Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projekti: Humana Lapsiperhepalveluiden työnantajamielikuvan vetovoimaisuuden kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BU32-3030
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 13.08.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, liko
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 7
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Mervi Talonen
Vastuuopettaja
Mervi Talonen
Ryhmät
-
HLB223KNLiiketalouden koulutus, projektijohtaminen, päivätoteutus, K23, Hyvinkää
-
HLB223KALiiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, K23, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä ja kestäviä liiketoimintamalleja ja –prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Toteutustapa
Projekti toteutetaan yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun avainkumppanin Humana Suomen kanssa P2P-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelijat hankkivat ”Johtaminen ja johtajuus” -opinnon mukaisen osaamisen. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.
Projektin kuvaus:
Vetovoimainen työnantajamielikuva auttaa yritystä näyttäytymään houkuttavimmalta vaihtoehdolta haluttujen osaajien keskuudessa. Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan yrityksen mainetta ja mielikuvaa työnantajana.
Projektin tavoitteena on suunnitella somestrategia ja toteuttaa rekrytointikampanja sosiaalisessa mediassa. Humana haluaa erottua työnantajana ja saada lisänäkyvyyttä Lapsiperhepalveluiden omalla Instagram-tilillä. Projektin keskeiset tuotokset ovat Instagram-tilin perustaminen ja rekrytointikampanjan suunnittelu ja toteutus.
Instagram-tilin perustamiseen kuuluu tilin luominen Humanan viestintätiimin ohjeiden mukaan, tilin ilmeen luonnostelu, sisällön visuaalinen suunnittelu ja lisäksi myös vuosikellon luominen. Rekrytointikampanjan suunnitteluun kuuluu kohdeyleisön preferenssien kartoitus, kampanjan sisällön suunnittelu mukaan lukien ilme, viesti, viestinnän sävy ja kanavat.
Projektin taustaa:
Sote-alalla on kova kilpailu tekijöistä ja työnantajien tulee myydä tehokkaasti avoimia työpaikkoja. Lapsiperhepalveluiden työnkuvan kommunikoiminen on ollut haastavaa ja työntekijöille on suuri tarve.
Humana Lapsiperhepalvelut on osa Humana Avopalveluita. Lapsiperhepalveluissa tehtävä työ eroaa kuitenkin Avopalveluissa tehtävästä työstä ja tämän kirkastaminen työnhakijoille on tärkeää. Lapsiperhepalveluissa voi työskennellä lähihoitaja, nuoriso-ohjaaja tai loppuvaiheen opiskelija. Lisäksi sote-alan AMK-tutkinnon opiskelijat voivat myös tehdä kyseistä työtä.
Lapsiperheiden kotipalvelu on nimensä mukaisesti lapsiperheiden koteihin vietävä palvelu, jonka tavoitteena on tukea vanhemmuutta haastavassa vauva- ja taaperoarjessa. Palvelu on ennaltaehkäisevää.
Tervetuloa mukaan mielenkiintoiseen projektiin!
Avainsanat: työantajamielikuvan rakentaminen, työnantajabrändi, rekrytointi, työntekijäymmärrys, viestintä, markkinointi, somestrategia, rekrytointikampanja, graafinen ohjeistus, visuaalinen suunnittelu, yrityskulttuuri
--
Tällä toteutussuunnitelmalla kuvatussa projektissa voi toimia myös täydentävää osaamista kartuttava opiskelija (huom. ilmoittautuminen täydentävän osaamisen projektiin).
Projektin ohjaus- ja työskentelyajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.
Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu, ja raportti itsearvioinnista löytyy projektin Teams-työtilasta.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Projektin toimeksiantaja on Recruitment Specialist Iida Moskari, Humana Suomi.
Projektia ohjaa liiketalouden lehtori Mervi Talonen.
Lisätietoja Humanasta: www.humana.fi
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. … Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa (pre-briiffi).
Projektin aloitusbriiffiin osallistuminen torstaina 31.8. klo 13-14 on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa. Ohjaaja lähettää kalenterikutsun tapaamisesta, josta selviää paikka ja tarkempi sisältö.
Projektia ohjataan viikoittain torstaisin klo 13-14 Hyvinkään kampuksella. Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
(1 op =26,7 h)
Opiskelija käyttää 15 opintopisteen projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa. Ohjaajatapaaminen on noin tunti viikossa.
Sisältö ja sen jaksotus
Projekti toteutetaan yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulun avainkumppanin Humanan kanssa.
(www.humana.fi)
Vetovoimainen työnantajamielikuva auttaa yritystä näyttäytymään houkuttavimmalta vaihtoehdolta haluttujen osaajien keskuudessa. Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan yrityksen mainetta ja mielikuvaa työnantajana.
Projektin tavoitteena on suunnitella somestrategia ja toteuttaa rekrytointikampanja sosiaalisessa mediassa. Humana haluaa erottua työnantajana ja saada lisänäkyvyyttä Lapsiperhepalveluiden omalla Instagram-tilillä. Projektin keskeiset tuotokset ovat Instagram-tilin perustaminen ja rekrytointikampanjan suunnittelu ja toteutus.
Instagram-tilin perustamiseen kuuluu tilin luominen Humanan viestintätiimin ohjeiden mukaan, tilin ilmeen luonnostelu, sisällön visuaalinen suunnittelu ja lisäksi myös vuosikellon luominen. Rekrytointikampanjan suunnitteluun kuuluu kohdeyleisön preferenssien kartoitus, kampanjan sisällön suunnittelu mukaan lukien ilme, viesti, viestinnän sävy ja kanavat.
Projektin taustaa:
Sote-alalla on kova kilpailu tekijöistä ja työnantajien tulee myydä tehokkaasti avoimia työpaikkoja. Lapsiperhepalveluiden työnkuvan kommunikoiminen on ollut haastavaa ja työntekijöille on suuri tarve.
Humana Lapsiperhepalvelut on osa Humana Avopalveluita. Lapsiperhepalveluissa tehtävä työ eroaa kuitenkin Avopalveluissa tehtävästä työstä ja tämän kirkastaminen työnhakijoille on tärkeää. Lapsiperhepalveluissa voi työskennellä lähihoitaja, nuoriso-ohjaaja tai loppuvaiheen opiskelija. Lisäksi sote-alan AMK-tutkinnon opiskelijat voivat myös tehdä kyseistä työtä.
Lapsiperheiden kotipalvelu on nimensä mukaisesti lapsiperheiden koteihin vietävä palvelu, jonka tavoitteena on tukea vanhemmuutta haastavassa vauva- ja taaperoarjessa. Palvelu on ennaltaehkäisevää.
Tervetuloa mukaan mielenkiintoiseen projektiin!
Avainsanat: työantajamielikuvan rakentaminen, työnantajabrändi, rekrytointi, työntekijäymmärrys, viestintä, markkinointi, somestrategia, rekrytointikampanja, graafinen ohjeistus, visuaalinen suunnittelu, yrityskulttuuri
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P.n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa I. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.
Lisätiedot
Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksolla HL00BQ79 Liiketoiminnan suunnittelu, joten molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää tutkintoon.