Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS77-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Minna Salonen
Anne Laaksonen
Katja Laukkanen
Terhi Hautaviita
Vastuuopettaja
Terhi Hautaviita
Ryhmät
SHB223SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
Opintojakso
SH00BS77

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvostaa asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- arvostaa asiakkaan läheisiä potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- selittää pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- kuvata sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ilmoitettu Canvasin verkkotehtävissä sekä muu mahdollinen materiaali opettajan erilisen ilmoituksen perusteella.

Toteutustapa

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- aloitusinfo
- verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja, läsnäolovelvollisuus

Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa/Terhi Hautaviita
-lähiopetus kampuksella 14.9 ja 29.9.
-työpajan ennakkotehtävän DL 9.10.2023
-läsnäolovelvollinen työpaja kampuksella 19.10. (ryhmät 3+4 ap ja ryhmät 1+2 ip)
-asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kertaava tentti DL 10.11.2023
-Tietosuoja terveydenhuollossa (Oppiportti) DL 19.11.2023
-lainsäädännön kertaava tentti DL 19.11.2023

MAPA perusteet/Katja Laukkanen
- teoriapäivä sekä
- kahdessa pienryhmässä tapahtuva harjoituspäivä. Molemmat kampuksella ja läsnäololtaan pakollisia.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksoon sisältyy seuraavat tentit ja tehtävät:

1. Työpajan ennakkotehtävä DL 9.10.2023
2. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5. DL 19.11.2023
3. Tietosuoja terveydenhuollossa -verkkokurssi (Oppiportti) DL 19.11.2023
3. Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 – K5. DL 10.11.2023
4. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja sekä työpaja. Oppimispäiväkirjan palautus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op ja se jakaantuu seuraaviin osiin:

1. Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op, joka jakaantuu kokonaisuuksiin:
- Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta

2. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja

3. Mapa 0,5 op /Katja Laukkanen

Sisältö ja sen jaksotus

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen

- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä
- verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
- asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
- verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet

Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op:

- Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö
- Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena
- Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen
- Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita
- Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi
T- erveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
- Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri
- Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä
- Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä
- Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun