Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0367-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.04.2023 - 09.04.2023
Ajoitus
02.05.2023 - 22.08.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Paula Väliaho
- Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja
Hanna Nurmiranta
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena, osin Hyvinkään kampuksella, osin etänä kesälukukaudella 2023. Opintojaksoon sisältyy sekä itsenäistä että pienryhmätyöskentelyä.
Opintojakso jakautuu sen tavoitteisiin perustuen kolmeen sisällölliseen moduuliin:
1. Tietoa lasten elämänvaiheista, 2 op
2. Lasten ja nuorten erityisen tuen tarve, 4 op
3. Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa toimintaympäristöissä ja tilanteissa, 4 op
Opintojakson tehtävät ovat:
* orientoiva tehtävä,
* mentalisaatioharjoitus,
* kaksiosainen videotehtävä sekä
* LbD-tehtävä
Orientoiva tehtävä ja mentalisaatioharjoitus ovat opiskelijan yksilötehtäviä. Videotehtävän ensimmäinen osa tehdään pienryhmässä, näihin pienryhmiin jakaudutaan opintojakson orientaatiossa. Videotehtävän toinen osa on yksilötehtävä. LbD-tehtävän voi tehdä joko yksilö-, pari- tai pienryhmätehtävänä.
Opintojaksolle sisältyy osin läsnäolovelvollista opetusta ja ohjausta. Opintojakson suorittamiseksi sinun tulee olla läsnä vähintään kahdella näistä kerroista, yksi läsnäolokerta voi olla korvattavissa. Opetuskerran korvaavasta tehtävästä esität ehdotuksesi opettajalle. Opintojakson aikataulun löydät lukujärjestyksestä. Opintojakson luennot ja asiantuntijahaastattelut tallennetaan niiltä osin kuin se on mahdollista.
Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Siellä on mm. opintojakson ensisijainen keskustelukanava ja siellä ilmoitetaan myös opintojakson ehdotetusta kirjallisuudesta. Opintojaksoon liittyy itsenäistä tiedonhankintaa. Opintojakson Canvas-tila aukeaa huhtikuun viimeisellä viikolla. Opintojakson orientoiva tehtävä tulee palauttaa jo ennen opintojakson orientaatiota.
LUKUVUODEN 2022-2023 POLKUOPISKELIJA! Sinun on mahdollista saada tämän opintojakson arviointi kirjattua ennen polkuopiskeluoikeutesi päättymistä. Siinä tapauksessa sinulla tulee hyväksytysti olla palautettuna kaikki opintojakson tehtävät viimeistään pe 23.6.2023.
HUOM! Syksyllä 2023 järjestetään yhteistyössä kv-kumppanikorkeakoulujen kanssa lapsen oikeuksien sopimuksiin pohjautuva 5 op opintojakso, jonka opetuskieli on englanti. Sinun on mahdollista suorittaa kesän Lasten ja nuorten kanssa työskentely -opintojaksosta 5 op ja kv-opintojaksosta 5 op. Mikäli tämä on haluamasi suoritustapa, ota mahdollisimman pian yhteys opintojakson lehtoreihin Hanna Nurmirantaan ja Paula Väliahoon.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuusehdotukset löytyvät opintojakson Canvas-tilasta. Opintojaksoon liittyy myös itsenäistä tiedonhankintaa opiskelijan/pienryhmän aiheesta ja mielenkiinnon kohteista kummuten.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa myös näyttönä ja työn opinnollistamisena. Mikäli olet kiinnostunut suorittamaan opintojakson näyttönä, ole yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin Paula Väliahoon viimeistään huhtikuussa. Halutessasi suorittaa opintojakson työn opinnollistamisena, etene työn opinnollistamisen prosessin mukaisesti aloittaen keskustelun oman opettajatuutorisi kanssa. Sekä näyttösuorituksesta että työn opinnollistamisesta löydät lisätietoa opiskelijaintrasta, alla myös lainaus tutkintosäännöstä.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.”
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson LbD-tehtävä tehdään lähtökohtaisesti opiskelijan itsensä sopiman toimeksiantajan puitteissa. Lisäksi opintojaksolle kuuluu lukuisten eri työelämätoimijoiden haastatteluita.
LbD-tehtävän tekemisestä tulee tehdä PRM-kirjaus.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus orientaatiossa 2.5., videoseminaarissa 5.6. ja opintojakson päätöstilaisuudessa 15.8. Nämä opetuskerrat järjestetään Hyvinkään kampuksella. Opintojakson suorittamiseksi näistä ainakin kahdessa on oltava läsnä, yhden voi suorittaa opiskelijan itsensä ehdottamalla korvaavalla tehtävällä. Muussa opetuksessa ja ohjauksessa ei ole läsnäolovelvollisuutta.
Opintojakson viimeisen tehtävän ensimmäinen eräpäivä on vasta syyslukukaudella 2023. Lukuvuoden 2022-2023 polkuopiskelijoilla on kuitenkin mahdollisuus saada opintojakson kokonaisarviointi jo ennen 31.7.2023 palauttamalla kaikki opintojakson tehtävät hyväksytysti viim. 23.6.2023.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Syksyllä 2023 toteutetaan kv-opintojakso yhdessä eurooppalaisten kumppanikorkeakoulujen kanssa. Opintojakson laajuus on 5 op. Voit halutessasi suorittaa Lasten ja nuorten kanssa työskentely -opintojakson 10 op yhdistämällä 5 op tältä toteutukselta ja 5 op kv-opintojaksolta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson tehtävien laajuudet ovat:
* orientoiva tehtävä,0,5 op
* mentalisaatioharjoitus, 0,5 op
* kaksiosainen videotehtävä
- osa I, 5 op
- osa II, 1 op
* LbD-tehtävä, 3 op
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson opetus painottuu touko-kesäkuulle. Luennot ja haastattelut kuitenkin tallennetaan ellei toisin mainita ja niihin voi tutustua omassa aikataulussaan.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso on osa Lastensuojelun ja perhetyön osaamisen ops-moduulia. Opintojakso tarjoaa monipuolista osaamista kaikille, joiden tavoitteena on lasten ja/tai nuorten kanssa työskenteleminen. Sen suoritettuaan opiskelijalla on kattava kuva lasten ja nuorten kanssa työskentelystä sekä tilanteen salliessa myös käytännön kokemusta siitä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opetuksessa ja opintojakson suunnittelussa hyödynnetään opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson arvosana koostuu videotehtävän ensimmäisen osan ja muut tehtävät kokoavan tehtävän raportoinnista, kummankin arvioitavan osion painoarvo on 50 % opintojakson kokonaisarvosanasta. Videotehtävän ensimmäinen osa tehdään pienryhmässä ja kokoava raportti yksilötyönä. Videotehtävä arvioidaan videoseminaariesityksen perusteella pian videoseminaaripäivän jälkeen. Kokoavan tehtävän ensimmäinen palautuspäivä on vasta syyslukukaudella 2023 ja sen arvioinnit saat Pakkiisi viimeistään syyskuussa Laurean kesäpalautusten arvioinnin aikataulussa. Kokoavan tehtävän palautuksessa käytetään Urkundia. Kokoavaa tehtävää ei hyväksytä, mikäli Urkund-prosentti on yli 20.
Ensimmäisen eräpäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada arvioinnin lisäksi myös sanallista palautetta. Tutkintosäännön mukaiset toinen ja kolmas palautuspäivä on ilmoitettu opintojakson Canvas-tilassa tehtävänannossa.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä