiskelijat työstävät kehittämistehtäviä ja valmistautuvat esittämään suunnitelmansa sekä vertaisarvioimaan toisen opiskelijan työn toisena lähiopetuspäivänä.
Toinen opetuspäivä Zoomissa on torstaina 16.5.2024 klo 9-15.
Opintojakson viimeistelty kehittämistehtävä palautetaan viimeistään sunnuntaina 26.5.2024 klo 23.59.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 133,5 h (1 op = 26,7 h työskentelyä) . Opintojakson toteutuksessa on huomioitu prosessimaisuus. Pienryhmät/työparit/oppimistehtävän tekijät vastaavat oppimistehtävän teon aikatauluttamisesta opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat opettajan lisäksi vertaispalautetta toisilta kurssin opiskelijoilta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää osiot tutkimuksellisen kehittämisen menetelmistä, kehittämissuunnitelman tekemisestä ja niiden soveltamisesta opinnäytetyössä. Perehdytään eettisesti kestävään toimintaan tutkimuksellisessa kehittämisessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksokohtaiset arviointimenetelmät käydään läpi opintojakson aloituspäivänä.
Yleiset arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ei olla tehty ohjeiden mukaisesti.