Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0034-3057

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettajat
Pirjo Pohjasniemi
Katja Tikkanen
Vastuuopettaja
Pirjo Pohjasniemi
Ryhmät
SSG223SA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
Opintojakso
R0034

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja jäsentää erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- käyttää ja soveltaa sosiaalipedagogisen, sosiokulttuurisen ja psykososiaalisen työn menetelmiä ja välineitä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- hallitsee suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön prosessin sekä osaa arvioida ja dokumentoida asiakastyötä

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus.
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus; lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita.
Nivala, E. & Ryynänen S. 2019. Sosiaalipedagogiikka - kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus.
Mäkinen, P., Raatikainen E., Rahikka A. & Saarnio T. 2019 (uudistettu painos). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.

Muutokset kirjallisuuteen ovat mahdollisia. Muu mahdollinen materiaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-työtilassa.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä Zoomissa. Etäopetus tallennetaan soveltuvin osin ja tallenne on katsottavissa opintojakson Canvas-työtilasta. Opinnossa on yksilö-, pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä voidaan antaa henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Opintojaksoon kuuluu työelämän kanssa tehtävää yhteistyötä opiskelijan itse tai pienryhmän hankkiman työelämäkumppanin kanssa. Lisäksi opiskelijat, joille Apotti-tieto- ja toiminnanohjausjärjestelmä ei ole entuudestaan tuttu osallistuvat yhteen Apotti- koulutuspäivään.

Tekoälyn käyttö määritellään Canvas-työtilassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyötä kahdessa eri oppimistehtävässä. Kyseiset oppimistehtävät suoritetaan pienryhmänä tai parin kanssa. Opiskelijat hankkivat työelämäkumppanin itse.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson lähitapaamiset ovat Otaniemessä ja etätapaamiset Zoomissa. Läsnäolo kaikilla tapaamisilla on suositeltavaa kurssin tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseksi. Tapaamiset tukevat opiskelijan oppimista ja mahdollistavat vertaisoppimisen muiden opintojaksolla olevien kanssa.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 26.8.2024.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso muodostuu kolmesta toteutuksen osasta, jotka ovat asiakastyön teoreettiset orientaatiot, asiakastyön menetemiä sekä asiakasprosessi ja dokumentointi.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.


Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvas-työtilassa.

Siirry alkuun