Skip to main content

Research-based Development in Social and Health Care (5 cr)

Code: SY00BR40-3006

General information


Enrollment
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 30.06.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Social Services and Health Care Management (SYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Kristiina Helminen
Teacher in charge
Kristiina Helminen
Groups
SYV424KJ
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K24, Tikkurila
Study unit
SY00BR40

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- soveltaa tutkimuksellisia menetelmiä kehittämisprosesseissa
- suunnitella tutkimuksellisen kehittämisprosessin työelämässä
- varmistaa eettisesti kestävän toiminnan tutkimuksellisessa kehittämisessä
- rakentaa opinnäytetyön kehittämisasetelman

Materials

Tässä suositeltavia lähteitä, joiden lisäksi opiskelijat etsivät itsenäisesti lisälähteitä:
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

Teaching methods

Opintojakso sisältää kaksi opetuspäivää, jotka toteutetaan verkossa Zoom-yhteydellä. Opintojakson aikana opiskelijat työstävät laajaa oppimistehtävää (yksilötehtävä), johon liittyviin kysymyksiin voi saada opettajalta ohjausta ryhmän yhteisissä ohjaustapaamisissa. Myös nämä ohjaustapaamiset järjetetään Zoom-yhteydellä.

Employer connections

Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman.

Exam schedules

Opintojakson Canvas avautuu perjantaina 8.12.2023 klo 12.
Canvasissa on ohjeet opintojakson ennakkotehtävän tekemiseen ja ennakkotehtävä tulee olla palautettuna viimeistään sunnuntaina 11.2.2024 eli jo ennen ensimmäistä tapaamistamme Zoomissa (torstaina 15.2. klo 9-15). Aloita tehtävän tekeminen hyvissä ajoin!
Ennen toista lähiopetuspäivää opiskelijat työstävät kehittämistehtäviä ja valmistautuvat esittämään suunnitelmansa sekä vertaisarvioimaan toisen opiskelijan työn toisena lähiopetuspäivänä.
Toinen opetuspäivä Zoomissa on torstaina 16.5.2024 klo 9-15.
Opintojakson viimeistelty kehittämistehtävä palautetaan viimeistään sunnuntaina 26.5.2024 klo 23.59.

International connections

Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 133,5 h (1 op = 26,7 h työskentelyä) . Opintojakson toteutuksessa on huomioitu prosessimaisuus. Pienryhmät/työparit/oppimistehtävän tekijät vastaavat oppimistehtävän teon aikatauluttamisesta opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat opettajan lisäksi vertaispalautetta toisilta kurssin opiskelijoilta.

Content scheduling

Opintojakso sisältää osiot tutkimuksellisen kehittämisen menetelmistä, kehittämissuunnitelman tekemisestä ja niiden soveltamisesta opinnäytetyössä. Perehdytään eettisesti kestävään toimintaan tutkimuksellisessa kehittämisessä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Go back to top of page