Siirry suoraan sisältöön

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 4 (13 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BT00-3029

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

13 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 50

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Kirsi Ronkainen
  • Mia Poikolainen
  • Tiina Leino
  • Eija Okker-Tikkunen
  • Heli-Marja Broberg
  • Johanna Saastamoinen

Vastuuopettaja

Johanna Saastamoinen

Ryhmät

  • SHV223KN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien potilaiden hoidon ja palveluiden tarvetta ja tukea heidän toimintakykyään ja voimavarojaan
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri elämänvaiheissa olevan potilaan (lapsi, nuori, iäkäs, raskaana oleva ja synnyttänyt, haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat) hoitotyötä tutkimustietoa ja suosituksia soveltaen
- soveltaa asiakaslähtöisiä työmenetelmiä tunnistaakseen haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä ja parantaakseen asiakkaan osallisuutta
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakas- ja vuorovaikutustilanteissa
- toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa turvallisesti huomioiden potilaan erityispiirteet
- arvioida potilaan tarpeita seksuaali- ja lisääntymisterveyden näkökulmasta ja käsitellä niihin liittyviä asioita potilaan kanssa
- analysoida ja arvioida lapsipotilaan, perheiden sekä ikääntyvän ja vammaispotilaan palvelupolkuja ja ehdottaa ratkaisuja hoidon ja tuen tehostamiseksi
- arvioida moniammatillisen yhteistyön onnistumista ja hyödyntää sitä potilaan ja tämän perheen parhaaksi

Lisäksi terveydenhoitajiksi opiskeleville lisätty tavoite 1.1.2025 alkaen. Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan ja muiden toimijoiden kanssa

Sisältö

Harjoittelun teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko eri ikäryhmien ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden hoitotyössä.

Harjoittelun LbD-tehtävä: Näyttöön perustuva hoitotyö
- Ns. Auditointitehtävä/ Kliinisen tutkimuskysymyksen muodostaminen (esim. PICO/PICoa/PCC), tutkimustiedon haku, hoitotyön käytäntöjen kriittinen arviointi ja vertailu, johtopäätösten tiivistäminen ja suullinen esittäminen harjoitteluympäristössä.

Toteutustapa

Harjoittelun kokoava teema:
Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko eri ikäryhmien ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden hoitotyössä

Direktiivit: Lastenhoito & lastentaudit, Kotisairaanhoito (sis.yhteisöhoitoyön) sekä Äitiyshuolto
Kaikki EU-direktiivit tulee olla ehdottomasti suoritettu ennen valmistumistasi.
Direktiivin mukainen harjoittelu tehdään kliinisessä hoitotyössä (lukuunottamatta äitiyshuollon direktiivi)
Direktiiviharjoittelu edellyttää aina aihealueen teoriaopintoja (esim. lasten hoitotyön direktiivi on mahdollinen vasta IV moduulin opintojen jälkeen). Minimi harjoittelujakson pituus on 3 viikkoa.

Vastuuopettaja: Johanna Saastamoinen
Harjoittelun koordinaattori ja Jobiilivastuu: Kirsi Ronkainen

Harjoitteluympäristöiksi soveltuvat:
Kotihoidon yksiköt ja kotisairaala
Kotihoidon harjoitteluun eivät sovellu hoitokodit ja palvelutalot.
Kotihoidon harjoittelussa tulee hoidon toteutus tapahtua asiakkaan kotona, ei laitosympäristössä.
Lasten ja nuorten hoidon yksiköt (esim. perhekeskukset, lasten ja nuorten osastot ja poliklinikat)
Erityistä tukea lapsille, nuorille ja perheille tarjoavat organisaatiot (esim. lastensuojeluyksiköt, vastaanottokeskukset, turva- ja ensikodit)
Ikääntyneiden hoitoympäristöt (esim. geriatriset poliklinikat, ikääntyneiden neuvolat)
Naistentautien vuodeosastot ja poliklinikat
Terveydenhoitajaopiskelijoille lisäksi: päiväkodit, erityisoppilaitokset, myös koulu- ja opiskeluterveydenhuolto (ilmoittaudu TH-harjoitteluun 3)

Lomakkeet Workseedissä avautuvat sinulle opintojaksolle ilmoittautumisen jälkeen!

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Jos teet sairaanhoitajan/terveydenhoitajan tehtäviä työsuhteessa, voit opinnollistaa työtäsi osaksi AMK-tutkintoasi. Sairaanhoitajan/terveydenhoitajan tehtäviä voit tehdä, jos sinulla on 2/3 sairaanhoitajatutkinnosta suoritettuna. Käytännössä tämä tarkoittaa, että opinnollistaminen on mahdollista harjoittelusta 4 lähtien. Työnantaja päättää, palkkaako hän sinut AMK-tutkintoa edellyttäviin työtehtäviin ja solmii työsopimuksen kanssasi.

Miten toimia?
Ole työn opinnollistamiseen liittyvissä kysymyksissä yhteydessä ensin omaan opettajatuutoriisi, harjoittelujakson vastuuopettajaan tai harjoittelukoordinaattoriin.Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Miten suoritat äitiyshuollon direktiivin?
Vaihtoehto 1. Kliininen harjoittelu äitiyshuollon toimintaympäristössä. Silloin opiskelija varaa yhden lisäviikon harjoittelua ja suorittaa harjoittelussa yhtä opintopistemäärää vastaavan lisätuntimäärän (26,7 h). Harjoitteluviikkoja 4.harjoitteluun varataan tällöin yhteensä 9.

Millaiset harjoitteluympäristöt soveltuvat äitiyshuollon direktiivin suorittamiseen:
Äitiyshuollon yksiköt (esim. lapsivuodeosastot, äitiyspoliklinikat, neuvolat).
Naistentautien vuodeosastot ja poliklinikat, joissa toteutetaan äitiyshuoltoa.
Ensikodit
Erikseen sovittaessa myös tietyt järjestöt ja kirurgiset yksiköt voivat soveltua äitiyshuollon direktiivin suorittamiseen.
Erikseen sovittaessa tietyissä tapauksissa myös äitiysneuvolan ennaltaehkäisevä psykiatrinen sairaanhoito voi soveltua harjoittelupaikaksi. Samoin HAL-poliklinikat, lapsettomuushoitoyksiköt ja perinnöllisyyslääketieteen sikiötutkimusyksiköt voivat soveltua.

Huomioithan, että esim. USA:ssa, tulee äitiyshuollon EU-direktiivin suorittamiseksi olla käytännön harjoittelussa äitiyshuollon toimintaympäristössä vähintään 3 viikkoa. Lisenssiä varten sairaanhoitajan tutkinnon tulee vastata yhdysvaltalaista Bachelor of Science in Nursing (BSN) -tutkintoa, kattaen kaikki erikoisalat teorian ja käytännön osalta. Jos on aikomusta kansainvälisille työurille, niin suosittelemme, että äitiyshuollon direktiivin mukainen osaaminen hankitaan käytännön harjoittelussa äitiyshuollon toimintaympäristössä.

Vaihtoehto 2. Opiskelija osallistuu erilliseen 1 op:n laajuiseen toteutukseen (läsnäolovelvollisuus), mikäli hän ei ole saanut äitiyshuollon harjoittelupaikkaa (erillinen tehtävä). Äitiyshuollon direktiivin mukainen osaaminen hankitaan äitiyshuollon toimintaympäristöihin tutustumalla teoriaperustaisesti. Harjoitteluviikkoja 4.harjoitteluun varataan tällöin 8 viikkoa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun toteutus ja kokonaistuntimäärä

Harjoittelun 4 kokonaistuntimäärä on 347 h = 13 op, joka sisältää harjoittelun infon ja reflektion 5 h ja ammattitaitoa edistävän harjoittelun LbD-tehtävän Hoitotyön vuorovaikutuksen taitajaksi 8 h.
Kliininen harjoittelu hoitotyön ympäristössä = 334 h
Harjoittelu toteutuu kotihoidossa sekä perhehoitotyön ympäristössä esim. 4 + 4 tai 3 + 5 eli yhteensä 8 viikkoa.
Harjoittelujaksot voit tehdä haluamassasi järjestyksessä eli voit itse valita, mihin ympäristöön menet ensin.

Sisältö ja sen jaksotus

Hoitotyön vuorovaikutuksen taitajaksi - LbD-tehtävä:

Toimiva ja laadukas vuorovaikutus sairaanhoitajan ja asiakkaan/potilaan sekä hänen läheistensä välillä on hoitotyön perusta. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 4 toteutuu elämänkaaren eri vaiheissa olevien asiakkaiden hoitotyön ympäristöissä, joissa kohtaaminen ja inhimillinen vuorovaikutus ovat keskeisessä roolissa. Vaikka saatamme ajatella olevamme taitavia vuorovaikutustilanteissa, pysähdymme liian harvoin pohtimaan tarkemmin, miten yksilöllinen ja asiakaslähtöinen vuorovaikutus tukee asiakasta/potilasta. Tehtävänannon löydät Workseedistä.


Harjoittelun suoritettuaan opiskelija osaa

arvioida eri elämänvaiheissa ja –tilanteissa olevien potilaiden hoidon ja palveluiden tarvetta ja tukea heidän toimintakykyään ja voimavarojaan
suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri elämänvaiheissa olevan potilaan (lapsi, nuori, iäkäs, raskaana oleva ja synnyttänyt, haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat) hoitotyötä tutkimustietoa ja suosituksia soveltaen
soveltaa asiakaslähtöisiä työmenetelmiä tunnistaakseen haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä ja parantaakseen asiakkaan osallisuutta
arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakas- ja vuorovaikutustilanteissa
toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa turvallisesti huomioiden potilaan erityispiirteet
arvioida potilaan tarpeita seksuaali- ja lisääntymisterveyden näkökulmasta ja käsitellä niihin liittyviä asioita potilaan kanssa
analysoida ja arvioida lapsipotilaan, perheiden, ikääntyvän ja vammaispotilaan palvelupolkuja ja ehdottaa ratkaisuja hoidon ja tuen tehostamiseksi
arvioida moniammatillisen yhteistyön onnistumista ja hyödyntää sitä potilaan ja tämän perheen parhaaksi

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot ennen harjoittelua

Edeltävistä opinnoista moduulit 1-3 pääosin suoritettuna
Moduulin 4 teoriaopinnot pääosin suoritettu
Lääkelaskut hyväksytysti suoritettuna

Jos harjoittelussa työskentelet alle 18-vuotiaiden kanssa, tulee sinun esittää rikostaustaote sovitulle oppilaitoksen edustajalle ennen harjoittelun alkua (kts. erillinen Rikostaustaote -ohje opiskelijaintrasta)

Terveydentilan selvitys ja rokotustietojen esittäminen YTHS:n ohjeen mukaisesti harjoittelun alkaessa.

Tuhkarokkorokotus: kaksi rokoteannosta saatuna tai sairastettu tauti
Hinkuyskärokote dtap (tehoste 5 v välein), jos työskentelee tiloissa joissa hoidetaan alle 1 vuotiaita lapsia. Dtap -rokotus annetaan vasta kun edellisestä dT rokotuksesta on kulunut 2 vuotta.
Vesirokkorokote x 2 tai sairastettu tauti
Kausi-influenssarokote (marraskuu-huhtikuu)
Lisäksi suositellaan B-hepatiitti-rokotusta x 3, joista kaksi ensimmäistä annosta olisi annettuna ennen työharjoittelua.

Huomaa, että rokotus tulee voimaan tyypillisesti 21 vrk sen ottamisesta, joten hoida asia kuntoon ajoissa ennen harjoittelun alkamista!

Harjoittelun ohjaus
Harjoittelun ohjaus ympäristönä toimii Workseed. Harjoittelupaikan vahvistamisen jälkeen vie harjoittelun taustatiedot oppismisopimuslomakkeelle (arviointikirja) Workseediin.
Harjoittelun ohjaavan opettajan yhteystiedot löytyvät Workseedistä harjoittelun taustatietolomakkeesta.
Laadi harjoittelun henkilökohtaiset tavoitteet ensimmäisen harjoitteluviikon aikana ja tallenna ne oppimissopimukselle.
Sovi opettajan ohjeiden mukaisesti väli- tai loppukeskusteluaika harjoittelun ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee olla osallistunut aktiivisesti opintojaksolle "Lääkehoito ja lääkelaskut 4" ja läpäissyt hyväksytysti lääkelaskut ennen harjoittelun alkamista.