Research-based Development in Social and Health Care (5 cr)
Code: SY00BR40-3006
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 30.06.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services and Health Care Management (SYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Kristiina Helminen
- Teacher in charge
- Kristiina Helminen
- Groups
-
SYV424KJSosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K24, Tikkurila
- Study unit
- SY00BR40
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- soveltaa tutkimuksellisia menetelmiä kehittämisprosesseissa
- suunnitella tutkimuksellisen kehittämisprosessin työelämässä
- varmistaa eettisesti kestävän toiminnan tutkimuksellisessa kehittämisessä
- rakentaa opinnäytetyön kehittämisasetelman
Materials
Tässä suositeltavia lähteitä, joiden lisäksi opiskelijat etsivät itsenäisesti lisälähteitä:
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)
Teaching methods
Opintojakso sisältää kaksi opetuspäivää, jotka toteutetaan verkossa Zoom-yhteydellä. Opintojakson aikana opiskelijat työstävät laajaa oppimistehtävää (yksilötehtävä), johon liittyviin kysymyksiin voi saada opettajalta ohjausta ryhmän yhteisissä ohjaustapaamisissa. Myös nämä ohjaustapaamiset järjetetään Zoom-yhteydellä.
Employer connections
Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman.
Exam schedules
Opintojakson Canvas avautuu perjantaina 8.12.2023 klo 12.
Canvasissa on ohjeet opintojakson ennakkotehtävän tekemiseen ja ennakkotehtävä tulee olla palautettuna viimeistään sunnuntaina 11.2.2024 eli jo ennen ensimmäistä tapaamistamme Zoomissa (torstaina 15.2. klo 9-15). Aloita tehtävän tekeminen hyvissä ajoin!
Ennen toista lähiopetuspäivää opiskelijat työstävät kehittämistehtäviä ja valmistautuvat esittämään suunnitelmansa sekä vertaisarvioimaan toisen opiskelijan työn toisena lähiopetuspäivänä.
Toinen opetuspäivä Zoomissa on torstaina 16.5.2024 klo 9-15.
Opintojakson viimeistelty kehittämistehtävä palautetaan viimeistään sunnuntaina 26.5.2024 klo 23.59.
International connections
Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 133,5 h (1 op = 26,7 h työskentelyä) . Opintojakson toteutuksessa on huomioitu prosessimaisuus. Pienryhmät/työparit/oppimistehtävän tekijät vastaavat oppimistehtävän teon aikatauluttamisesta opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat opettajan lisäksi vertaispalautetta toisilta kurssin opiskelijoilta.
Content scheduling
Opintojakso sisältää osiot tutkimuksellisen kehittämisen menetelmistä, kehittämissuunnitelman tekemisestä ja niiden soveltamisesta opinnäytetyössä. Perehdytään eettisesti kestävään toimintaan tutkimuksellisessa kehittämisessä.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.