Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS77-3035
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Minna Salonen
- Anne Laaksonen
- Katja Laukkanen
- Terhi Hautaviita
Vastuuopettaja
Terhi Hautaviita
Ryhmät
-
SHB223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvostaa asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- arvostaa asiakkaan läheisiä potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- selittää pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- kuvata sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä
Toteutustapa
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- aloitusinfo
- verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja, läsnäolovelvollisuus
Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa/Terhi Hautaviita
-lähiopetus kampuksella 14.9 ja 29.9.
-työpajan ennakkotehtävän DL 9.10.2023
-läsnäolovelvollinen työpaja kampuksella 19.10. (ryhmät 3+4 ap ja ryhmät 1+2 ip)
-asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kertaava tentti DL 10.11.2023
-Tietosuoja terveydenhuollossa (Oppiportti) DL 19.11.2023
-lainsäädännön kertaava tentti DL 19.11.2023
MAPA perusteet/Katja Laukkanen
- teoriapäivä sekä
- kahdessa pienryhmässä tapahtuva harjoituspäivä. Molemmat kampuksella ja läsnäololtaan pakollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit ilmoitettu Canvasin verkkotehtävissä sekä muu mahdollinen materiaali opettajan erilisen ilmoituksen perusteella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksoon sisältyy seuraavat tentit ja tehtävät:
1. Työpajan ennakkotehtävä DL 9.10.2023
2. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5. DL 19.11.2023
3. Tietosuoja terveydenhuollossa -verkkokurssi (Oppiportti) DL 19.11.2023
3. Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 – K5. DL 10.11.2023
4. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja sekä työpaja. Oppimispäiväkirjan palautus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op ja se jakaantuu seuraaviin osiin:
1. Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op, joka jakaantuu kokonaisuuksiin:
- Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta
2. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja
3. Mapa 0,5 op /Katja Laukkanen
Sisältö ja sen jaksotus
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä
- verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
- asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
- verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet
Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op:
- Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö
- Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena
- Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen
- Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita
- Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi
T- erveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
- Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri
- Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä
- Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä
- Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarviointi asteikolla T1 - K5. Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy kahden verkkotentin keskiarvona.
Mikäli opiskelija saa hylätyn yhdestä tai useammasta opintojakson arvioitavasta tehtävästä, opintojakson kokonaisarvosana on tällöin hylätty.
Arvioitavat tehtävät:
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen:
- Canvas verkkotehtävät, oppimispäiväkirja hyväksytty/hylätty, täydennettävä. Palautus mennessä.
- työpaja läsväolovelvollisuus
Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa: T1 - K5:
1.työpajan ennakkotehtävän hyväksytty suoritus,
2.työpajaan osallistuminen sekä
3.kertaava tentti T1 - K5
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta T1 - K5
1. Tietosuoja terveydenhuollossa -verkkokurssin suorittaminen (Oppiportti)
2. Lainsäädännön tentti T1 - K5
Hylätty (0)
Opintojakson arvioitavista tehtävistä seuraavat arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty:
1. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen:
- Canvas verkkotehtävät, oppimispäiväkirja hyväksytty/hylätty, täydennettävä. Palautus xxxx mennessä.
- työpaja läsnäolovelvolisuus, arviointi hyväksytty/hylätty
2. Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut työpajan ennakkotehtävä DL 9.10.
3. Asiakaslähtöiset sosiaali-. ja terveydenhuollon palvelut työpaja 19.101.2023. Hyväksytyn suorituksen kriteerinä osallistuminen työpajaan.
3. Tietosuoja terveydenhuollossa -verkkokurssi (Oppiportissa) Arviointi hyväksytty – Hylätty. Hyväksytyn suorituksen kriteerinä verkkokurssin hyväksytty suoritus Oppiportissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 – K5. Arvosanan määräytyminen:
29p - 34 p = K5
23p - 28p = H4
17p -22p = H3
12p - 16p = T2
7p - 11p = T1
Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5. Arvosanan määräytyminen:
9 - 10 = K5
7 - 8 = H4
5 - 6 = H3
3 - 4 = T2
1 - 2 = T1