Seksuaali- ja lisääntymisterveys (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS95-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.01.2000
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.05.2023 - 31.08.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Heidi Jokinen
- Marja Tanskanen
- Lotta Tiikkainen
- Vastuuopettaja
- Marja Tanskanen
- Opintojakso
- SH00BS95
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- analysoida seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitystä työssään
- soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia tunnistaessaan seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavia tekijöitä ja perustellessaan niiden tukemisen menetelmiä
- tunnistaa potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- ottaa puheeksi seksuaalisuuteen liittyvät asiat potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- toteuttaa seksuaaliohjausta osana sairaanhoitajan/terveydenhoitajan työtään
- kuvata keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimuksen, hoidon ja seurannan
- kuvata ja selittää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
- kuvata ja perustella raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
- kuvata äidin, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen
Aika ja paikka
Kesä 2023
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali avautuu Canvasissa opintojen alkaessa.
Suositeltavaa materiaalia:
-NEUKO-tietokanta. Äitiys- ja lastenneuvola.
-Polo P. & Raudaskoski T. 2019. Gynekologinen tutkimus. Duodecim Oppiportti. Naistentaudit ja synnytykset
-Ritamo M. ym. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 27/2011.
-Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.
-Sinisaari-Eskelinen, M., Jouhki, M.-R., Tervo, P., & Väisälä, L. (2016). Työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen: Plissitistä Betteriin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 53(4).
-Väestöliitto. Seksuaalioikeudet. Väestötietosarja 29. Ilmonen K..,Korhonen E., Lipsanen L, Kaukoranta R. & Kotiranta S. (toim.)
Toteutustapa
Täysin automatisoitu toteutus:
Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Opinnolla on aikataulutettua läsnäoloa vaativaa opetusta ja ohjausta verkossa (Zoom) 10.5.2023 klo.12.30-14.30 (2h). Orientaation tallenne tulee saataville Canvasiin, mikäli osallistujat sallivat tallentamisen. Opinto edellyttää itseohjautuvuutta. Opinto ei sisällä muita yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät sekä testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta: palautteen anto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen tai mallivastausten jakamiseen tehtävän palautuksen jälkeen. Opintojakson aikataulu ja toteutuskuvaus päivittyy opintojen alkaessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatiossa (Zoom) 10.5.2023 läsnäolovelvoite.
Canvas-tehtävien palautuspäivä:
I 8.6.2023, II 15.6.2023 ja 31.7.2023
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja (Tikkurilassa Haavi-ryhmä) yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus 3op = 81 tuntia opiskelijan työtä.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää kolme moduulia, joihin jokaiseen liittyy palautettavia tehtäviä:
Osa 1: Seksuaalisuus
Testaa osaamisesi: Seksuaaliterveyden käsitteet
Kokoava tehtävä: Seksuaalisuus
Osa 2: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Tentti: Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Osa 3: Normaalin raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan seuranta
Verkkokeskustelu teemoista:
Raskaana olevan äidin ja sikiön voinnin seuranta
Elintapaohjaus
Synnytykseen valmistautuminen
Psykososiaalinen tuki
Äidin ja vastasyntyneen voinnin seuranta synnytyksen jälkeen
Sisältö:
-anatomiasta ja fysiologiasta seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden merkitys hoitotyössä
- tutkimustieto ja suositukset seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- potilaan seksuaalisuuteen liittyvät ohjauksen tarpeet sairauksien ja kriisien yhteydessä
- seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi otto potilaan ja hänen läheisensä kanssa
- seksuaaliohjaus osana sairaanhoitajan työtä
- keskeisimmät naistentaudit ja niiden tutkimus, hoito ja seuranta
- raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaali kulku ja seuranta
- raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan keskeiset tutkimukset ja hoitotyön menetelmät
- synnyttäjän, vastasyntyneen ja perheen hoidon periaatteet lapsen syntymän jälkeen
Arviointiasteikko
H-5