Siirry suoraan sisältöön

Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristö (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BX42-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.09.2023 - 17.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.11.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Johannes Koskinen
Tanja Hakkarainen
Vastuuopettaja
Johannes Koskinen
Opintojakso
TO00BX42

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta ja arvioida potilaan hoidon tarpeen kiireellisyyttä
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (geriatrinen potilas, sisätautipotilas, neurologinen potilas, kirurginen potilas)
- arvioida päivystyspotilaan kipua ja elintoimintoja, sekä ennakoida mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- toimia näyttöön perustuen päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä
- soveltaa ja analysoida potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden riskien hallinnan keskeisiä menetelmiä akuuttihoitotyössä

Aika ja paikka

Opintojakson luennot, simulaatiot sekä tentti toteutetaan Hyvinkään kampuksella. Tarkemmat ajankohdat näkyvät Pakissa. Opintojakso ajoittuu välille (16.11.2023-21.12.2023).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelija velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija.

Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana.

Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Canvas-työtilaan, koska opetus tapahtuu pääasiassa työpajoissa.

Canvas-työtilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään.

Toteutustapa

Opintojakso sisältää;
- Asiantuntijaluennot
- Learning-Cafe työskentelyn
- Simulaatiot
- Oppimispäiväkirjan
- Ryhmä-/yksilötentin

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä.

Opintojakson lehtorit Johannes Koskinen ja Tanja Hakkarainen

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijaluennoitsijat ja Laurean alumnit työelämästä.
Learning cafe -menetelmä päivystyshoitotyön toimintaympäristön kehittämisen näkökulmasta.
LbD ja simulaatiointegraatio.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aikataulu on esitetty Pakissa. Aikataulua ja opintojakson sisältöä tarkennetaan opintojakson infossa. Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan HYVINKÄÄN kampuksella 21.12.2023 ja kaksi opintojaksoon kuuluvaa uusintatenttiä (yksilötentti) voi tehdä huom TIKKURILAN kampuksella (tämä siksi, että opiskelijat usealta kampukselta).
Uusintatenttien kaksi ajankohtaa ovat tentin jälkeiset kaksi seuraavaa uusintatenttipäivää Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla 16.11.2023 läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti. Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuksiin ja simulaatioihin (yksi poissaolopäivä sallitaan jos opiskelija osallistuu ryhmätenttiin). Mikäli opiskelija ei ole osallistunut lähiopetuksiin ryhmätentin edellyttämällä tavalla, tentti voidaan suorittaa yksilötenttinä. Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan. Opintojakson aikana osallistutaan yhteen simulaatiopäivään, joka toteutetaan kahdessa pienryhmässä. Simulaatiopäivä on läsnäolovelvoitteinen ja yksipäiväinen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus (5op = 135h) esitetään opintojakson alkaessa.

Sisältö ja sen jaksotus

Akuutisti sairastuneen potilaan tutkiminen, peruselintoimintojen arviointi ja tarkkailu, sekä hoidon tarpeen arviointi (Triage)
Päivystyspotilaan kivun arviointi- ja hoito
Potilasturvallisuuteen ja työturvallisuuteen liittyvä riskien hallinta akuuttihoitotyössä
Systemaattiset ja ennakoivat toimintamallit potilaan tilan arvioinnissa
Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
Dokumentointi päivystyspoliklinikalla
Akuutissa kriisissä olevan potilaan ja omaisen kohtaaminen
Verkostoyhteistyö päivystyshoitoympäristön ympäristössä
Päivystystä ohjaava lainsäädäntö
Keskeiset akuuttihoitotyön laboratorio ja kuvantamistutkimukset.

Simulaatiosairaala:

Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät sovitaan opintojakson orientaatiotunnilla.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on aikaisemmin suoritetetut I-III-moduulin opinnot tai vastaava osaaminen, mukaan lukien Lääkehoito ja lääkelaskut 3, Perioperatiivinen hoitotyö ja Akuutihoitotyön perusteet. Ennen opintojakson alkua kertaa anatomian ja fysiologian perusteet.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Siirry alkuun