Hyvinvointi ja osallisuus (10 op)
Toteutuksen tunnus: SS00BZ34-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
09.02.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Laura Lintu
- Iris Summanen
Vastuuopettaja
Iris Summanen
Ryhmät
-
SSG224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida hyvinvointia ja huono-osaisuutta luovia ja ylläpitäviä yhteiskunnallisia rakenteita
- analysoida asiakasryhmien erityistarpeita ja osallisuuden edistämisen lähtökohtia yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- jäsentää ajankohtaisia mielen hyvinvointiin ja päihteiden käyttöön vaikuttavia tekijöitä
- perustella kansalaistoiminnan merkityksen sosiaalialan työssä
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Otaniemen kampuksella. Lähiopetukseen osallistuminen on pakollista.
Opintojaksoon kuuluu ryhmissä toteutettava oppimistehtävä matalan kynnyksen palveluihin.
Sähköisenä oppimisalustana toimii Canvas, jossa toteutetaan myös opintojaksoon liittyvä ohjaus ja viestintä.
Tapaamisten aikataulut:
9.2.2024 klo 9-12
1.3.2024 klo 13:00-14.30
14.3.2024. klo 9-12
18.4.2024 klo 13-16
19.4.2024 klo 13-16
22.4.2024. klo 16-19
10.5.2024 klo 9-12
16.5.2024 klo 9-16
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Karvonen, S., Kestilä, L. & Saikkonen, P. 2022 Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: THL. Saatavilla sähköisesti.
Saari, J. 2016. Yksinäisten Suomi. Helsinki: Gaudeamus. Saatavilla e-kirjana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kynnyksetön tehtävä tehdään yhteistyössä matalankynnyksen toimijoiden kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähipäiville pakollinen osallistuminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa 27 opiskelijan työtuntia. Eli 10 op on yhteensä 270 tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson muodostuu neljästä osiosta:
1. Näkökulmia hyvinvointivaltioon
2. Osallisuuden mahdollisuudet ja haasteet
3. Kansalaistoiminnan merkitys
4. Huono-osaisuuden osa-alueet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtäväkohtaiset arvioinnit löytyvät opintojakson työtilasta
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.