Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0034-3057

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Pirjo Pohjasniemi
  • Katja Tikkanen

Vastuuopettaja

Pirjo Pohjasniemi

Ryhmät

  • SSG223SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja jäsentää erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- käyttää ja soveltaa sosiaalipedagogisen, sosiokulttuurisen ja psykososiaalisen työn menetelmiä ja välineitä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- hallitsee suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön prosessin sekä osaa arvioida ja dokumentoida asiakastyötä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä Zoomissa. Etäopetus tallennetaan soveltuvin osin ja tallenne on katsottavissa opintojakson Canvas-työtilasta. Opinnossa on yksilö-, pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä voidaan antaa henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Opintojaksoon kuuluu työelämän kanssa tehtävää yhteistyötä opiskelijan itse tai pienryhmän hankkiman työelämäkumppanin kanssa. Lisäksi opiskelijat, joille Apotti-tieto- ja toiminnanohjausjärjestelmä ei ole entuudestaan tuttu osallistuvat yhteen Apotti- koulutuspäivään.

Tekoälyn käyttö määritellään Canvas-työtilassa.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus.
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus; lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita.
Nivala, E. & Ryynänen S. 2019. Sosiaalipedagogiikka - kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus.
Mäkinen, P., Raatikainen E., Rahikka A. & Saarnio T. 2019 (uudistettu painos). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.

Muutokset kirjallisuuteen ovat mahdollisia. Muu mahdollinen materiaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyötä kahdessa eri oppimistehtävässä. Kyseiset oppimistehtävät suoritetaan pienryhmänä tai parin kanssa. Opiskelijat hankkivat työelämäkumppanin itse.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson lähitapaamiset ovat Otaniemessä ja etätapaamiset Zoomissa. Läsnäolo kaikilla tapaamisilla on suositeltavaa kurssin tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseksi. Tapaamiset tukevat opiskelijan oppimista ja mahdollistavat vertaisoppimisen muiden opintojaksolla olevien kanssa.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 26.8.2024.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso muodostuu kolmesta toteutuksen osasta, jotka ovat asiakastyön teoreettiset orientaatiot, asiakastyön menetemiä sekä asiakasprosessi ja dokumentointi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.


Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvas-työtilassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakson tehtävät arvioidaan joko hyväksytty-hylätty tai arvosanalla 0-5. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tehtävistä saaduista arvosanoista. Kunkin tehtävän arviointitapa kerrotaan tehtävänannon yhteydessä Canvas-työtilassa.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Opintotehtäviä tehdään yksilötyönä, parityönä tai pienryhmässä. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä kerrotaan tehtäväannossa.