Siirry suoraan sisältöön

Pinta-aktiiviset aineet ja emulsiot (5 op)

Toteutuksen tunnus: PK00BW40-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, palvelu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Teija Hyppönen-Paloheimo
  • Sari Viitala

Vastuuopettaja

Teija Hyppönen-Paloheimo

Ryhmät

  • PKV223SA
    Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus, verkko-opinnot, S23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa keskeiset pinta-aktiiviset ja hiusta hoitavat raaka-aineet kosmetiikkatuotteen ainesosaluettelosta ja osaa kertoa niiden tarkoituksen tuotteessa
- kuvata eri pinta-aktiivisten aineiden eroja ja vaikutuksia
- arvioida pinta-aktiivisten aineiden ominaisuuksien vaikutuksen tuotteen koostumukseen ja stabiilisuuteen sekä osaa valmistaa pinta-aktiivisia aineita sisältäviä peruskosmetiikkatuotteita.
- erottaa eri hiustenmuotoilutuotteiden keskeisiä raaka-aineita ainesosaluettelosta sekä osaa selittää eri raaka-aineiden merkityksen tuotteen toiminnalle

Toteutustapa

Opintojakson vastuuopettajan toimii Teija Hyppönen-Paloheimo. Opintojakso koostuu kahdesta teoria-aiheesta ja laboratoriosta.
Laboratorio-osuudessa ryhmä jaetaan kolmeen ryhmään, laboratoriossa on pakollinen läsnäolo, koska näin hankittua osaamista ei voi muulla tavalla korvata. Laboratoriokerrat erotat lukujärjestyksessä siitä, että työtilana on Tikkurilan kampuksen laboratorio, B201. Ryhmäjaon tekee opettajat ilmoittautumisten jälkeen. Jokainen on laboratoriossa yhden kokonaisen päivän.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta etänä Zoomissa. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Laboratoriotyöt ja tehtävät tehdään pareittain. Osasta tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ja linkit opintojakson sisältöön löytyvät Canvas-työtilasta. Lisää kannattaa etsiä esim. http://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala -sivuston kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Tarvittaessa ole yhteydessä opinnon vastuuopettajaan (Teija Hyppönen-Paloheimo).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään työelämäkumppaneilta saatuja raaka-aineita ja formuloita. Lisäksi laboratorio-osuus yhdistetään FarKos-hankkeeseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa 29.8.2024 ja viimeinen kontaktikerta/tentti on 4.12.
Laboratoriokerrat ovat pakissa merkitty tilaan B201. Näillä kerroilla on pakollinen läsnäolo.
Uusintatenttien päivämäärät löydät Canvas-työtilasta opintojakson alettua.
Tehtävien aikataulutus löytyy Canvas-työtilasta.
Ajantasaiset kontaktitiedot löydät aina Pakista.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 29.8.2024

Opettaja jakaa opiskelijat ilmoittautumisen jälkeen kolmeen ryhmään. Jokainen on laboratoriossa yhden kokonaisen päivän. Laboratoriossa työskennellään pareittain.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä eli opintojakson suorittaminen vaatii noin 133 tuntia opiskelijan työtä. Vain osa tästä työstä kuluu kontakteissa. Opintojakso sisältää kontaktien lisäksi itsenäisesti tai ryhmänä tehtävää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso alkaa pintajännitys-käsitteen avaamisella ja veden merkityksen kertaamisella. Tämän ymmärtäminen on tärkeää, jotta ymmärtää seuraavan kokonaisuuden, miten pinta-aktiiviset tensidit toimivat. Erilaiset emulsiot ja niiden muodostuminen sekä niiden koostumuksen pysyminen emulgaattoreiden avulla on opintojaksolla keskeistä. Valmiin tuotteen reologisia ominaisuuksia käsitellään myös pintapuolisesti.
Ylläolevat asiat tulee hallita ennen kuin siirrytään laboratorioon, jossa teoriaa sovelletaan käytäntöön. Laboratoriossa valmistetaan shampoo, hoitoaine sekä vartalovoide. Laboratoriotyöskentelystä pidetään laboratoriopäiväkirjaa.
Opintojaksolla perehdytään lisäksi tarkemmin hiuskosmetiikkaan kuten hoito- ja muotoilutuotteisiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Koska opintojaksoon kuuluu laboratorio-opetusta, tulee opiskelijalla olla riittävät kemian taidot. Vähintään Kemian perusteet ja Kosmetiikan kemian yhdisteet ja reaktiot -opintojaksot tulee olla suoritettuna tai opiskelijalla tulee olla vastaava osaaminen. Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosanaan vaikuttaa tentin lisäksi tehtävät. Myöhässä tehdyt tehtävät voivat laskea arvosanaa. Osassa tehtäviä voi olla käytössä itsearviointi ja/tai vertaisarviointi. Lisäksi vaikuttaa laboratoriotyöskentely (siisteys, yhteistyö, ohjeiden noudattaminen).

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä