Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3055

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 08.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 100
Koulutus
Liiketalouden koulutus (HLD2), Laurea Verkkokampus
Opettajat
Jukka Rautio
Anna-Maija Tapojärvi
Vastuuopettaja
Anna-Maija Tapojärvi
Ryhmät
HLDOPS24
Liiketalouden koulutus, Avoin AMK polkuopinnot, verkko-opinnot, S24, Verkkokampus
HLD224SA
Liiketalouden koulutus, verkko-opinnot, S24, Verkkokampus
Opintojakso
HL00BQ78

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**

*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla hyödynnetään mm. seuraavia kirjoja
Yrityksen asiakasmarkkinointi. Bergström & Leppänen. 2021
Huomisen asiakas. Korkiakoski. 2023.

Opintojaksolla on käytössä myös muuta materiaalia, jotka on ilmoitettu opintojakson työtilassa.

Toteutustapa

Markkinoinnin perusteet opintojakso HL00BQ78-3029 toteutetaan verkkototeutuksena Canvasissa (oppimisympäristö). Opintojakson työtila avautuu viimeistään 21.8.2024.

Ensimmäinen verkkotapaaminen on Zoomissa 26.8.2024 klo 17.00-19.00. Tapaamisen Zoom -osoite löytyy Pakista. HUOM! Opiskelijan tulee suorittaa orientaatiotehtävä aikataulun mukaisesti varmistaaksensa paikkansa opintojaksolla. Orientaatiotehtävän DL on 27.8.2024.

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Opintojaksolla on yksilö- tai ryhmätehtäviä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailijaluennoitsijoita opintojakson aiheista.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opintojaksolle hyväksytyn tulee vahvistaa osallistumisensa palauttamalla orientaatiotehtävä hyväksytysti aikataulun mukaisesti. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.

Tällä opintojaksolla orientaatiotehtävä suoritetaan Toteutustapa -kohdassa mainitun aikataulun mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin työmäärää.

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun