Projektinhallinta ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YY00BW72-3042
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 06.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Jani Lehtoranta
- Paula Väliaho
- Monika Cseh
- Anja Mertanen
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ryhmät
-
SSB224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja raportoida projektin etenemistä projektinhallinnan eri osa-alueita huomioiden ja projektinhallinnan perustyökaluja käyttäen
- kirjoittaa tutkittuun tietoon pohjautuvaa tekstiä luotettavia alansa lähteitä käyttäen ja niihin viitaten
- viestiä tavoitteellisesti kohderyhmä ja tarve huomioiden
- hyödyntää projektinhallinnassa ja viestinnässä tietoteknisiä työvälineitä
Toteutustapa
Opinto on suunnattu ensisijaisesti ensimmäisen lukukauden sosionomiopiskelijoille. Se toteutetaan monimuoto-opetuksena Hyvinkään kampuksella ja etänä kevätlukukaudella 2024. Opetuskertoja ei tallenneta. Opintoon kuuluu osin läsnäolovelvollista opetusta ja ohjausta sekä itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä. Opinnon laajuus on 5 op ~135 h ja vain osa siitä on lukujärjestykseen merkittyä. Opiskelija vastaa itse ja/tai pienryhmänsä kanssa osan työskentelyn aikatauluttamisesta.
Opinnon sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Canvaksesta löytyy mm. opinnon opetuksen materiaalit soveltuvin osin, suositeltu kirjallisuus sekä tehtävänannot. Canvas toimii myös opinnon ensisijaisena yleisenä viestintäkanavana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lähdekirjallisuutta projektinhallinnasta:
* Hyttinen, K. 2017. Project Management Handbook. Laurea-ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/122192
* Kymäläinen, H-R., Lakkala, M., Carver, E. & Kamppari, K. 2016. Opas projektityöskentelyyn. Helsingin yliopisto. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/160099/Opas_projektity%C3%B6skentelyyn_2016.pdf?sequence=1
* Mäntyneva, M. 2016. Hallittu projekti : jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen. Helsinki: Kauppakamari.
* Mäntyneva, M. 2016. Miten projektisuunnitelma tehdään? HAMK Unlimited Professional 2.11.2016. https://unlimited.hamk.fi/yrittajyys-ja-liiketoiminta/miten-projektisuunnitelma-tehdaan/
* Pulkkanen, A. Projektipäällikön vinkkikirja. 10 johtamisvinkkiä kehittyvälle projektipäällikölle. https://www.agendium.com/projektinhallinta/3-johtaminen
* Ruuska, K. 2012. Pidä projekti hallinnassa : suunnittelu, menetelmät, vuorovaikutus. Helsinki: Talentum.
* Suomen Projekti-Instituutti. 2010. Projektitoiminnan kehittäjän pikaopas. Espoo: Suomen Projekti-Instituutti Oy.
HUOM! Projekti-instituutilla on myös paljon artikkeleita projektijohtamisesta: https://www.adapro.fi/lue_lataa
Viirkorpi, P. 2000. Onnistunut projekti -opas kunta-alan projektityöskentelyyn. Kuntaliitto: Helsinki. Onnistunut projekti. opas kunta-alan projektityöskentelyyn.pdf Download Onnistunut projekti. opas kunta-alan projektityöskentelyyn.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa käytänteistä opiskelijaintrasta.
HUOM! Mikäli opiskelija haluaa suorittaa opinnon näyttönä, tulee hänen joka tapauksessa osallistua opinnon orientaatioon ja ilmoittaa näyttötoiveestaan viimeistään siellä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opinnolla toteutetaan opiskelijaohjauksia pienryhmissä, jotka raportoidaan osana opintojakson arvioitavia tehtäviä. Opinnolla ei tehtäne ulkopuolista työelämäyhteistyötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opiskelijalla on läsnäolovelvollisuus:
15.1. opintojakson orientaatiossa tutkintosäännän 18 § mukaisesti
22.1. tiedonhankinnan opetuksessa
6.2. projektin käynnistämisessä
13.2. projektinhallintapäivässä
12.3. projektisuunnitelmaseminaarissa
9.4. projektitoteutuspäivässä
6.5. loppuseminaarissa
Lisäksi opiskelijan tulee osallistua ainakin yhteen ohjaukseen yhdessä pienryhmänsä kanssa. Myös muuhun opetukseen osallistuminen on suositeltavaa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Ajantasainen opetuksen ja ohjauksen aikataulu löytyy opinnon lukujärjestyksestä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opinnolle ei ole varmistuneita kv-yhteyksiä ainakaan syksyllä 2023. Keväällä 2024 on kuitenkin useita kv-mahdollisuuksia tarjolla ja niitä hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan. Kv-yhteyksiä voidaan opinnolle lisätä myös opiskelija-aloitteesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon kokonaislaajuus on 5 op vastaten n. 135 h työtä. Tämä jaottuu:
* 2,5 op projektinhallinta ja
* 2,5 op viestintä
Opinnon opetus painottuu aluksi viestintään, sen jälkeen projektinhallintaan. Lisäksi opinnolla on opetusta/ohjausta tiedonhankinnasta ja tietotyövälineistä. Opinnon osat linkittyvät luontevasti yhteen.
Vain osa opinnon työmäärästä on merkitty lukujärjestykseen, osan ajoittamisesta opiskelija vastaa itse/pienryhmänsä kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
Projektinhallinta ja viestintä -opintojaksolla opiskelija saa työvälineitä ja kokemusta paitsi projektitaidoista, myös erityisen tärkeitä akateemisen viestinnän taitoja ja kokemusta. Sekä projektinhallinnan että viestinnän taitoja tarvitaan paitsi opinnoissa, myös työelämässä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa].
[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai CampusOnlinen opiskelijoille, kerro asiasta tässä].
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
[Kirjaa tähän keskeiset tiedot arvioinnista, kuten arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.
Alla olevat kriteerit, voit jättää tähän kohtaan tai halutessasi siirtää arviointikriteerit -kohtiin. Soveltumattomia kriteereitä voi jättää pois, mutta kriteereitä ei ole tarkoituksenmukaista muuten muokata.]
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä. Yleiset Laurean I-tason kriteerit on esitetty alla. Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät opintototeutuksen Canvas-tilasta tehtävänannon yhteydestä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.
Seuraava koskee Digitaalisten palveluiden kehittämistä opiskelevaa, joka ei ole suorittanut opintojaksoa syyslukukaudella 2024: Opintojakson voi korvata opintojaksolla YY00CC89 Ammatillinen viestintä ja projektityö 5 op.