Professional Development in Practice in Public Health Nursing 3. Public Health Nursing with School-aged Children and Students (7cr)
Code: ST00BT25-3003
General information
- Enrollment
- 25.11.2024 - 18.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2025 - 31.07.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- RDI proportion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Anne Hiller-Ikonen
- Johanna Saastamoinen
- Teacher in charge
- Tiina Leino
- Groups
-
STV222KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
- Study unit
- ST00BT25
Learning outcomes
The student is able to
- recognise the contents and tasks of the school nurse's work as part of pupil well-being and the school community
- take into account national and regional health policies, plans and guidelines concerning school and student health care as starting points for their work
- take into account the possibilities and societal significance of school and student health care activities and multicultural perspectives
- participate in multiprofessional network-based work and in the various tasks of pupil well-being, taking professional ethics into account
- find out about the significance of the audit of the school environment and the school community for the health and well-being of school-age children
- describe the objectives and contents of the health examination programme for school-age children and students and apply them in client situations
- carry out screening studies
- assess the comprehensive growth, development, study ability and family situation of a child and young person of school age
- support and guide in health problems and risk factors related to health and well-being both in the appointment work and online services
- support young people in identifying their challenges and help them utilise their own resources and strengthen their decision-making skills and sense of participation
- describe situations where social work support or child welfare is needed
- find out about the possibilities and needs of preventing non-communicable and infectious diseases in school environments
- promote sexual and mental health
- to guide clients in Swedish, English or assisted by an interpreter
- guide and vaccinate school-age children and students
- be a member of the school community
- examine and evaluate the posture of school-age children
- assess their own competence and develop their own activities
Content
Teema: Koululaisen tai opiskelijan näyttöön perustuva fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen sekä niiden edistäminen.
Kouluympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäminen.
Harjoittelun LbD-tehtävä: Mielenterveyden edistämisen tehtävä ja ryhdin tarkastus tehtävä.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Alternative completion methods of implementation
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Student workload
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 187 h = 7 op
Kokonaistuntimäärä sisältää harjoittelun infon ja reflektion 1 h sekä harjoittelun LbD-tehtävät Nuorten mielenterveys koulumaailmassa ja Ryhtitehtävä 10 h
Kliininen harjoittelu harjoittelupaikassa = 176 h
Content and scheduling
Harjoittelun LbD-tehtävä:
Nuorten milenterveys koulumaailmassa ja Ryhtitehtävä
TH-harjoittelun 3 osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät osana oppilashuoltoa ja kouluyhteisöä
ottaa huomioon valtakunnalliset ja alueelliset koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- ottaa huomioon koulu-ja opiskeluterveydenhuollon toiminnan mahdollisuudet ja yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuuriset näkökulmat
- osallistuu moniammatilliseen verkostomaiseen työskentelyyn ja oppilashuollon erilaisiin tehtäviin ammattietiikka huomioiden
- selvittää kouluympäristön ja -yhteisön tarkastuksen merkityksen kouluikäisten terveyteen ja hyvinvointiin
- kuvata kouluikäisen ja opiskeluikäisen terveystarkastusohjelman tavoitteet ja sisällöt sekä soveltaa niitä asiakastilanteissa
- toteuttaa seulontatutkimuksia
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, opiskelukykyä sekä perheen tilannetta
- tukea ja ohjata terveyspulmissa sekä terveyden ja hyvinvoinnin riskitekijöissä niin vastaanotoilla kuin verkkopalveluissa
- tukea nuorta hänen haasteidensa tunnistamisessa ja auttaa häntä hyödyntämään omia voimavarojaan ja vahvistaa hänen päätöksentekotaitoja sekä osallisuuden tunnetta
- kuvata tilanteet, joissa sosiaalityön tukea tai lastensuojelua tarvitaan
- selvittää kansansairauksien ja tartuntatautien ehkäisyn mahdollisuudet ja tarpeet kouluympäristöissä - -- edistää seksuaaliterveyttä ja mielenterveyttä
- tarvitessa ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- ohjata ja rokottaa kouluikäisiä ja opiskelijoita
- toimia kouluyhteisön jäsenenä
- tutkia ja arvioida kouluikäisen ryhtiä
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa
Further information
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua
Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä 5 op suoritettu tai meneillään
Rokotusosaamisen perusteet 2 op pääosin suoritettu
Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
Harjoittelun ohjaus
Harjoittelun ohjaus ympäristönä toimii Workseed. Harjoittelupaikan vahvistamisen jälkeen vie harjoittelun taustatiedot oppismisopimuslomakkeelle (arviointikirja) Workseediin.
Harjoittelun ohjaavan opettajan yhteystiedot löytyvät Workseedistä harjoittelun taustatietolomakkeesta.
Laadi harjoittelun henkilökohtaiset tavoitteet ensimmäisen harjoitteluviikon aikana ja tallenna ne oppimissopimukselle.
Sovi opettajan ohjeiden mukaisesti väli- tai loppukeskusteluaika harjoittelun ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kanssa.
Evaluation scale
Approved/Failed
Accomplishment methods
Harjoitteluympäristöt: Alakoulut, yläkoulut, yhtenäiskoulut, lukiot, yksityiskoulut, kansainväliset koulut, erityiskoulut