Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön harjoittelu 3. Koulu- ja opiskeluikäisen terveydenhoitajatyö (7 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BT25-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 30.03.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

7 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Anne Hiller-Ikonen
  • Johanna Saastamoinen

Vastuuopettaja

Tiina Leino

Ryhmät

  • STV222KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät osana oppilashuoltoa ja kouluyhteisöä
- ottaa huomioon valtakunnalliset ja alueelliset koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- ottaa huomioon koulu-ja opiskeluterveydenhuollon toiminnan mahdollisuudet ja yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuuriset näkökulmat
- osallistuu moniammatilliseen verkostomaiseen työskentelyyn ja oppilashuollon erilaisiin tehtäviin ammattietiikka huomioiden
- selvittää kouluympäristön ja -yhteisön tarkastuksen merkityksen kouluikäisten terveyteen ja hyvinvointiin
- kuvata kouluikäisen ja opiskeluikäisen terveystarkastusohjelman tavoitteet ja sisällöt sekä soveltaa niitä asiakastilanteissa
- toteuttaa seulontatutkimuksia
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, opiskelukykyä sekä perheen tilannetta
- tukea ja ohjata terveyspulmissa sekä terveyden ja hyvinvoinnin riskitekijöissä niin vastaanotoilla kuin verkkopalveluissa
- tukea nuorta hänen haasteidensa tunnistamisessa ja auttaa häntä hyödyntämään omia voimavarojaan ja vahvistaa hänen päätöksentekotaitoja sekä osallisuuden tunnetta
- kuvata tilanteet, joissa sosiaalityön tukea tai lastensuojelua tarvitaan
- selvittää kansansairauksien ja tartuntatautien ehkäisyn mahdollisuudet ja tarpeet kouluympäristöissä
- edistää seksuaaliterveyttä ja mielenterveyttä
- tarvitessa ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- ohjata ja rokottaa kouluikäisiä ja opiskelijoita
- toimia kouluyhteisön jäsenenä
- tutkia ja arvioida kouluikäisen ryhtiä
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa

Sisältö

Teema: Koululaisen tai opiskelijan näyttöön perustuva fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen sekä niiden edistäminen.
Kouluympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäminen.



Harjoittelun LbD-tehtävä: Mielenterveyden edistämisen tehtävä ja ryhdin tarkastus tehtävä.

Toteutustapa

Harjoittelun kokoava teema:
Koululaisen tai opiskelijan näyttöön perustuva fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen sekä niiden edistäminen.
Kouluympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäminen.

Harjoittelu ympäristöiksi soveltuvat:
Alakoulut, yläkoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, YTHS, yksityiskoulut, kansainväliset koulut, erityiskoulut

Lomakkeet Workseedissä avautuvat sinulle opintojaksolle ilmoittautumisen jälkeen!

Vastuuopettaja: Tiina Leino

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 187 h = 7 op
Kokonaistuntimäärä sisältää harjoittelun infon ja reflektion 1 h sekä harjoittelun LbD-tehtävät Nuorten mielenterveys koulumaailmassa ja Ryhtitehtävä 10 h
Kliininen harjoittelu harjoittelupaikassa = 176 h

Sisältö ja sen jaksotus

Harjoittelun LbD-tehtävä:
Nuorten milenterveys koulumaailmassa ja Ryhtitehtävä


TH-harjoittelun 3 osaamistavoitteet:

Opiskelija osaa

- tunnistaa kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät osana oppilashuoltoa ja kouluyhteisöä
ottaa huomioon valtakunnalliset ja alueelliset koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- ottaa huomioon koulu-ja opiskeluterveydenhuollon toiminnan mahdollisuudet ja yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuuriset näkökulmat
- osallistuu moniammatilliseen verkostomaiseen työskentelyyn ja oppilashuollon erilaisiin tehtäviin ammattietiikka huomioiden
- selvittää kouluympäristön ja -yhteisön tarkastuksen merkityksen kouluikäisten terveyteen ja hyvinvointiin
- kuvata kouluikäisen ja opiskeluikäisen terveystarkastusohjelman tavoitteet ja sisällöt sekä soveltaa niitä asiakastilanteissa
- toteuttaa seulontatutkimuksia
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, opiskelukykyä sekä perheen tilannetta
- tukea ja ohjata terveyspulmissa sekä terveyden ja hyvinvoinnin riskitekijöissä niin vastaanotoilla kuin verkkopalveluissa
- tukea nuorta hänen haasteidensa tunnistamisessa ja auttaa häntä hyödyntämään omia voimavarojaan ja vahvistaa hänen päätöksentekotaitoja sekä osallisuuden tunnetta
- kuvata tilanteet, joissa sosiaalityön tukea tai lastensuojelua tarvitaan
- selvittää kansansairauksien ja tartuntatautien ehkäisyn mahdollisuudet ja tarpeet kouluympäristöissä - -- edistää seksuaaliterveyttä ja mielenterveyttä
- tarvitessa ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- ohjata ja rokottaa kouluikäisiä ja opiskelijoita
- toimia kouluyhteisön jäsenenä
- tutkia ja arvioida kouluikäisen ryhtiä
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot ennen harjoittelua

Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä 5 op suoritettu tai meneillään
Rokotusosaamisen perusteet 2 op pääosin suoritettu
Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu


Harjoittelun ohjaus
Harjoittelun ohjaus ympäristönä toimii Workseed. Harjoittelupaikan vahvistamisen jälkeen vie harjoittelun taustatiedot oppismisopimuslomakkeelle (arviointikirja) Workseediin.
Harjoittelun ohjaavan opettajan yhteystiedot löytyvät Workseedistä harjoittelun taustatietolomakkeesta.
Laadi harjoittelun henkilökohtaiset tavoitteet ensimmäisen harjoitteluviikon aikana ja tallenna ne oppimissopimukselle.
Sovi opettajan ohjeiden mukaisesti väli- tai loppukeskusteluaika harjoittelun ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).