Sexual and Reproductive Health (3 cr)
Code: SH00BS95-3021
General information
- Enrollment
-
01.01.2000
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.05.2023 - 31.08.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- RDI proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Heidi Jokinen
- Marja Tanskanen
- Lotta Tiikkainen
- Teacher in charge
- Marja Tanskanen
- Study unit
- SH00BS95
Learning outcomes
The student is able to
- apply their knowledge of anatomy and physiology while promoting sexual and reproductive health
- analyse the significance of sexual and gender diversity in their work
- apply research data and recommendations when identifying factors affecting sexual and reproductive health when justifying methods for supporting them
- recognise the patient’s need for guidance for sexuality in connection to illnesses and crisis
- discuss sexuality related issues with patient and their significant others
- promote sexual guidance as part of nurse’s work
- describe the most common gynaecological illnesses and their related investigations, provided care and follow-up
- describe and explain the normal course and monitoring of pregnancy, childbirth and postpartum
- describe and justify the most common examinations and methods of nursing care during pregnancy, childbirth and postpartum
- describe the principles of maternal, new-born and family care after childbirth
Location and time
Kesä 2023
Materials
Oppimateriaali avautuu Canvasissa opintojen alkaessa.
Suositeltavaa materiaalia:
-NEUKO-tietokanta. Äitiys- ja lastenneuvola.
-Polo P. & Raudaskoski T. 2019. Gynekologinen tutkimus. Duodecim Oppiportti. Naistentaudit ja synnytykset
-Ritamo M. ym. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 27/2011.
-Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.
-Sinisaari-Eskelinen, M., Jouhki, M.-R., Tervo, P., & Väisälä, L. (2016). Työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen: Plissitistä Betteriin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 53(4).
-Väestöliitto. Seksuaalioikeudet. Väestötietosarja 29. Ilmonen K..,Korhonen E., Lipsanen L, Kaukoranta R. & Kotiranta S. (toim.)
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Orientaatiossa (Zoom) 10.5.2023 läsnäolovelvoite.
Canvas-tehtävien palautuspäivä:
I 8.6.2023, II 15.6.2023 ja 31.7.2023
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja (Tikkurilassa Haavi-ryhmä) yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Laajuus 3op = 81 tuntia opiskelijan työtä.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Opintojakso sisältää kolme moduulia, joihin jokaiseen liittyy palautettavia tehtäviä:
Osa 1: Seksuaalisuus
Testaa osaamisesi: Seksuaaliterveyden käsitteet
Kokoava tehtävä: Seksuaalisuus
Osa 2: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Tentti: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Osa 3: Normaalin raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan seuranta
Verkkokeskustelu teemoista:
Raskaana olevan äidin ja sikiön voinnin seuranta
Elintapaohjaus
Synnytykseen valmistautuminen
Psykososiaalinen tuki
Äidin ja vastasyntyneen voinnin seuranta synnytyksen jälkeen
Sisältö:
-anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitys hoitotyössä
- tutkimustieto ja suositukset seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi otto potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- seksuaaliohjaus osana sairaanhoitajan työtä
- keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimus, hoito ja seuranta
- raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaali kulku ja seuranta
- raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
- synnyttäjän, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen
Evaluation scale
H-5