Asiakkaan toimintakyvyn edistäminen -harjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: G8360-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 100
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Kunto Virtuaali
- Heidi Leinonen
- Fys Virtuaali
- Kaisa Porkka-Toivonen
Vastuuopettaja
Riikka Saukkola
Ryhmät
-
SFG223SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tutkia ja arvioida asiakkaan toimintaedellytyksiä ja -ympäristöä asiakkaan fysioterapiaprosessissa
- edistää asiakkaan toimintakykyä soveltaen keskeisiä fysioterapian menetelmiä
- toimia näyttöön perustuvan fysioterapiatyön mukaisesti ja arvioida omaa ammatillista kehittymistään
Toteutustapa
Tämä opintojakso on käytännön työharjoittelu fysioterapian toimintaympäristössä. 10 op harjoittelu vastaa noin 7 viikon harjoittelua (käytönnön harjoittelua 9op = 243h ja oppimistehtävä 1op = 27h). Opiskelija vastaa itse harjoittelupaikan hankkimisesta. Harjoitteluun ilmoittaudutaan, kuten muillekin opintojaksoille ilmoittautumisajankohtana pakissa. Harjoittelun alussa opiskelija laatii omat oppimistavoitteet. Näiden toteutumista seurataan ohjauskeskustelussa (harjoittelua ohjaava opettaja, ohjaava fysioterapeutti ja opiskelija) sekä harjoittelun loppukeskustelussa (harjoittelua ohjaava opettaja ja opiskelija).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Harjoittelulle suunniteltu ajankohta näkyy Pakissa, jos suoritat harjoittelun jonain muuna ajankohtana ole yhteydessä tuutor-opettajaasi. Tärkeitä päivämääriä:
- Ilmoita harjoittelun ajankohta ja harjoittelupaikka Workseedissa opintojakson taustatiedoissa viimeistään 3 viikkoa ennen harjoittelun alkua.
- Sovi ohjaavan opettajan kanssa ohjaustapaamisista
- Laadi harjoittelun tavoitteet ensimmäisen harjoitteluviikon lopussa
- Palauta harjoittelun oppimistehtävä viikko harjoittelun päättymisen jälkeen
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Harjoittelujakson arvioinnin osa-alueet:
- Läsnäolo harjoittelussa (hyv-hyl)
- Hyväksytyt harjoittelun osaamistavoitteet ja niiden arviointi harjoittelun puolessa välissä ja lopussa
- Oppimistehtävä (hyv- täydennettävä)
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Rymätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätyn harjoittelun kriteerit:
Opiskelija
- ei ole määritellyt ja kirjannut tavoitteitaan, eikä ole esittänyt niitä ohjaajalle/ohjaavalle opettajalle sovitusti
- toimii epäeettisesti
- toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- toimii vastoin työyksikön periaatteita ja ohjeita esim. ei noudata vaatetuksesta ja aseptiikasta annettuja ohjeita, suunniteltuja työaikoja
- ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä esitä poissaoloa korvaavaa suunnitelmaa
- ei palautteen ja itsereflektion pohjalta muuta toimintaansa
- vaarantaa ohjauksesta huolimatta toiminnallaan oman, asiakas- /potilasturvallisuuden ja/tai työyhteisön turvallisuuden.
- ei tee/palauta oppimistehtäviä sovitusti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna