Skip to main content

Child-oriented Activity in Early Childhood Education and Care (10 cr)

Code: TO00BU27-3003

General information


Enrollment
06.02.2023 - 12.02.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.03.2023 - 30.06.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
10 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 60
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Johanna Holmikari
Säde Siljamo
Sanna Saraste
Kaisa Salminen
Teacher in charge
Säde Siljamo
Study unit
TO00BU27

Learning outcomes

The student is able to
- describe the theoretical starting points of a child’s growth, development and learning and use methods that support them in accordance with the child’s needs
- apply the pedagogical understanding of early childhood education and care and the social pedagogical approach in their activities
- utilise the possibilities of pedagogical documentation in child-oriented activities
- plan, implement and evaluate pedagogical, creative, integrative and phenomenon-based activities

Materials

Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opiskelijat hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta.

Opiskelija voi suunnitella yksilö- tai parin kanssa opintojaksoon liittyvää 5 op luovaa, eheyttävää ja ilmiölähtöistä toimintaprojektia itselleen soveltuvaan toimintaympäristöön yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa.

Exam schedules

Läsnäolovelvollisuus seuraavissa verkkotapaamissa:

2.3. 2023 klo 16-18 Opintojakson aloitus
12.4.2023 klo 16.00-18.00 Verkkotapaaminen
31.5.2023 klo 16-18 Projektiesittelyt


Opiskelijan tulee olla läsnä opintojakson aloituksessa 2.3.2023 klo 16-18 varmistaakseen paikkansa opintojaksolla.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja Johanna Holmikari johanna.holmikari@laurea.fi tai opintopäälliköt. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Opintojakson rakenne on seuraavanlainen:

1) Kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettiset lähtökohdat ja menetelmät 4 op
2) Pedagogisen ja sosiaalipedagogisen ymmärryksen soveltaminen 1 op
3) Luovan, eheyttävän ja ilmiöpohjaisen pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Kuormitus on opintojaksolla suhteellisen tasaista. Oman ohjausprojektin toteuttamiseen on hyvä varata riittävästi aikaa huhti-toukokuussa.

Content scheduling

Tämä opintojakso muodostuu kolmesta moduulista ja niihin liittyvistä tehtävistä:

1) Kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettiset lähtökohdat ja menetelmät 4 op

Moduuliin kuuluu verkkoluentoja zoomin välityksellä (suositellaan läsnäoloa verkkotapaamisissa, osa luennoista nauhoitetaan soveltuvin osin) ja välitehtäviä liittyen verkkotapaamisiin.
Osiossa kirjoitetaan essee Kasvun kehityksen ja oppimisen lähtökohtia– omat näkemykset peilaten verkkotapaamisten sisältöön ja lähdekirjallisuuteen.
ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).
Osiossa tehdään myös pienryhmässä erilaisiin tuen menetelmiin perehtyvä tehtävä. ARVIOINTI: Hyväksytty/hylätty.


2) Pedagogisen ja sosiaalipedagogisen ymmärryksen soveltaminen 1 op
Moduuliin kuuluu verkkoluento, verkkotehtävä sekä verkkomateriaaliin tutustumista. Moduulin materiaalien pohjalta jokainen kirjoittaa valitsemastaan näkökulmasta blogikirjoituksen. Moduulin arviointi hyväksytty-hylätty.

3) Luovan, eheyttävän ja ilmiöpohjaisen pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Moduuliin 3 kuuluu luovan pedagogisen toimintaprojektin tekeminen varhaiskasvatustoiminnassa. Projektin voi toteuttaa yksin tai parin kanssa. Ohjausta projektin ideointiin, suunnitteluun ja tekemiseen sekä ohjausaikoja voi varata opintojakson opettajilta.

Projektisuunnitelman tekeminen. Tutustutaan ensin valitulla menetelmällä lasten mielenkiinnon kohteisiin ja ryhmän tarpeeseen. Näiden tietojen pohjalta tehdään suunnitelma toiminnasta. Projektisuunnitelmien palautus 12.4 opetuskertaan mennessä

Projektin toteutus: Toteuta 4 toimintakertaa, joissa toteutetaan ilmiölähtöistä eheyttävää toimintaa projektipaikassasi ja dokumentoidaan toimintaa (esim. valokuvaamalla, kirjaamalla muistiin, videoimalla)
Toiminnasta tehdään kirjallinen raportti, jossa kuvataan toimintakerrat ja arvioidaan toimintaa suhteessa suunnitelmaan ja opintojakson sisältöihin. Projektiraporttiin sisältyy myös kasvattajan henkilökohtaisen ohjaajuuden ja osaamisen itsearviointi, jonka tarkoitus on tehdä näkyväksi opiskelijan oppimista, osaamista ja henkilökohtaista kasvua opintojakson aikana.

Valmis projekti esitellään zoomissa. Lisäksi annetaan vertaispalautetta tapaamisessa toisen opiskelijan projektista ja tehdään esittelyn jälkeen kirjallinen vertaispalaute. Projektiesittely 31.5. klo 16.00-18.00. Läsnäolovelvollisuus!
ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.

Toteutukselle on varattu paikkoja 10 Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.

Go back to top of page