Skip to main content

Exerting Influence in the Social Care Sector (5 cr)

Code: R0019-3056

General information


Enrollment
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.08.2024 - 16.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual proportion
2 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Eeva Soikkeli
Teacher in charge
Kaarina Aho
Groups
SSV223SN
Sosionomikoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila
Study unit
R0019

Learning outcomes

The student is able to
- identify and apply various methods for promoting inclusion.
- utilise various techniques for exerting influence in society.
- act in cooperation with clients and other actors to develop inclusion

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Poissaolot edellyttävät korvaavien tehtävien tekemistä.

Materials

Eduskunta. 2021. Vaikuttamisen areenat.

Esimerkkejä rakenteellisesta sosiaalityöstä - THL.

Ikäheimo, H-P. & Vahti, J. 2021. Mediavälitteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen -raportti.

Sitra. Sitran selvityksiä 178.

Itä-Suomen yliopisto. 2021. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Järjestöopas. 2021. Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttaminen. Soste.

Kettunen, P. 2017. Vaikuttavuuden arviointi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Turun kaupunki.

Laurea-amk. 2021. Laurean yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja vuorovaikutus -raportti

Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., Santalahti, V. 2022. Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL. Raportti 1/2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6

Pohjola, A, Kairala, M, Lyly, H & Niskala, A (toim.). 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Linkki verkkoaineistoon (Laurean lisenssi).

Sitra 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit.

Suomi.fi. 2021. Perusoikeudet ja vaikuttaminen.

Talentia 2021. Talentia vaikuttaa.

Talentia 2021. Pohdintaa sananvapauden käytöstä sosiaalialalla.

THL 2018. Asiakasosallisuus palvelujärjestelmässä.

Valtioneuvosto 2022. Digiosallisuus Suomessa.

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:10.

Valtioneuvosto 2022. Hyvinvointialueen asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot.
Englanniksi

Teaching methods

The student is able to
- identify and apply various methods for promoting inclusion.
- utilise various techniques for exerting influence in society.
- act in cooperation with clients and other actors to develop inclusion

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä työelämälähtöinen vaikuttamistyön asiakasprojekti.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.

International connections

Sovi erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Lisätietoja opintojakson suorittamisesta osaamisen näyttönä tai työn opinnollistamisena saat olemalla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan eeva.soikkeli@laurea.fi.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Lukujärjestykseen merkityn kampuksella tapahtuvan lähiopetuksen lisäksi opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Go back to top of page