Skip to main content

Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)

Code: SH00BS77-3035

General information


Enrollment
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Minna Salonen
Anne Laaksonen
Katja Laukkanen
Terhi Hautaviita
Teacher in charge
Terhi Hautaviita
Groups
SHB223SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
Study unit
SH00BS77

Learning outcomes

The student is able to
- value clients as experts and operators in their own lives
- value clients' significant others as an emotional resource
- describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- explain the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- describe electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data

Materials

Oppimateriaalit ilmoitettu Canvasin verkkotehtävissä sekä muu mahdollinen materiaali opettajan erilisen ilmoituksen perusteella.

Teaching methods

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- aloitusinfo
- verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja, läsnäolovelvollisuus

Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa/Terhi Hautaviita
-lähiopetus kampuksella 14.9 ja 29.9.
-työpajan ennakkotehtävän DL 9.10.2023
-läsnäolovelvollinen työpaja kampuksella 19.10. (ryhmät 3+4 ap ja ryhmät 1+2 ip)
-asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kertaava tentti DL 10.11.2023
-Tietosuoja terveydenhuollossa (Oppiportti) DL 19.11.2023
-lainsäädännön kertaava tentti DL 19.11.2023

MAPA perusteet/Katja Laukkanen
- teoriapäivä sekä
- kahdessa pienryhmässä tapahtuva harjoituspäivä. Molemmat kampuksella ja läsnäololtaan pakollisia.

Exam schedules

Opintojaksoon sisältyy seuraavat tentit ja tehtävät:

1. Työpajan ennakkotehtävä DL 9.10.2023
2. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5. DL 19.11.2023
3. Tietosuoja terveydenhuollossa -verkkokurssi (Oppiportti) DL 19.11.2023
3. Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 – K5. DL 10.11.2023
4. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja sekä työpaja. Oppimispäiväkirjan palautus

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa.

Student workload

Opintojakson laajuus on 3 op ja se jakaantuu seuraaviin osiin:

1. Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op, joka jakaantuu kokonaisuuksiin:
- Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta

2. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja

3. Mapa 0,5 op /Katja Laukkanen

Content scheduling

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen

- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä
- verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
- asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
- verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet

Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op:

- Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö
- Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena
- Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen
- Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita
- Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi
T- erveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
- Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri
- Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä
- Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä
- Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page