Skip to main content

Methodology Competence in Social Care Sector Client Work (10 cr)

Code: R0034-3057

General information


Enrollment
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
4 cr
Virtual proportion
6 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Pirjo Pohjasniemi
Katja Tikkanen
Teacher in charge
Pirjo Pohjasniemi
Groups
SSG223SA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
Study unit
R0034

Learning outcomes

The student is able to
- recognize and outline various theoretical work orientations and working methods in client work
- use and apply social pedagogical, sociocultural and psychosocial methods and tools to support individuals, families and groups in different life stages
- manage the process of methodical and goal-oriented client work
- evaluate and document client work

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus.
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus; lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita.
Nivala, E. & Ryynänen S. 2019. Sosiaalipedagogiikka - kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus.
Mäkinen, P., Raatikainen E., Rahikka A. & Saarnio T. 2019 (uudistettu painos). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.

Muutokset kirjallisuuteen ovat mahdollisia. Muu mahdollinen materiaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-työtilassa.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyötä kahdessa eri oppimistehtävässä. Kyseiset oppimistehtävät suoritetaan pienryhmänä tai parin kanssa. Opiskelijat hankkivat työelämäkumppanin itse.

Exam schedules

Opintojakson lähitapaamiset ovat Otaniemessä ja etätapaamiset Zoomissa. Läsnäolo kaikilla tapaamisilla on suositeltavaa kurssin tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseksi. Tapaamiset tukevat opiskelijan oppimista ja mahdollistavat vertaisoppimisen muiden opintojaksolla olevien kanssa.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 26.8.2024.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Opintojakso muodostuu kolmesta toteutuksen osasta, jotka ovat asiakastyön teoreettiset orientaatiot, asiakastyön menetemiä sekä asiakasprosessi ja dokumentointi.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.


Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvas-työtilassa.

Go back to top of page