Varhaiskasvatuksen lapsilähtöinen toiminta (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BU27-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.02.2023 - 12.02.2023
Ajoitus
01.03.2023 - 30.06.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Johanna Holmikari
- Sanna Saraste
- Säde Siljamo
- Kaisa Salminen
Vastuuopettaja
Säde Siljamo
Ryhmät
-
SSYOD22Sosionomin varhaiskasvatuksen opinnot, Avoin AMK, K22, Tikkurila
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettisia lähtökohtia ja osaa hyödyntää niitä tukevia menetelmiä lapsen tarpeiden mukaisesti
- soveltaa varhaiskasvatuksen pedagogista ymmärrystä ja sosiaalipedagogista työotetta toiminnassaan
- hyödyntää pedagogisen dokumentoinnin mahdollisuuksia lapsilähtöisessä toiminnassa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista, luovaa, eheyttävää, ilmiöpohjaista toimintaa
Toteutustapa
Opintojakso on 10 op kokonaisuus ja kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottaviin opintoihin. Jos suoritat varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta tämä opintojakso vastaa vanhan opsin mukaista R0095 varhaiskasvatustoiminnan ohjausosaaminen opintojaksoa. Opintojakso suoritetaan verkon kautta osallistumalla opintojakson aikataulun mukaisiin Zoom-verkkotapaamisiin ja suorittamalla opintojaksoon liittyviä tehtäviä.
Opinto toteutetaan vuorovaikutteisena verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei aina tallenneta. Läsnäolovelvoite on kolmella verkkotapaamiskerralla. Vahva suositus on, että kaikkiin verkkotapaamisiin osallistutaan. Canvas tapaamiset tallennetaan soveltuvin osin ja ovat katsottavissa Canvasissa. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä arvioinnissa voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta, joihin liittyy verkkotapaamisia zoomin välityksellä, itsenäistä työskentelyä, verkkotehtäviä ja ryhmä ja projektityöskentelyä. Opintojaksolla käytetään Canvas-työtilaa viestintään ja tehtävien palautukseen, joka avautuu opintojakson käynnistyessä viimeistään 2.3.2023.
Opintojakso sisältää kolme moduulia:
1) Kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettiset lähtökohdat ja menetelmät 4 op
2) Pedagogisen ja sosiaalipedagogisen ymmärryksen soveltaminen 1 op
3) Luovan, eheyttävän ja ilmiöpohjaisen pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja Johanna Holmikari johanna.holmikari@laurea.fi tai opintopäälliköt. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta.
Opiskelija voi suunnitella yksilö- tai parin kanssa opintojaksoon liittyvää 5 op luovaa, eheyttävää ja ilmiölähtöistä toimintaprojektia itselleen soveltuvaan toimintaympäristöön yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Läsnäolovelvollisuus seuraavissa verkkotapaamissa:
2.3. 2023 klo 16-18 Opintojakson aloitus
12.4.2023 klo 16.00-18.00 Verkkotapaaminen
31.5.2023 klo 16-18 Projektiesittelyt
Opiskelijan tulee olla läsnä opintojakson aloituksessa 2.3.2023 klo 16-18 varmistaakseen paikkansa opintojaksolla.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson rakenne on seuraavanlainen:
1) Kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettiset lähtökohdat ja menetelmät 4 op
2) Pedagogisen ja sosiaalipedagogisen ymmärryksen soveltaminen 1 op
3) Luovan, eheyttävän ja ilmiöpohjaisen pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op
Kuormitus on opintojaksolla suhteellisen tasaista. Oman ohjausprojektin toteuttamiseen on hyvä varata riittävästi aikaa huhti-toukokuussa.
Sisältö ja sen jaksotus
Tämä opintojakso muodostuu kolmesta moduulista ja niihin liittyvistä tehtävistä:
1) Kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettiset lähtökohdat ja menetelmät 4 op
Moduuliin kuuluu verkkoluentoja zoomin välityksellä (suositellaan läsnäoloa verkkotapaamisissa, osa luennoista nauhoitetaan soveltuvin osin) ja välitehtäviä liittyen verkkotapaamisiin.
Osiossa kirjoitetaan essee Kasvun kehityksen ja oppimisen lähtökohtia– omat näkemykset peilaten verkkotapaamisten sisältöön ja lähdekirjallisuuteen.
ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).
Osiossa tehdään myös pienryhmässä erilaisiin tuen menetelmiin perehtyvä tehtävä. ARVIOINTI: Hyväksytty/hylätty.
2) Pedagogisen ja sosiaalipedagogisen ymmärryksen soveltaminen 1 op
Moduuliin kuuluu verkkoluento, verkkotehtävä sekä verkkomateriaaliin tutustumista. Moduulin materiaalien pohjalta jokainen kirjoittaa valitsemastaan näkökulmasta blogikirjoituksen. Moduulin arviointi hyväksytty-hylätty.
3) Luovan, eheyttävän ja ilmiöpohjaisen pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op
Moduuliin 3 kuuluu luovan pedagogisen toimintaprojektin tekeminen varhaiskasvatustoiminnassa. Projektin voi toteuttaa yksin tai parin kanssa. Ohjausta projektin ideointiin, suunnitteluun ja tekemiseen sekä ohjausaikoja voi varata opintojakson opettajilta.
Projektisuunnitelman tekeminen. Tutustutaan ensin valitulla menetelmällä lasten mielenkiinnon kohteisiin ja ryhmän tarpeeseen. Näiden tietojen pohjalta tehdään suunnitelma toiminnasta. Projektisuunnitelmien palautus 12.4 opetuskertaan mennessä
Projektin toteutus: Toteuta 4 toimintakertaa, joissa toteutetaan ilmiölähtöistä eheyttävää toimintaa projektipaikassasi ja dokumentoidaan toimintaa (esim. valokuvaamalla, kirjaamalla muistiin, videoimalla)
Toiminnasta tehdään kirjallinen raportti, jossa kuvataan toimintakerrat ja arvioidaan toimintaa suhteessa suunnitelmaan ja opintojakson sisältöihin. Projektiraporttiin sisältyy myös kasvattajan henkilökohtaisen ohjaajuuden ja osaamisen itsearviointi, jonka tarkoitus on tehdä näkyväksi opiskelijan oppimista, osaamista ja henkilökohtaista kasvua opintojakson aikana.
Valmis projekti esitellään zoomissa. Lisäksi annetaan vertaispalautetta tapaamisessa toisen opiskelijan projektista ja tehdään esittelyn jälkeen kirjallinen vertaispalaute. Projektiesittely 31.5. klo 16.00-18.00. Läsnäolovelvollisuus!
ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.
Toteutukselle on varattu paikkoja 10 Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.