Sosiaalialan vaikuttamistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0019-3056
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.08.2024 - 16.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Eeva Soikkeli
- Vastuuopettaja
- Kaarina Aho
- Ryhmät
-
SSV223SNSosionomikoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila
- Opintojakso
- R0019
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa osallisuuden tuottamisen erilaisia keinoja.
- osaa käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja.
- osaa toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Poissaolot edellyttävät korvaavien tehtävien tekemistä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eduskunta. 2021. Vaikuttamisen areenat.
Esimerkkejä rakenteellisesta sosiaalityöstä - THL.
Ikäheimo, H-P. & Vahti, J. 2021. Mediavälitteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen -raportti.
Sitra. Sitran selvityksiä 178.
Itä-Suomen yliopisto. 2021. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Järjestöopas. 2021. Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttaminen. Soste.
Kettunen, P. 2017. Vaikuttavuuden arviointi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Turun kaupunki.
Laurea-amk. 2021. Laurean yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja vuorovaikutus -raportti
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., Santalahti, V. 2022. Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL. Raportti 1/2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6
Pohjola, A, Kairala, M, Lyly, H & Niskala, A (toim.). 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Linkki verkkoaineistoon (Laurean lisenssi).
Sitra 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit.
Suomi.fi. 2021. Perusoikeudet ja vaikuttaminen.
Talentia 2021. Talentia vaikuttaa.
Talentia 2021. Pohdintaa sananvapauden käytöstä sosiaalialalla.
THL 2018. Asiakasosallisuus palvelujärjestelmässä.
Valtioneuvosto 2022. Digiosallisuus Suomessa.
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:10.
Valtioneuvosto 2022. Hyvinvointialueen asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot.
Englanniksi
Toteutustapa
Päiväopetus:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja pienryhmissä toteutettavasta vaikuttamistyön projektista.
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan vaikuttamistyön projekti, joka vaatii lukujärjestyksen ulkopuolella tapahtuvaa työskentelyä itsenäisesti ja ryhmissä.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta kampuksella, työelämässä tai etänä. Tehtävistä annetaan henkilö. tai ryhmäkohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa osallisuuden tuottamisen erilaisia keinoja.
- osaa käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja.
- osaa toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä työelämälähtöinen vaikuttamistyön asiakasprojekti.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.
Kansainvälisyys toteutuksella
Sovi erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Lisätietoja opintojakson suorittamisesta osaamisen näyttönä tai työn opinnollistamisena saat olemalla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan eeva.soikkeli@laurea.fi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Lukujärjestykseen merkityn kampuksella tapahtuvan lähiopetuksen lisäksi opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.